tor 30 maj 2024, 13:47#845541Jag är väl medveten om att volymer i skogsbruksplaner kan variera kraftigt men jag har nog aldrig varit med om att en och samma plan växer till sig i den här omfattningen. Ägaren till en grannfastighet ville sälja fastigheten förra året och ägaren lät upprätta en skogsbruksplan våren 2023, den skogsbuksplanen skickades både till mäklare och till oss för värdering den var framskriven redan förra året till 2024. Det blev ingen affär då vi tyckte att värderingen på fastigheten var på tok för hög, det anmärkningsvärda är nu att nu ligger fastigheten ute till salu hos samma mäklare men att nu har både volymer och ståndortsindex skrivits upp med ca 15-20 %, det är samma planläggare och samma inventeringsdatum. Vi påpekade detta för mäklaren som menar på att den planen som vi fick förra året är en gammal plan som man inte behöver ta någon hänsyn till. Det känns som ett rent bedrägligt beteende av både säljare och mäklare, finns det någon med anmäla mäklaren till FMI?
Skogsfastigheter
Volymer i skogsbruksplaner vid försäljning
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

Re: Volymer i skogsbruksplaner vid försäljning
tor 30 maj 2024, 14:01#845543Som köpare av lantbruksfastigheter/skogsfastigheter har man en mycket långtgående undersökningsplikt. Man kan inte förlita sig på en skogsbruksplan som säljaren låtit upprätta, man måste göra egna uppskattningar och beräkningar.
Usus magister est optimus
tor 30 maj 2024, 14:10#845544Har ni kontrollmätt något och jämfört med planen?
Ett par grannar gjorde det inför ett tillköp och konstaterade att det fattades kring 15%. En annan köpte och skrev kontrakt på avverkning och mycket riktigt så fattas det runt 15%
Vid träff hos Tåndemåla så pratade han att volymerna låg en bra bit över plan för den fastigheten han köpte.
Planen är en skötselplan och inget som man på något noggrannare sätt kan beräkna virkesförråd på. Den första planen kan helt enkelt varit felaktig.
Ett par grannar gjorde det inför ett tillköp och konstaterade att det fattades kring 15%. En annan köpte och skrev kontrakt på avverkning och mycket riktigt så fattas det runt 15%
Vid träff hos Tåndemåla så pratade han att volymerna låg en bra bit över plan för den fastigheten han köpte.
Planen är en skötselplan och inget som man på något noggrannare sätt kan beräkna virkesförråd på. Den första planen kan helt enkelt varit felaktig.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
Re: Volymer i skogsbruksplaner vid försäljning
tor 30 maj 2024, 14:13#845545Vidare får man som köpare vara beredd på att godkänna friskrivningsklausuler i köpekontrakt från säljares sida.
Det finns ingen säljare som inte friskriver sig från fel i fastigheten och volymer i skogsbruksplaner.
Det finns ingen säljare som inte friskriver sig från fel i fastigheten och volymer i skogsbruksplaner.
Usus magister est optimus
tor 30 maj 2024, 14:58#845548Kontrollmäta brukar jag göra när jag vunnit budgivningen sen förhandlar man ner priset om det behöv 😉 det som jag tycker är lite anmärkningsvärt här är att när jag pratade med planläggaren så är det bara ett fältbesök han har gjort, hade han varit ute en gång till så kan jag kanske köpa att det skiljer mellan planerna. Att nästan alla avdelningar har ökat i volym och alla S3 or har blivit S1 och pg gör att jag känner mig synnerligen skeptisk till den här planen.
TS
tor 30 maj 2024, 16:37#845556Att s3 blivit s1 får man nog räkna med när de blir försäljningsdags.
De är ju upp till varåen å bestämma hur man vill ha de när man äger.
Ja hadde nog gått igenom fastigheten å planen innan budgivning.
Då vet man ju allafall förutsättningarna.
Men ja håller med föregående talare.
De är ju upp till varåen å bestämma hur man vill ha de när man äger.
Ja hadde nog gått igenom fastigheten å planen innan budgivning.
Då vet man ju allafall förutsättningarna.
Men ja håller med föregående talare.
tor 30 maj 2024, 18:08#845562Gagg,är bilen röd eller blå som jag köpte.
fre 31 maj 2024, 05:54#845580
Hur sjutton ska du kunna buda på ett seriöst sätt om du inte försäkrat dig om att uppgiven volym är riktig?
Det låter som du verkar i en region med svag konkurrens på köparsidan.
Planläggaren har kanske arbetat in data från en laserscanning eller gjort något annat som fått denne att andra uppgift om tillgänglig volym?
