Skogsfastigheter

Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

44 inlägg 6205 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559939 Använder laserskaningen mest till att få avd inledningen rätt. Överlag mäter man bättre än laserskaningen med relaskop och övre höjd men den är är bra att ge lite trygghet till planläggaren när volymen går upp mot 6-700 m3sk/ha. Nu görs en ny flygning med klart bättre upplösning och då blir även skattningen bättre.

Ta hjälp av Nordeas skogsspecialister, vi finns på sju platser i landet.
Avatar Fallback

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

Håkan A  
#559943
Kan inte påstå att jag tycker lasern är särskilt bra. Ibland stämmer det jättebra å lika ofta helt åt skogen, 25 30 procent fel.. kan inte säga att ja kan härleda det till nån särskild typ av skog. Då menar ja äldre skog och typ välskött eller stormskadat eller dåligt skött. Alltså g2,s1 å s2.


Generellt upplever jag att volymuppskattningen från laserdata är bra till ca 70 %, dock förekommer det, precis som Tralsmo beskriver, enskilda bestånd som kan ha stora volymdifferenser. Ett av flera exempel jag stött på var ett område med homogen tallskog i åttioårsåldern där flera planläggare höll kalibreringsövning och kom till likartade resultat, medan laserskanningen visade 30 % högre volym än vad vi mätte fram. I det området laborerade vi även med avdelningsgränserna för att säkerställa att inga långa kantzoner ställde till det, men differensen blev den samma, ca 30 % för hög volym i laserdatan. Min slutsats är att det inte är dags att lägga relaskopet och höjdmätaren på hyllan ännu, och planläggare kommer att behövas framåt också.
Värdet av bearbetad laserdata är dock stort vid planläggning både i form av trädhöjd såväl som terrängskuggning, vilket ofta ger mycket god hjälp vid förtolkning och hjälper till att hitta avdelningsgränser som inte är så lätt att hitta enbart med ortofoto.
Man skall vara medveten om att resultatet har beräknats via regressionsanalys utifrån Lantmäteriets laserskanning och Riksskogstaxeringens fasta provytor. De resultat man får fram är alltså endast en stor matematisk operation utifrån de uppfångade laserreturerna (Synnerligen förenklat beskrivet!). Det är den metod som SLU, Skogforsk och Skogsstyrelsen använt efter första skanningen. Hur andra enskilda aktörer jobbat med materialet har jag ingen uppfattning om.
Sammanfattningsvis anser jag att skanningens resultat är ett bra hjälpmedel, men det ersätter inte ett skogsmannaöga. Och som Tåndemåla skriver, det är möjligt att ny skanning med annan upplösning kommer att ge ett ännu säkrare resultat.

Avatar Fallback

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

ebex  
#559944 Väldigt ofta får nyanställda jobb som planläggare och det är inte optimalt då det krävs en hel del erfarenhet för att landa någorlunda rätt. Jag reklamerade en hel plan en gång när inte ens trädslagen var rätt. Hade plötsligt många 100 kubik bok trots att vi inte har det trädslaget i mina trakter. Fick en ny plan gjord av en gamal skogsräv och den har legat +- 5 % på volym :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

Chainsaw Charlie  
#559949 Har samma erfarenheter som Tåndemåla och Håkan A. Med höjddatat får man till exaktare beståndsgränser än med ortofoto och markdatat är suveränt när man ritar in diken. Volymen kan bli fel både uppåt och nedåt så det är inget jag normalt tittar på.

Avatar Fallback

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559952 Om laserskannat skiljer mot realskoperat, är det inte säkert att det är det laserskannade som är mest fel.

Avatar Fallback

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

Håkan A  
#559959
Om laserskannat skiljer mot realskoperat, är det inte säkert att det är det laserskannade som är mest fel.


Mangan, ditt resonemang stämmer säkert om du utgår från en enskild provyta och/eller en mindre rutinerad person som mäter. Och det gäller inte bara relaskopering utan även höjdmätning. Om man däremot, utöver relaskopering, också regelbundet kontrollerar sina relaskopresultat med klave och måttband, alternativt klavar in alla stammar på tillräckligt många provytor så kommer man till slutsatsen att även resultat framräknade från laserskanningens returpulser kan ha vissa brister.
Om man sedan också gjort det Tralsmo beskriver i sitt inlägg, vilket jag även gjort själv på egna avverkningar, jämför sina egna mätningar med laserskanningens data, skördarnotan och slutligen med mätsedlar från den verkliga avverkningar så blir min slutsats fortsatt att skogliga värden med ursprung i laserskanning är väldigt bra hjälpmedel, men dom är inte ett exakt facit!

