Svenska Kyrkan
Min tomt gränsar till en skog som ägs av svenska kyrkan. Nu är det så att jag väldigt gärna vill köpa den, så jag har några frågetecken som jag hoppas få lösning på här.
Är det överhuvudtaget möjligt att köpa skog av kyrkan? fastigheten består av tre utspridda områden, det området jag är intresserad av är grovt uppskattat 3 ha och består av gammal snårig skog med mycket rotvältor och med ett lite blöthål mitt i. En annan sak är att området är frivillig avsatt skog, är inte säker på vad det innebär och om det är något hinder för ett ev köp.

Pfanner Gladiator byxor, Meindl Woodwalker Pro kängor
Baxi Solo Innova + solpaneler(för uppvärmning)
A B C kort
Genom en snillrikt avtal mellan skogsstyrelsen och bolaget så blev det ett naturvårdsavtal på samma område när jag köpte in det större där det ingick. På så vis så betalade jag ca 150000 kr för det snillrika "frivilliga" området samtidigt som den vanligtvis 40% ersättningen för naturvårdsavtal ej betalades ut, varken till mig eller bolaget. Det är det som kallas "frivilligt" i Sverige.
Vi som är skogsägare gör mer än så, alldeles frivilligt och utan betalning.
100.000 räckte till både mark och avstyckning, en bra affär tror jag. Var ca 4 år sedan.
Bor ganska tätortsnära, så det var skönt att kunna bestämma lite mer om de närmsta omgivningarna (slippa få grannar i tomtgräns)