Picea skrev:Kontrollmäta brukar jag göra när jag vunnit budgivningen sen förhandlar man ner priset om det behöv 😉 det som jag tycker är lite anmärkningsvärt här är att när jag pratade med planläggaren så är det bara ett fältbesök han har gjort, hade han varit ute en gång till så kan jag kanske köpa att det skiljer mellan planerna. Att nästan alla avdelningar har ökat i volym och alla S3 or har blivit S1 och pg gör att jag känner mig synnerligen skeptisk till den här planen.
Hur sjutton ska du kunna buda på ett seriöst sätt om du inte försäkrat dig om att uppgiven volym är riktig?
Det låter som du verkar i en region med svag konkurrens på köparsidan.
Planläggaren har kanske arbetat in data från en laserscanning eller gjort något annat som fått denne att andra uppgift om tillgänglig volym?
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
sön 02 jun 2024, 09:40#845747Är ju inte fel att buda och sen dra sig ur eller förhandla ner priset om dom uppenbart fuskat med volymen och gissar att mäklaren ogärna vill börja om med ny budgivning eller backa till dom med lägre bud som också säkert vill pruta en del om vinnaren i budgivningen drar sig ur.
sön 02 jun 2024, 13:50#845786Ang volymer på skogsbruksplaner. Jag beställde planer på 2 olika fastigheter för ca två år sedan. Frågade om pris per ha fick ett pris. Sedan frågade planläggaren vad syftet var. Ja kanske kan vara bra att ha vid ev försäljning, ok sa han men då blir per ha lite högre. Nåväl planerna gjordes, m3sk var underskattad med ca 45 % på bägge skiften. I efterhand framkom att planläggaren var spekulant vid ev försäljning. Jag är ganska övertygad om att ovanstående är ett undantagsfall.
sön 02 jun 2024, 15:13#845796Att buda på en fastighet bör ju innebära att man är intresserad .
Ja har budat på några å köpt 3 vid 2 tillfällen.
Dom ja köpt har ja varit extra intresserad av.
Den första budade ja mot grannen som ja senare köpte dom 2 andra av.
Inte en chans att de går å sänka priset i en förhandling häromkring allafall
Ja va intresserad av en fastighet i grannkommunen för några år sen å den va nog utgångspris ca 20,% för dyr.
Den gick för mer än va ja va beredd å betala men de fordrades en vända till innan en rägranne köpte den för strax över min värdering.
De va en fastighet till salu bara några kilometer från mig i höstas. Begärt pris va 3,4 mille.
Ja värderade till 2,7 mille ( ja de va ju spekulation från min sida) intresset var måttligt.
.
Banken värderade till 4,4 mille.
Fastigheten gick för 3,5mille på andra vändan.
Den som köpte den gjorde en bra affär men va ska man me en fastighet till som har dragit ihop pengarna men bara ger arbete resten av livet.
Tja man kan ju sälja den dyrare naturligtvis.
Ja har budat på några å köpt 3 vid 2 tillfällen.
Dom ja köpt har ja varit extra intresserad av.
Den första budade ja mot grannen som ja senare köpte dom 2 andra av.
Inte en chans att de går å sänka priset i en förhandling häromkring allafall
Ja va intresserad av en fastighet i grannkommunen för några år sen å den va nog utgångspris ca 20,% för dyr.
Den gick för mer än va ja va beredd å betala men de fordrades en vända till innan en rägranne köpte den för strax över min värdering.
De va en fastighet till salu bara några kilometer från mig i höstas. Begärt pris va 3,4 mille.
Ja värderade till 2,7 mille ( ja de va ju spekulation från min sida) intresset var måttligt.
.
Banken värderade till 4,4 mille.
Fastigheten gick för 3,5mille på andra vändan.
Den som köpte den gjorde en bra affär men va ska man me en fastighet till som har dragit ihop pengarna men bara ger arbete resten av livet.
Tja man kan ju sälja den dyrare naturligtvis.
mån 03 jun 2024, 20:41#845910Är man verkligen intresserad av en fastighet bör man själv tillsammans med någon riktigt skogskunnig göra en bedömning om skogsinnehållet är vad som sägs i annonsen.
Oftast är det endast EN person som gjort skogsbruksplanen = den "kan" vara rättvisande men den kan vara åt HELVETE fel år vilket håll som helst.
När SS gjort mina planer har de verkligen taget till i underkant, ungefär 15 % åt "fel" håll.
Å andra sidan har man blivit verkligt positivt överraskad när man slutavverkat något skifte. 👍
Oftast är det endast EN person som gjort skogsbruksplanen = den "kan" vara rättvisande men den kan vara åt HELVETE fel år vilket håll som helst.
När SS gjort mina planer har de verkligen taget till i underkant, ungefär 15 % åt "fel" håll.
Å andra sidan har man blivit verkligt positivt överraskad när man slutavverkat något skifte. 👍

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar