sön 24 jan 2021, 14:29#696259Hej!
Jag är en privatperson med ambitioner att köpa skog, i ett par olika syften, bl.a. för avkastning, jakt och rent nöje. Jag har förstått att det tillkommer en del arbete i form av skötsel osv och att det är ett antagande man gör.
Det jag undrar är, vad är den minsta mängd skogsmark du kan köpa? Finns det fall där mindre ytor mark har köpts för 30-50 tusen? Är denna prisram möjlig? Om inte, var ligger lägsta prisgräns (och därmed minsta mängd m2sk) för en yta skog ungefär?
Tacksam för svar
Skogsfastigheter
Minsta andel skog man kan köpa?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 24 jan 2021, 15:26#696272du blir nog en omtyckte granne iaf om du lyckas komma över 3 ha och ska jaga på den =)
. .
sön 24 jan 2021, 15:40#696274Realistiskt sett får man räkna med ett par hundra tusen för en "liten fastighet med lågt pris".
sön 24 jan 2021, 16:43#696286
Inga problem, har själv ett skifte på 4.5 hektar som ingår i vvo samt en gård med 2.5 hektar som ingår i ett annat vvo
nilsszzon skrev:tror inte det går att få till att marken ingår under 5ha , sen tvivlar jag på att man hittar "billig" mark som ingår i ett vvo för då är jaktvärdet så högt så priset går upp
Inga problem, har själv ett skifte på 4.5 hektar som ingår i vvo samt en gård med 2.5 hektar som ingår i ett annat vvo
sön 24 jan 2021, 16:52#696290Ska du jaga så behöver du nog arrendera mer mark. Det är inte mycket du kan jaga på ett par hektar. Man brukar ju räkna på att det går skjuta 1 rådjur på 100 hektar per år. Det är vad markerna kan åter producera.
sön 24 jan 2021, 16:57#696292där ser man , har dålig koll på det är inte så vanligt i södra sverige, förresten enligt wikipedia så skulle marken vara minst 5ha för att få jakträtt men finns säkert unika skiften med . ( kanske inte går att få in nya skiften under 5 ha bara )
hur som helst jag bor i skåne och här köper folk småbitar för att jaga på så vidhåller mitt ursprungliga " du blir nog en omtyckte granne iaf om du lyckas komma över 3 ha och ska jaga på den =) "
hur som helst jag bor i skåne och här köper folk småbitar för att jaga på så vidhåller mitt ursprungliga " du blir nog en omtyckte granne iaf om du lyckas komma över 3 ha och ska jaga på den =) "
. .
sön 24 jan 2021, 16:59#696293
1 rådjur per 50ha har jag oftast hört , men sen kan man sin mark så vet man ju i regel vad den "bär" har man fina planteringar och mkt lövinslag och man märker viltet trivs så finns där i regel lite mer utrymme
Boman skrev:Ska du jaga så behöver du nog arrendera mer mark. Det är inte mycket du kan jaga på ett par hektar. Man brukar ju räkna på att det går skjuta 1 rådjur på 100 hektar per år. Det är vad markerna kan åter producera.
1 rådjur per 50ha har jag oftast hört , men sen kan man sin mark så vet man ju i regel vad den "bär" har man fina planteringar och mkt lövinslag och man märker viltet trivs så finns där i regel lite mer utrymme
. .
sön 24 jan 2021, 17:26#696299
Ok, för det var just det jag undrade. Gör inget om marken är mindre än 1 hektar. Frågan är, som du besvarar med ”knappt”, om det finns någonstans man kan vända sig för mindre ytor? Någon särskild mäklare? Privat?
Tack för svar! 🌳
PS Gör inget om marken är för liten för just jakt, inte det som är huvudsyftet
Contårta skrev:För 30-50000 får du inte ens en hektar mark i södra Sverige. I mellersta eller norrut motsvarar det kanske ett obehandlat hygge på 3 hektar... och så små fastigheter finns knappt. 🌲 🚜
Ok, för det var just det jag undrade. Gör inget om marken är mindre än 1 hektar. Frågan är, som du besvarar med ”knappt”, om det finns någonstans man kan vända sig för mindre ytor? Någon särskild mäklare? Privat?
