Sida 1 av 1

Privat/enskild Skogsbilväg.

Postat: sön 12 okt 2008, 10:19
av Skogshuggarn
Frågor till er som har privata (enskilda),skogsbilvägar.

Hur brukar ni göra när skogsbolag eller privata utan servitut är i behov av att nyttja vägen för skogstransporter + upplagsplats.
Upplåter ni dessa muntligen eller skriver ni kontrakt? - ev ersättningskrav?, och hur tycker ni att det funkar rent generellt?.
Städar man upp efter sig? - fixar man körskador? - är man beredd att betala något för nyttjanderätten?, eller kan man i bästa
fall räkna med ett "tack ska du ha"?.

Att vara enskild väghållare är förknippat med en hel del arbete och periodvis stor utgifter ur egen ficka, så jag tycker att ämnet är väl värt att "ventilera".

Postat: sön 12 okt 2008, 12:45
av Skogsola
Som utgångsbud brukar vi kräva 15 kr m3fub. Sen i slutänden brukar vi jämka så att vi får grus påkört för motsvarande belopp.

Postat: sön 12 okt 2008, 12:58
av Skogshuggarn
Skogsola skrev:Som utgångsbud brukar vi kräva 15 kr m3fub. Sen i slutänden brukar vi jämka så att vi får grus påkört för motsvarande belopp.


Hej Ola!

Kontrakt eller "muntligt"? - är det ersättning för "totalsträckan" eller km - vinter eller sommarföre? och hurpass mycket "gnäll" blir det runt arvodet?.

Utveckla gärna det hela,,,,,

Postat: sön 12 okt 2008, 14:07
av Skogsola
Totalsträckan på frusen eller torr väg. Alla ev vägskador tillkommer. Nu är jag bara inblandad i en väg där det är aktuellt och en markägare ställde sig utanför vägbygget. Inget gnäll alls när alternativet är att skota två kilometer. Enbart muntliga överenskommelser med den virkesköpare som markägaren anlitat.

Postat: sön 12 okt 2008, 14:53
av OAS-forests
Jag har inget erfarenhet av detta område. Men om jag höll en väg som någon annan önskade nyttja så skulle jag begära en besiktning innan samt efter den trafikerats klart. Den statusförsämring som då skett anser jag skall ersättas av nyttjaren alternativt reparation så att vägen håller lika eller högre standard jfm innan.

Postat: sön 12 okt 2008, 18:49
av Jasi
Det finns ett antal varianter på detta.
Om det är många markägare inblandade så bildas det oftast en vägsamfällighet och det utgår sedan en kostnad per m3 och km. Vägen finns registrerad och kostnaden hamnar med på mätsedeln från SDC.

Sedan kan man bilda en vägförening och komma överens om kostnad. Vi har en där vi tar 1 kr/m3 och km av föreningens medlemmar. Skulle någon annan behöva nyttja vägen har vi skrivit in dubbla avgiften.

Sen har jag en väg där det finns servitut. Där skall förstås den som kört sönder vägen fixa till den. Verkar fungera bra.

Postat: sön 12 okt 2008, 19:18
av Zixten
Det beror ju helt på vem det är som vil utnytja. Är det en person som alltid trilskas, skriv pappaer på det hela, besiktiga vägen innan, och begär ett rejält pris....

Är det en bra granne... muntligt, begär lite grus till vägen.

Har en "bra" granne här som utnytjar våran väg, och det funkar bra. Han ser till att vägen är bra efter han kört på den....