mån 11 nov 2024, 23:09#861508Jag har skrivit arrende, med min mor, på föräldragården. Skrivit tillträdesdatum den 1/1-25. Nu visar det sig att det kör ihop sig tidsmässigt och jag kan kanske inte flytta in inom närmaste tiden (vår/sommar-25). Hur är det, ni som har koll. Måste man vara boende (skriven) på fastigheten inom snar tid efter tillträdet? Man kanske inte alls behöver vara skriven på fastigheten. Antar att besittningsskyddet iaf kan påverkas eller? Det är ett fullständigt arrende inkl. boende, övriga byggnader och tillbehör. Har försökt att hitta svar. Finns väl inget i JB som berör det eller minns jag fel? Vill göra rätt, då det finns flera släktingar som kan ha åsikter.
Mvh
Kungsis
Skogsfastigheter
Boende på annan plats med jordbruksarrende
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 12 nov 2024, 13:15#861551Första frågan får nog vara om det är ett bostadsarrende eller ett gårdsarrende?
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
tis 12 nov 2024, 21:51#861656Det är ett jordbruksarrende, där "allt" (även bostadshuset) på fastigheten ingår och där arrendatorn (jag) då givetvis har som uppgift att sköta även byggnaderna. Och att ingen har med det att göra är väl kanske en sanning rent juridiskt, men så mycket vet jag att vissa släktingarna kommer att misstycka (gnälla). Och därför min vilja att göra rätt, så det stannar vid "bara" gnäll. Och att, som det brukar, uppmuntra till samtal vet jag är meningslöst. Det kommer att vara knäpptyst och glada miner vid möte, men alldeles säkert skitsnack vid köksborden.
Mvh
Kungsis
Mvh
Kungsis
TS
ons 13 nov 2024, 01:08#861663
Som jag tolkar din text så är det ett "gårdsarrende" som du har avtal på. Gå in på länken nedan och skrolla ner till rubriken "Jordbruksarrende" och klickar på länken till PDF:en med samma namn så hittar du info om frånvaro av lagkrav på boplikt vid gårdsarrende, under rubriken "Arrendetid":
https://www.naturvardsverket.se/vagledn ... /arrenden/
Förvisso inte direkt hänvisning till lagtexten, men dock en lagtolkning gjord av ett statligt verk som hanterar arrendeupplåtelser.
MVH
Alias
kungsis skrev:Det är ett jordbruksarrende, där "allt" (även bostadshuset) på fastigheten ingår och där arrendatorn (jag) då givetvis har som uppgift att sköta även byggnaderna. Och att ingen har med det att göra är väl kanske en sanning rent juridiskt, men så mycket vet jag att vissa släktingarna kommer att misstycka (gnälla). Och därför min vilja att göra rätt, så det stannar vid "bara" gnäll. Och att, som det brukar, uppmuntra till samtal vet jag är meningslöst. Det kommer att vara knäpptyst och glada miner vid möte, men alldeles säkert skitsnack vid köksborden.
Mvh
Kungsis
Som jag tolkar din text så är det ett "gårdsarrende" som du har avtal på. Gå in på länken nedan och skrolla ner till rubriken "Jordbruksarrende" och klickar på länken till PDF:en med samma namn så hittar du info om frånvaro av lagkrav på boplikt vid gårdsarrende, under rubriken "Arrendetid":
https://www.naturvardsverket.se/vagledn ... /arrenden/
Förvisso inte direkt hänvisning till lagtexten, men dock en lagtolkning gjord av ett statligt verk som hanterar arrendeupplåtelser.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 13 nov 2024, 02:55#861664Vad gäller lagtexter så finns det bred kunskap på forumet. Vad gäller vad trådskaparens släktingar eventuellt tycker kan ingen här förutse. Så tror jag ju att LRF har mera relevant kunskap i ämnet än Naturvårdsverket.
ons 13 nov 2024, 07:51#861667Då är det fastslaget att det är ett gårdsarrende. Gårdsarrende innebär att du har skötselansvar för hela gården utom sådant som uttryckligen är specificerat i avtalet.
Gårdsarrende innebär normalt inte boplikt även om en hel del jordägare skriver in det i avtalet.
Om du inte har arrendestället som din bostad så finns det några skyddsregler som du inte omfattas av men har ni ett normalt avtal så gör det ingen större skillnad.
Gårdsarrende innebär normalt inte boplikt även om en hel del jordägare skriver in det i avtalet.
