mån 07 dec 2020, 21:10#684952Hej
Någon som har erfarenhet av att arrendera ut mark för vindkraft? Vilka kan man vända sig till som är intresserade av att arrendera marken?
Mvh
Johan
Skogsfastigheter
Arrendera ut mark för vindkraft
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

mån 07 dec 2020, 21:25#684956Eolus Vind AB huvudkontor i Hässleholm. Bolaget har filialer i Vårgårda, Falun, Halmstad och Motala och huvudinriktningen är att projektera vindkraftverk och sälja dem nyckelfärdiga. Bolaget förvaltar också ett 20-tal verk i egen regi.
tis 08 dec 2020, 09:28#685062Jag gissar att för att det ska vara intressant för en vindkraftsbyggare så ska du kunna erbjuda åtminstone 10000 ha och med lägen där du hittar bra vindar.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
tis 08 dec 2020, 10:32#685066I de flesta fall är förloppet det omvända, vindkraftsplaneraren tar kontakt med ev kommande berörd fastighetsägare.
tis 08 dec 2020, 12:31#685076
Skulle tro alla fall. Vindkraftbyggarna monterar inte upp dyra vindkraftverk slumpvis utan efter undersökningar som visar på bra vindförhållanden för optimal vinst.
bgl skrev:I de flesta fall är förloppet det omvända, vindkraftsplaneraren tar kontakt med ev kommande berörd fastighetsägare.
Skulle tro alla fall. Vindkraftbyggarna monterar inte upp dyra vindkraftverk slumpvis utan efter undersökningar som visar på bra vindförhållanden för optimal vinst.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tis 08 dec 2020, 12:37#685078
Antar att du menar 10 hektar?
svampbob skrev:Jag gissar att för att det ska vara intressant för en vindkraftsbyggare så ska du kunna erbjuda åtminstone 10000 ha och med lägen där du hittar bra vindar.
TS
Re: Arrendera ut mark för vindkraft
tis 08 dec 2020, 12:39#685080
Nej.
Kenneth_G skrev:svampbob skrev:Jag gissar att för att det ska vara intressant för en vindkraftsbyggare så ska du kunna erbjuda åtminstone 10000 ha och med lägen där du hittar bra vindar.
Nej.
Arbete renar själen, blodet och sinnet
Di säg att bjärn o järv fatter tycke för varann om månen står full i juli månas siste vecka, o avkomma blir en bjärv. Ett sint å plåget djur. Bortstött från de sina, tror den sig vara en människa och lär sig gå på två ben.
Di säg att bjärn o järv fatter tycke för varann om månen står full i juli månas siste vecka, o avkomma blir en bjärv. Ett sint å plåget djur. Bortstött från de sina, tror den sig vara en människa och lär sig gå på två ben.
tis 08 dec 2020, 13:47#685095
Jag en bekant som är en större skogsägare och han lyckades få med sig de andra skogägarna i området och ordnade alla tillstånd och mkb på egen hand och sedan gick de ut och sålde vindparken. Jag vet faktiskt inte om bygget är påbörjat ännu.
bgl skrev:I de flesta fall är förloppet det omvända, vindkraftsplaneraren tar kontakt med ev kommande berörd fastighetsägare.
Jag en bekant som är en större skogsägare och han lyckades få med sig de andra skogägarna i området och ordnade alla tillstånd och mkb på egen hand och sedan gick de ut och sålde vindparken. Jag vet faktiskt inte om bygget är påbörjat ännu.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
tis 08 dec 2020, 14:30#685101Som markägare bör man fundera på vem som står för rivningen av vindkraftverken då deras livstid kommer till ända.
Risken finns att tornen blir sålda 3-4 gånger under sin livstid och sista ägaren är ett bolag i främmande land som sätts i konkurs.
Då är det markägare som får stå för rivning, transport, återvinning samt återställning av markområden.
Det borde finnas lag på att pengar för rivning och återställande ska betalas in i nån sorts fond före bygglov ges.
Risken finns att tornen blir sålda 3-4 gånger under sin livstid och sista ägaren är ett bolag i främmande land som sätts i konkurs.
Då är det markägare som får stå för rivning, transport, återvinning samt återställning av markområden.
Det borde finnas lag på att pengar för rivning och återställande ska betalas in i nån sorts fond före bygglov ges.
tis 08 dec 2020, 14:37#685103Vindkraftsbolagen har kartor över vart det är optimalt vindmässigt att bygga ut för vindkraft.
Därtill är det många fler parametrar som ska stämma innan någon prospektering kan äga rum.
Finns det sedan någon lavskrika, örn, fladdermus eller annat "ovanligt" kan du glömma iden.
Som grädde på moset kommer därpå kommunernas vetorätt (än så länge)
Därtill är det många fler parametrar som ska stämma innan någon prospektering kan äga rum.
Finns det sedan någon lavskrika, örn, fladdermus eller annat "ovanligt" kan du glömma iden.
Som grädde på moset kommer därpå kommunernas vetorätt (än så länge)
tis 08 dec 2020, 16:26#685120Jag har två verk på mina marker som hör till en park med totalt 13 verk.
Det var bolaget som kontaktade markägarna om att få arrendera mark och det var en lång process med många turer från den första kontakten tills det att verken togs i drift.
Ska man driva den processen själv för att sedan sälja parken bör man nog vara väldigt påläst och ha gott om tid, tålamod och pengar, men lyckas man med det så kan det säkert vara lönsamt.
Det är en bra affär för oss som upplåter mark för parken och vi har dessutom fått en infrastruktur som andra bara kan drömma om.
Med den mängden högvärdigt stål som finns i tornen så är jag inte det minsta orolig för att det skulle kosta pengar att bli av med dem, även om kraftbolaget skulle gå i konkurs någon gång i framtiden.
Det var bolaget som kontaktade markägarna om att få arrendera mark och det var en lång process med många turer från den första kontakten tills det att verken togs i drift.
Ska man driva den processen själv för att sedan sälja parken bör man nog vara väldigt påläst och ha gott om tid, tålamod och pengar, men lyckas man med det så kan det säkert vara lönsamt.
Det är en bra affär för oss som upplåter mark för parken och vi har dessutom fått en infrastruktur som andra bara kan drömma om.
Med den mängden högvärdigt stål som finns i tornen så är jag inte det minsta orolig för att det skulle kosta pengar att bli av med dem, även om kraftbolaget skulle gå i konkurs någon gång i framtiden.
tis 08 dec 2020, 16:55#685129Tornen försvinner nog, det är fundamenten....
tis 08 dec 2020, 17:04#685132....som man lätt täcker med ett par lass matjord.
Det finns gott om gamla betongkonstruktioner kvar runt om i landet som man bara täckt över.
Miljöpåverkan av att bila bort dem kommer att bli oerhört mycket större än att täcka dem.
Det finns gott om gamla betongkonstruktioner kvar runt om i landet som man bara täckt över.
Miljöpåverkan av att bila bort dem kommer att bli oerhört mycket större än att täcka dem.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).