tis 29 sep 2020, 17:56#669963Som rubriken.
Kan man flytta underskott från en enskild firma(verkstad) till skogsdelen och då utnyttja det vid en virkesförsäljning?
Skogsfastigheter
Flytta underskott mellan näringar
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 29 sep 2020, 18:02#669964
Jag har svårt att se hur du inte skulle vara tvingad att räkna ihop alla verksamheter i din enskilda firma (inkomstslag näringsverksamhet) till ETT samlat skattemässigt resultat.
MVH
Alias
Benny Nilsson skrev:Som rubriken.
Kan man flytta underskott från en enskild firma(verkstad) till skogsdelen och då utnyttja det vid en virkesförsäljning?
Jag har svårt att se hur du inte skulle vara tvingad att räkna ihop alla verksamheter i din enskilda firma (inkomstslag näringsverksamhet) till ETT samlat skattemässigt resultat.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 29 sep 2020, 18:58#669986Ganska säker på att du aldrig kan ha mer än en enskild näringsverksamhet. Kan ju vara ett sätt att finansiera en uppstart (helt eller delvis) på så vis
Massey Ferguson 390T, Mowi skog75, Yamaha Kodiak, Husqvarna 550xpg,350,345rx,165, Jonsered 450, Stihl ms201
tis 29 sep 2020, 20:24#670008
Ja de kanske är så det funkar. Har inte skogen än, bara verkstadsdelen. Men han som hjälper till med deklaration sa att de blir en till NE blankett vid deklarationen.
Men då kanske det räknas ihop i slutändan och man kan nyttja underskottet från den ena till den andra.
Låter ju rimligt då enskild firma egentligen väl är min privata ekonomi.
alias skrev:Benny Nilsson skrev:Som rubriken.
MVH
Alias
Ja de kanske är så det funkar. Har inte skogen än, bara verkstadsdelen. Men han som hjälper till med deklaration sa att de blir en till NE blankett vid deklarationen.
Men då kanske det räknas ihop i slutändan och man kan nyttja underskottet från den ena till den andra.
Låter ju rimligt då enskild firma egentligen väl är min privata ekonomi.
TS
tis 29 sep 2020, 20:31#670009Jag är helt på Alias linje. Dessutom tror jag att man t o m får kvitta ett underskott i nystartad (enskild) näringsverksamhet mot en tjänsteinkomst. Det har i alla fall varit så tidigare. Men nu har du ju redan den enskilda näringsverksamheten (som har underskott) och jag tror att det finns en tidsgräns för nystartat (5 år?).
Men det finns garanterat någon som har bättre koll på det här än mig😀
Men det finns garanterat någon som har bättre koll på det här än mig😀
ons 30 sep 2020, 08:26#670057Här kommer en sak som inte många vet om. Man får även flytta underskott i näringsverksamhet mellan föräldrar och barn. Än fast det är olika näringsidkare på olika adresser.
ons 30 sep 2020, 10:28#670084fendt311. Alltså inte vid ett arvsskifte utan mellan två olika näringar??? 😱
TS
ons 30 sep 2020, 10:45#670086Japp jag fick farsans underskott sedan många år... Han gjorde inget med dom..
Sedan hur det går till det vet en revisor bättre..
Men så var det.. Bra grejer.. 👍
Sedan hur det går till det vet en revisor bättre..
Men så var det.. Bra grejer.. 👍
ons 30 sep 2020, 11:07#670090
Har du hänvisning till ett lagrum som styrker detta förfarande så tar jag tacksamt enot detta.
De publikationer jag hittar på området hävdar entydigt motsatsen.
MVH
Alias
fendt311 skrev:Här kommer en sak som inte många vet om. Man får även flytta underskott i näringsverksamhet mellan föräldrar och barn. Än fast det är olika näringsidkare på olika adresser.
Har du hänvisning till ett lagrum som styrker detta förfarande så tar jag tacksamt enot detta.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 30 sep 2020, 11:12#670091Hmm...
Låter konstigt..
Jag fick använda dessa innan jag ens köpte fastigheten... Menar du att det skulle vara illegalt?
Låter konstigt att inte skatteverket ifrågasatte det då, isåfall...
Låter konstigt..
Jag fick använda dessa innan jag ens köpte fastigheten... Menar du att det skulle vara illegalt?
Låter konstigt att inte skatteverket ifrågasatte det då, isåfall...
ons 30 sep 2020, 14:08#670114Det är faktiskt så. Inte många revisions byråer som vet om det. Gjorde det själv för ca 5år sedan. Det var jord, skog enskiĺd firma. Finns blankett för det. Ska se om mor har kvar kopia på blankett.
ons 30 sep 2020, 14:23#670117
Tyvärr så har du fel. Inte ens min revisor visste att detta går. Hon sökte på blankett nr. Det visade sig att det var rätt. Ska försöka ta rätt på blankett nr till dig.
alias skrev:fendt311 skrev:Här kommer en sak som inte många vet om. Man får även flytta underskott i näringsverksamhet mellan föräldrar och barn. Än fast det är olika näringsidkare på olika adresser.
MVH
Alias
Tyvärr så har du fel. Inte ens min revisor visste att detta går. Hon sökte på blankett nr. Det visade sig att det var rätt. Ska försöka ta rätt på blankett nr till dig.
fre 02 okt 2020, 08:47#670565Nu har jag kollat upp detta med mor. Jag har fel alias. Du hade rätt alias. Ett rent underskott kan inte föras över. Det som däremot kan föras över från föräldrar till barn, som hamnar i barnets underskott. Heter sparade räntefördelningsbelopp. Blankett M7 på skatteverket. Är lite speciellt att kunna räkna, fylla i denna rätt. Man måste veta vad man gör. Blev inte mycket klokare när jag ringde revisor Anders för att få detta förklarat. Du får fördjupa dig i detta och kanske komma med tips om detta på skogsforum.
Ber om ursäkt för att jag sa att du hade fel alias.
Ber om ursäkt för att jag sa att du hade fel alias.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).