Kenya Cane skrev:Intressant att så många, i denna och i andra liknande trådar, nästan alltid säger köp.
Visst, men hur är volymen i förhållandet till priset? Medelboniteten? Gammal skog eller röjnings-/gallringsskog? Exempelvis.
Men kanske viktigast av allt, hur är köparens egna ekonomi? Har man själv pengar till egen insats eller behöver man belåna huset för att skrapa ihop slantarna? Ställer banken upp med pengar ovillkorligen även om köparen kan gå in med 20-25%?
Nej, så lättvindigt släpper inte banken iväg pengar. Det är mycket som ska klaffa för att man ska kunna investera för över 4 miljoner när man dessutom nyligt redan har gjort ett fastighetsförvärv.
Om det vore enkelt så hade jag köpt all skogsmark som blev till salu i min hemkommun...
Camaro1969 skrev:Boniteten är väl 4-4,5 gissar jag, alltså rätt dålig.. och därför vill jag inte betala allt för mycket:)
Kenya Cane skrev:Camaro1969 skrev:Boniteten är väl 4-4,5 gissar jag, alltså rätt dålig.. och därför vill jag inte betala allt för mycket:)
I jämförelse med mina föräldrars mark i Västerbottens inland, där medelboniteten ligger på cirka 2,0, så är ju detta en bra bonitet. [emoji106]
Där jag själv bor, Norrbottens kustland ligger boniteten på ca 3,6-4,0. Jag var förövrigt på kurs på Ekolsunds slott, mellan Bålsta och Enköping, för några veckor sedan och där räknade jag fram en bonitet på 10,1.
Allt är relativt! [emoji846]
Seb macahan skrev:Jag gissar och tror att det beror på att många har väldigt låg belåningsgrad och minns de där skiftena som deras föräldrar budade på till "skyhöga priser". Men jag håller helt med dig. Allt är inte så självklart längre.