tor 02 okt 2014, 08:51#292173
Hej . Fick en ganska otrevlig överraskning när ja var ut i min skog häromdagen. Mitt skifte gränsar mot norska gränsen. När ja kom fram till skiftet fick ja se att dom breddat Gränsgatan och huggit ner mycket grov skog utan att informera mig som markägare. Å inte nog med det dom har fällt träden över en plantering med stora skador som följd på det. Nån som vet va det är för regler som gäller för sånt ???? Har varit i kontakt med Kommun,skogsstyrelsen och länstyrelsen men ingen vill veta av detta problem... Hur ska man komma vidare i detta. Det är ett 30 tal grova granar som huggits ner och bara blivit liggandes. hade man blivit informerad så hade man ju kunnat få ut träden själv men nu är det för sent.
Så snälla hjälp mig med detta va ska ja göra????????????
tor 02 okt 2014, 09:45#292179
Vilka är dom? Undersök vilka som beställt bredningen av gränsen och ställ krav på ersättning av dom Allra först måste du undersöka gamla avtal och kartor och se vad som står skrivet om just landsgränser
elis- Hälsingland, Ovanåkers kommun.- tor 02 okt 2014, 10:55
tor 02 okt 2014, 10:55#292185
Det borde väl vara lantmäteriet som är "huvudman" i dessa gränser, kolla med dem först. Du behöver knappast lägga tid och kraft på att leta och läsa en massa dokument, när du fått tag i rätt myndighet löser detta sig automagiskt.
DO, blir förbannad bara jag tänker på skitstövlarna.
mån 06 okt 2014, 18:38#292750
Här pratar vi inte någon vanlig sketen fastighetslinje utan Europeiska Unionens yttre gräns. Det är nog inte svenska lantmäteriet utan Nordiska Rådet eller liknande.
tor 09 okt 2014, 11:31#293128
tack för era svar. blir ju lite speciellt när det är gränsgator. men ska följa upp mangans tips så får vi se om man får lite svar. Dom borde ju absolut informera skogs/markägarna när dom ska bredda gränsgatorna
hardman skrev:tack för era svar. blir ju lite speciellt när det är gränsgator. men ska följa upp mangans tips så får vi se om man får lite svar. Dom borde ju absolut informera skogs/markägarna när dom ska bredda gränsgatorna
Om du inte hittat ansvarig än kanske du kan kolla med andra markägare längs med gränsen om dom också drabbats, och om dom kanske vet vem som är ansvarig...
I artikeln som länkades ovan stod det att det praktiska arbetet är uppdelat mellan Sverige och Norge, Sverige sköter norra delen och Norge södra delen... så det är kanske till och med någon i Norge som är ansvarig...
men som sagt, det minsta man kan begära som markägare är ju att man får reda på vad som skall ske....
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
tis 18 nov 2014, 12:38#299325
Tack för visat intresse i denna fråga. det är under utredning för tillfället. Det kommer att komma ett reportage i tidningen "SKOGEN" om detta.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.