sön 17 feb 2019, 12:27#552020
Camaro1969 skrev:Hej!
jag har kollat på fastigheter med tillhörande skogsbruksplaner inför köp och upplever att råden är olika beroende på vem som gjort planen.
jag har kollat på 2 relativt stora fastigheter mellan 350-500 ha
den ena har sca gjort och den andra holmen... (det är iaf deras logo på planerna)
holmens plan verkar rätt "neutral" och känns okej tycker jag...
scas plan tycker jag känns lite svårare at ta till sig..
de vill att man ska föryngra med contorta och en del lärk.
samt att de även förespråkar väldigt mycket naturvård etc...
nu vet jag inte om man har betalat ör dessa skogsbruksplaner eller om man "fått" dem
har ni upplevt något liknande?
Det är två olika fastigheter, dvs två helt skilda förutsättningar. Planläggaren måste utgå ifrån vad som finns, han kan inte trolla med skogen. Vissa fastigheter har 15% NO/NS naturligt, andra får de kämpa med att under perioden istället skapa 5% NO/NS för att klara certifieringskraven. Planen anpassas efter förutsättningarna!
Nu håller jag till i södra Sverige och har inte jättebra koll på Contortan men som planläggare ska man ju ge råden som genererar högsta möjliga utfall för den unika marken som finns på just den fastigheten, och då kan det till exempel finnas möjligheter till andra trädslag än bara gran och tall. Sibirisk lärk räknas dessutom som inhemsk trädsort och har inga restriktioner på hur stor andel man får ha på marken för ett certifierat skogsbruk.
De flesta större företag har en mall som alla planläggare ska jobba efter, det bör inte skilja så stort mellan råden och vem som planlade. Men alla är mänskliga och vissa tänker mer utanför boxen än andra.
Men man får inte glömma att köparen av en fastighet själv har en långtgående undersökningsplikt, och det går inte alltid att lita blint på skogsbruksplanen, då den trots allt bygger på planläggarens subjektiva bedömning och ibland kan skilja sig från verkligheten. Även om det blivit bättre med laserdata och andra hjälpmedel.
Jag ger alltid rådet att om det är ett stort köp och man är osäker så bör man ta dit någon kunnig för en dubbelkoll så allt står där.