Tack för svar! 🌳
TS
sön 24 jan 2021, 17:31#696300små plättar mark finns ju att köpa , jag har ett skifte på 0,35ha där jag har hybridlärk planterat
det var åker innan som jag planterade igen.
sen har jag ett par vet inte vad jag ska kalla det men små skiften som tillhör mina andra skiften en bit ifrån ( mellan 1000m2 - 5000m2 ) dessa hade jag gärna sålt då de ligger bland andras marker men jag upplever det som att fast. regleringen och allt vad det följer gör att priset går upp så mkt totalt så det inte blir intressant i slutändan för varken köpare eller säljare ( om det nu inte är på en väldigt bra plats nära en stad , vid en sjö osv ... men såna har inte jag iaf =)
det var åker innan som jag planterade igen.
sen har jag ett par vet inte vad jag ska kalla det men små skiften som tillhör mina andra skiften en bit ifrån ( mellan 1000m2 - 5000m2 ) dessa hade jag gärna sålt då de ligger bland andras marker men jag upplever det som att fast. regleringen och allt vad det följer gör att priset går upp så mkt totalt så det inte blir intressant i slutändan för varken köpare eller säljare ( om det nu inte är på en väldigt bra plats nära en stad , vid en sjö osv ... men såna har inte jag iaf =)
. .
sön 24 jan 2021, 17:32#696301Här där jag håller till så har varje skogsfastighet en jakträtt för älgjakt och övrig jakt inom VVO för ägaren, oavsett storlek. Sen finns det olika arealregler för ytterligare jakträtter. Från 20 Ha och uppåt.
Men som sagt, en jakträtt har du alltid.
Men som andra sagt, efter omarronderingen härikring så finns det nog inga småfastigheter kvar. Har sett några ute under 15 Ha, men det är ovanligt.
Men som sagt, en jakträtt har du alltid.
Men som andra sagt, efter omarronderingen härikring så finns det nog inga småfastigheter kvar. Har sett några ute under 15 Ha, men det är ovanligt.
sön 24 jan 2021, 17:34#696302
Jag tror det blir jättesvårt att hitta något. Det är ju möjligen en avstyckad tomt som ju brukar vara runt 2500 m2. Men tveksamt om det räcker med 50000 kr. Bara avstyckningskostnaden drar ju oftast iväg runt 30000 kr. Jag har aldrig sett skogsmark med egna registernr på några tusen m2 och då är det en dyr avstyckning som ska till.
maxivonrosen skrev:Contårta skrev:För 30-50000 får du inte ens en hektar mark i södra Sverige. I mellersta eller norrut motsvarar det kanske ett obehandlat hygge på 3 hektar... och så små fastigheter finns knappt. 🌲 🚜
Tack för svar! 🌳
Jag tror det blir jättesvårt att hitta något. Det är ju möjligen en avstyckad tomt som ju brukar vara runt 2500 m2. Men tveksamt om det räcker med 50000 kr. Bara avstyckningskostnaden drar ju oftast iväg runt 30000 kr. Jag har aldrig sett skogsmark med egna registernr på några tusen m2 och då är det en dyr avstyckning som ska till.
sön 24 jan 2021, 17:57#696307
De finns allt. Mitt minsta skifte med egen beteckning är på 0,6 ha och ett grannskifte ligger på 0,3 ha. Storleken kan bero på att de en gång i tiden har varit betesmark men nu är granskog. Särskilt i utmarker är här vanligt med 15 - 20 m breda remsor om några hundra meter i längd.
Vedproducent skrev:Jag har aldrig sett skogsmark med egna registernr på några tusen m2 och då är det en dyr avstyckning som ska till.
De finns allt. Mitt minsta skifte med egen beteckning är på 0,6 ha och ett grannskifte ligger på 0,3 ha. Storleken kan bero på att de en gång i tiden har varit betesmark men nu är granskog. Särskilt i utmarker är här vanligt med 15 - 20 m breda remsor om några hundra meter i längd.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).