Jag/vi har velat köpa nått skifte eller gård i många år o bosätta oss på vad det lider, o nu efter att ha tjatat på en fastighetsägare i 6 år typ så blev det äntligen affär! Vi är så jäkla glada! det rör sig om en markbit som är ca 32 ha totalt men 26-27 ha är på land o resten är ut i sjön. Det växer på alla ytor o inga sura partier o prata om. Hur som helst, det finns ingen skogsbruksplan på fastigheten, detta är det första jag ska låta uppföra så jag får reda på vad jag har köpt.
dom som haft det innan har ett sågverk i en maskinhall (som är mkt rak och fin), så det är trevligt( dock full med all möjlig skit)
dom har sågat en hel del skog där o vad jag kan förstå lämnat mkt av det som kanske inte är så lämpligt o lägga i sågverket?
jag bifogar bilder o en liten film i nästa inlägg från telefonen, här ser ni en del större granar som sticker upp runt om åkern lite varstans, dom tar mkt ljus o stör mest tycker jag så jag tänkte såga ner dom, men då är frågan: går dom som timmer eller massa eller vad? det är gren väldigt långt ner på många av dom, dom största granarna är ca 70-80 cm nertill, jag är ny på detta o vill inte såga dom i fel längder om jag nu ska sälja det till någon aktör, vilket jag hoppas på för det lär väl ändå bli en del.
jag har egen grävmaskin med grip så jag tänker fälla o köra utmed åkern o plocka upp träden o lägga på hög brevid grusvägen för lätt åtkomst när jag säljer det.
Men vem säljer jag till? hur mkt måste jag få ihop för att det ska bli lönt? kommer det ut någon på plats o ger mig ett pris efter omkostnader eller hur funkar det?
vi kommer inte vilja ha marken som nån produktiv yta bara för o tjäna pengar på, vi vill ha det fint i skogen med mkt lövträd , gran o tall kan kvitta för oss.
jag har idag en fyrhjuling (Polaris 570), o knasig som man är så börjar jag såklart kolla på hydrauliska timmervagna o allt möjligt skit, skulle vilja ha lite råd ang detta, för det första så kommer jag låta ett företag gallra i skogen, troligen det mesta av totalarealen då det stått orört i många år o bara fått växa, röjning kan jag göra själv i dom skiften jag klarar av.
Borde man släppa tankaran runt fyrhjuling o kolla på mindre traktor o huggarvagn ? borde jag inte ha något av det med tanke på den lilla arealen? jag "villhöver" mycket grejer som person. Det är inget som går o göra något åt tror jag....
prylgalen har jag alltid varit o kommer nog alltid vara. Men jag behöver hjälp här, traktor med plog känns som jag nog "behöver" ändå då det blir några hundra meter väg som behöver plogas etc. + att när vi bygger hus vad det lider så kommer en frontlastare vara till stor hjälp.
nästa nöt är att det står mkt gamla maskiner som jag tänkt köra till skrot, men innan jag gör det så tänkte jag kolla om det finns intresse i tex en gammal IH bulldozer som står ute, kan ju vara någon som renoverar sånt? om inte annat är det väl 10 ton järnskrot. o det är ju bra.
Mycket konstiga frågor har jag, jag vet, men känner mkt osäkerhet runt skogen, vad som är värt något o inte, vad ger en full timmerbil med träd på kontot efter alla kostnader jag o inte kan styra över? om man nu tänker sig att säljs som massaved 5,000? 50,000?
hoppas någon orkar läsa o förstå lite vart jag vill komma med allt jag skrivit

//Gråben