Om du inte har arrendestället som din bostad så finns det några skyddsregler som du inte omfattas av men har ni ett normalt avtal så gör det ingen större skillnad.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
ons 13 nov 2024, 22:37#861771Tack för svaren. Nej, det finns inget uttryckligt krav om att arrendatorn ska vara bosatt på arrendestället. Dock att det ska skötas, såklart och det regleras på vanligt sätt med syn vid tillträde och avträde.
Sedan kan jag inte låta bli att nämna att jag blir lite ställd vid uttrycket gårdsarrende. Mina föräldrar var en tid arrendatorer på en gård och själv har jag läst lite fastighetsjuridik, men kan inte minnas att den benämningen nämnts. Jag har lärt mig att det finns 4 olika typer och gårdsarrende är inte en av typerna. Men det kanske är ett sätt för olika verk att tydliga?
Mvh
Kungsis
Sedan kan jag inte låta bli att nämna att jag blir lite ställd vid uttrycket gårdsarrende. Mina föräldrar var en tid arrendatorer på en gård och själv har jag läst lite fastighetsjuridik, men kan inte minnas att den benämningen nämnts. Jag har lärt mig att det finns 4 olika typer och gårdsarrende är inte en av typerna. Men det kanske är ett sätt för olika verk att tydliga?
Mvh
Kungsis
TS
ons 13 nov 2024, 23:53#861777
Det låter som att busholle kan det här på sina fem fingrar, så han får rätta mig om jag minns fel (känner att jag är lite ringrostig på detta område).
Jag hade dock sagt att arrenden delas in i fyra undergrupper; jordbruksarrende, bostadsarrende, anläggningsarrende och lägenhetsarrende och att undergruppen jordbruksarrenden i sin tur delas in i "gårdsarrenden" och "sidoarrenden".
MVH
Alias
kungsis skrev:Tack för svaren. Nej, det finns inget uttryckligt krav om att arrendatorn ska vara bosatt på arrendestället. Dock att det ska skötas, såklart och det regleras på vanligt sätt med syn vid tillträde och avträde.
Mvh
Kungsis
Det låter som att busholle kan det här på sina fem fingrar, så han får rätta mig om jag minns fel (känner att jag är lite ringrostig på detta område).
Jag hade dock sagt att arrenden delas in i fyra undergrupper; jordbruksarrende, bostadsarrende, anläggningsarrende och lägenhetsarrende och att undergruppen jordbruksarrenden i sin tur delas in i "gårdsarrenden" och "sidoarrenden".
MVH
Alias
-Mark Twain
-Mark Twain
fre 15 nov 2024, 08:05#861887alias är rätt på det.
Gårdsarrende är ett jordbruksarrende som inbegriper arrendatorns bostad. Det får en del konsekvenser gällande minsta arrendetid och uppsägning som beskrivs i jordabalken kap 9.
Ska man säga något om din situation så är det inte hela värden om du inte flyttar dit direkt vid arrendets start, däremot bör du bo där under huvuddelen av arrendeperioden och framförallt under de sista 1,5 året när det är tid för eventuell uppsägning eller villkorsändring.
Gårdsarrende är ett jordbruksarrende som inbegriper arrendatorns bostad. Det får en del konsekvenser gällande minsta arrendetid och uppsägning som beskrivs i jordabalken kap 9.
Ska man säga något om din situation så är det inte hela värden om du inte flyttar dit direkt vid arrendets start, däremot bör du bo där under huvuddelen av arrendeperioden och framförallt under de sista 1,5 året när det är tid för eventuell uppsägning eller villkorsändring.
fre 15 nov 2024, 12:15#861914
Funderar på om det faktiskt inte kan vara så att det är viktigare att vara skriven på adressen än att faktiskt bo där rent fysiskt under slutet av arrendeperioden?
MVH
Alias
busholle skrev:alias är rätt på det.
Funderar på om det faktiskt inte kan vara så att det är viktigare att vara skriven på adressen än att faktiskt bo där rent fysiskt under slutet av arrendeperioden?
MVH
Alias
-Mark Twain
-Mark Twain
fre 15 nov 2024, 13:02#861917Att vara skriven där blir ett bra sätt att styrka att man bor där.
Den som påstår att man varit skriven utan att bo där anklagar arrendatorn för brott och bör kunna styrka sin sak.
Den som påstår att man varit skriven utan att bo där anklagar arrendatorn för brott och bör kunna styrka sin sak.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).