Skogsfastigheter

Hur mycket får man ut netto på 100 hektar?

31 inlägg 16458 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket får man ut netto på 100 hektar?

Vedproducent  
Mangan skrev:
Vedproducent skrev:
Mangan skrev:Om du tänker avkastning 1000:- som han säger, och ett snittpriset på runt 50kkr/ha som det var i mellansverige för 10 år sedan när länken du har är aktuell, så hamnar du på ungefär 2% Så vi är väl i stort överens?

För södra Sverige idag får du skriva upp priset, men även medeltillväxten går upp och timmerpriset.

Jag har inte sagt något om avkastningsprocenten. Men avkastning per hektar är orimligt med 2000 kr som genomsnitt.

Men jag sa från början ca 2%, vilket stämmer bra med den länken du hänvisade till.

Nu handlade det om en ren förvaltning utan eget arbete, så utgifter för arbetskläder, avskrivning, reparation och underhåll (av byggnader och maskiner) är inte aktuellt.

För egen del skulle det handla om 1000 fub gallring och 3000 fub slutavverkning per år på 745 hektar för det är vad tillväxten är. Det är siffror som inte riktigt kommer nå 2000 kr per hektar i avkastning men det är bara intäkten det.

Om vi ökar din tillväxt med 20%, som det kan vara i mina trakter, så har du en avverkning på 3600 fub och gallring på 1200 fub. Gallringsnetto på runt en hundring per fub, ger 120 kkr. Avverkningsnetto på 550 per fub om du sköter dina kort ger totalt med gallring 2,2 miljoner. En sådan mark vore värd ca 75 miljoner, så 2% per år är ca 1,5 miljoner. Du har ca 10 ha plantering + 30 ha röjning per år att betala med de där 700.000.

Vad är marknadsvärdet på dina 745 hektar, på ett ungefär?

Skulle uppskatta värdet på dom 745 hektaren produktiv mark till 70 miljoner. Så i mitt fall hamnar jag runt 1,3 procent i avkastning. Jag förstår hur du räknar men jag är inte enig med dig att du ska ta dom högsta värdena som du hört någon få för sin skog när dom avverkat och sätta det som ett genomsnitt. Det är helt orealistiskt att sätta 550 kr fub som ett genomsnitt på slutavverkningsskog för det nettot är du inte i närheten av som ett snitt. Det säger jag fast jag sålt skog betydligt högre än det men jag har mycket som jag skulle få mycket sämre pris för också. Men vi lämnar det. Vi kan vara överens om att ju högre bonitet du har desto högre avkastning per hektar får du så får det vara bra med det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).