Sida 4 av 4

Re: När lönar det sig att bygga skogsbilväg?

Postat: fre 02 nov 2018, 22:12
av Slurfi
Intressant läsning, hur lång tid tar det med din 6 tons grävare att göra 100m väg?

Re: När lönar det sig att bygga skogsbilväg?

Postat: fre 02 nov 2018, 22:34
av Cat554
Jeg har nok brukt en 14-tonner til å bryte stubber der det var nyhogd. Ferske stubber tar tid med den lille. Traseen lagde jeg for mange år siden, og var helt avhengig av frosten.
Som du ser er det sten opp til 60 cm, og da bruker jeg 20 min. på å legge ut et lastebillass på 10 kbm, om jeg skal ha det riktig tett og godt på ytan.
Har ført en journal, så jeg skal ettergå når den er avsluttet. Har også plan om 2 km til i skiftet på 100 Ha, når tiden strekker til....

Re: När lönar det sig att bygga skogsbilväg?

Postat: fre 02 nov 2018, 23:21
av molnia
Något som jag ofta tänker på när det gäller vägar, antingen basvägar eller större är att de ofta kan ligga på den plana bördiga marken och brevid vägen kan en berghäll ligga som inte blir mjuk av väta och där växer heller inte något. Att lägga lite massor på bergsryggarna/ hällarna för att få en plan väg istället för att uppta den bördiga marken. Men på den bördiga marken kan man köra med en jordbrukstraktor utan fyllnadsmaterial så det är väl därför att de gör så...

Re: När lönar det sig att bygga skogsbilväg?

Postat: lör 03 nov 2018, 06:45
av Cat554
molnia skrev:Något som jag ofta tänker på när det gäller vägar, antingen basvägar eller större är att de ofta kan ligga på den plana bördiga marken och brevid vägen kan en berghäll ligga som inte blir mjuk av väta och där växer heller inte något. Att lägga lite massor på bergsryggarna/ hällarna för att få en plan väg istället för att uppta den bördiga marken. Men på den bördiga marken kan man köra med en jordbrukstraktor utan fyllnadsmaterial så det är väl därför att de gör så...

Tenker i samme baner. Her kommer ofte berget opp 3-4-5 meter, så de gamle veiene for hest måtte gå der det var minst mulig mote. For lastbilen blir det ofte for krappe kurver, men når jeg slutavverkar gjør jeg som oftest ny veg før planting. Da legger jeg veien langs fjellfoten. Det tar mindre produktiv areal, samt at det alltid blir noe skader ved veier, det blir dårligere oppkvisting langs berg/bestandskanter og langs veier. Om veien går i bestandskanten får jeg bare en "kantvirkning" i stedet for tre kanter (2 veikanter og en bestandskant).

Re: När lönar det sig att bygga skogsbilväg?

Postat: sön 04 nov 2018, 23:17
av stektlök
Undrar också hur det går med de 200 m väg som gick över grannens ?
Varför krångla till en så lång å fin väg på ditt skifte med att svänga in på grannens ?
Med facit i hand så var det inte värt det eller ?
Gör om och gör rätt :)