tis 02 mar 2021, 23:30#703405Hej
Nån som kan ge enkelt råd, Mamma skall lämna õver skogen till mig. Men det finns underskott i fastigheten, det får jag ju inte ta õver.
Hur gõr man klokast ?
Alt 1. Det naturliga är väl att avverka litegranna,så det i alla fall brutto blir lika mycket som underskottet. Sen tar jag õver och får ta kostnader fõr återplanteringen.
Alt 2 kollade med den jurist vi anlitar och han menade detta borde fungera, jag kõper en avverkningsrätt av henne fõr samma belopp som underskottet plus moms, sen ger hon fastigheten till mig.
Alt1 fungerar ju men Alt 2? Och hur bokfõrs det beloppet?
Nån som känner sig hrlsäker på detta?
Skogsfastigheter
Underskott vid genarationsskifte
TS

ons 03 mar 2021, 10:42#703431Båda alternativen bygger på att överlåtelsebeloppet är oförändrat. Hade det gällt en marknadsmässig affär så hade alt.1 inneburit att fastighetsvärdet sjunker med mer än bruttot från avverkningen.
Alt.2 känns tveksam fastighetsjuridiskt med tanke på gränserna för fast och lös egendom. Att överlåta mark och rotstående skog från samma säljare till samma köpare som två olika affärer vid samma tillfälle tvivlar jag på är lagligt.
Satsa på alternativ 1 men värdera fastigheten efter avverkning då den får ett helt annat marknadsvärde än den har nu minus avverkningsintäkt.
Alt.2 känns tveksam fastighetsjuridiskt med tanke på gränserna för fast och lös egendom. Att överlåta mark och rotstående skog från samma säljare till samma köpare som två olika affärer vid samma tillfälle tvivlar jag på är lagligt.
Satsa på alternativ 1 men värdera fastigheten efter avverkning då den får ett helt annat marknadsvärde än den har nu minus avverkningsintäkt.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
fre 05 mar 2021, 21:48#703887Altså värdet på fastigheten ändras väl inte oavsett, tanken är ju bara att hon skall se till att få en inkomst lika med de avdrag som är gjorda, jag får ju inte ta med mig det. Är ju inga stora pengar, men bättre få in dessa kronor på en gammal pensionär än på jag som redan ligger õver brytgränsen fõr statlig skatt. Alt 1 är ju som du säger helt ok Alt 2 lite tveksamt.
TS
fre 05 mar 2021, 22:39#703906Jo värdet ändras eftersom marknaden värderar en stående kubik i skogen högre än en kubik levererad till industri.
Kollar vi i min region så sänker en bortkörd kubik fastighetsvärdet med 650kr men inbringar i gengäld runt 450kr före skatt.
Kollar vi i min region så sänker en bortkörd kubik fastighetsvärdet med 650kr men inbringar i gengäld runt 450kr före skatt.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).