När man zoomar in på lantmäteriets karta kan man inte klicka på marken som man kan på alla andra landområden omkring, och det står "markägare oregistrerad". Jag kollade på lagaskifte kartan från 1830 och öarna är med på en av kartbladen och är märkt 164, men samma nr finns också på ett annat kartblad på ett skifte i skogen. I slutet där de har delat upp marken mellan fyra fastigheter (varav min far äger en) så står det 164 "gammelsvemyra" men någon info om en holme eller ö finns inte. Jag antar att nr 164 är skiftet som ligger uppe i skogen. Kanske hör öarna ihop med myren men det känns troligare att de klantat sig vid laga skifte och glömt bort öarna.
Så då sa jag till personalen att jag kan sätta dit en flagga på öarna och säga att det är mina öar då eftersom ingen äger dem. Då sa de att någon äger dem men det är inte utrett och vill jag få det utrett får jag lämna in en ansökan och betala vanliga taxan. Det har jag ingen lust med.
Är detta vanligt att det i Sverige finns mark som man inte vet vem som äger samtidigt som det skall fortsätta vara så?