Användarvisningsbild

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559968
Mangan skrev:Om laserskannat skiljer mot realskoperat, är det inte säkert att det är det laserskannade som är mest fel.

Relaskop är en exakt mätning om du har bra ögon. Diam är halva anståndet så är det ett. 25 cm grovt träd är med om det är närmare än 12,5 m är det 12,6 m är det inte med.
Så jo det är mer exakt än en lasreskaning som räknats ut med ett antagande efter kronbredd och kronhöjd. Och som sedan räknats fram med en scablon bonitet svag medel god, god och mycket god. Det är mellan 2010-2012 som det är skannat och är nu framräknade med 6-8 PR och det kan vara långt mer än 100 m3sk/ha på den tiden på bra mark. Men vi har ju några här på forumet på slu som nog kan reda ut detta.

Avatar Fallback

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559975 Relaskop funkar säkert för den som är van att arbeta med det och har tid. Men det måste tas rätt många provytor för att få ett representativt resultat och det verkar ingen ha tid med.

Avatar Fallback

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559993 Varken relaskopp eller laserskannat är "rätt", utan man får jämföra med en total mätning av beståndet för att se felet.

Användarvisningsbild

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560001 Ska man få en exakt volym måste alla träd avverkas med exakt rätt stubbhöjd och inte bryta av något barka alla träden och sänka ner de i vatten så man får fub volymen.
Men nu är det väl hur man gör skogsbruks plan och vad som kan vara felet på trådstatarens avverkning vi diskuterar?
Är det ett större bestånd som det felar på är det troligt att planläggaren missat något. Tex att det finns ett överbestånd av tall/gran och sedan ett underbestånd av gran. Sedan har planläggaren slagit någon grundyta och tagit övrehöjd och inte tänkt på att en tredjedel av träden inte är inärheten av övrehöjd. I dessa bestånd får man slå två olika grundytor och två olika höjder. Om det inte rör sig om kustnära skog för då sitter problemet där!

Användarvisningsbild

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

Tralsmo  
#560082 Nu har ja ju hållit på me relaxkopmätning i många år, men det ä inte svårt att få ett hyfsat grepp på vare sej övre höjd eller grundyta. Bestånd som är skötta och inte skadade går alldeles utmärkt att relaskopera med god prescion. , fodrar inte många mätvärden för det , kanske 3 te 5 per hektar å rent ve ovana me.
Som allt som har me skog å göra( åföralldell mycket annat mä) så är det en subjektiv bedömning var man ska mäta, men i likåldriga och icke varierande bonnitets bestånd behövs inte många mätvärden.

Relaskopering går snabbt, borra träd tar längre tid. Dela upp avdelning i fält kan ochså ta tid. Beror ju naturligtvis på storlek.

Användarvisningsbild

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

Bumpkin  
#567655 Nu har jag fått min slutredovisning och det har visat sig att det saknats några mätbesked samt att det varit en ganska lång eftersläpning med vissa.
Den avverkade volymen plus kvarlämnade träd stämmer ganska exakt med skogsbruksplanen. Diffar lite upp och ner på dom olika skiftena, men helheten stämmer bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

Nicke78  
#579637 Hej!
Har en fundering hur mycket det får skilja på skogsbruksplanen och i verkligheten. Vi tog över en skogsfastighet förra året. Skogsbruksplanen gjord 2016 gjord av ett stort företag här. I veckan har vi gjort vår första avverkning på fastigheten 😃 hade skrivit kontrakt med en inköpare för avverkning av 750m3 (skogsbruksplanen för dom avdelningarna säger 850m3, inköparen tyckte det inte var så mycket så vi skrev ner det) pratade med skotarföraren idag och han var klar och skotat ut allt. Blev 475m3 på allt 🤔 det är ju en rejäl diff på vad skogsbruksplanen sa och vad det var i verkligheten... Funderar hur mycket av planen som stämmer överens med verkligheten på resten av fastigheten. Hur tycker ni jag ska göra när jag ska prata med inköparen och planläggaren?

Användarvisningsbild

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579640 Var det kanske m3sk i planen och skotarföraren hade volymen i m3f?
Inte hela skillnaden kanske men en del

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Hur bra stämmer skogsbruksplanen?

Nicke78  
#579644 Kan vara så... men han tyckte att det stämde dåligt sa han, 750m3 mot hans 475m3 så han sa att vi borde klaga...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).