Sida 1 av 5

Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 17 jan 2014, 11:55
av Hugin
- Har du blivit uppringd av någon som (efter en massa rundsnack) vill sälja prenumeration på tidningen Skogen?

Jag gissar att det nu pågår en kampanj, där ett telecall-bolag har fått uppdraget och därför kör på enligt sedvanligt lurendrejerimönster.

- De uppger sig ringa från Föreningen Skogen (istället för för).
- De återkommer med nytt försök, fast tidigare misslyckats (eller har ingen ordning på vilka som tidigare kontaktats)

De arbetar förmodligen efter någon förteckning över skogsägare (är även entreprenörer mm. utsatta?).

- Känns inte seriöst att Föreningen Skogen anlitar företag med dessa metoder...

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 17 jan 2014, 14:33
av Skogsola
Är det så, så finns det anledning att ompröva sitt medlemskap. 😡

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 17 jan 2014, 14:42
av Baggböla
Jo hänt flera gånger. Det är bara att tacka nej, de är som vanliga telesäljare. Varken bättre eller sämre. Nu prenumererar jag förvisso på tidningen och slipper därav telefonsamtal.


Jag har inte upplevt att det har varit ett lurendrejerierimönster alls med dolda avgifter eller något sånt, eller att ett nej är ett ja. Det är dock ganska störande med säljsamtal oavsett vad det är.

Det verkar vara branschstandard i tidning och tidskriftsranchen med telesäljare.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 17 jan 2014, 15:49
av rokon
Kunskapen har blivit allt sämre när det gäller det svenska språket "- De uppger sig ringa från Föreningen Skogen (istället för för)." skulle inte förvåna mig om beställare av tjänsten alternativt det uppringande företaget eller den enskilda telefonförsäljaren ej är medveten om vilket fel de gör när för har blivit från.
Har själv blivit uppring för några år sedan och blivit både medlem och prenumerant av tidningen skogen, billigt månadsnöje när tidningen kommer må jag säga.
Så jag kan rekommendera att du låter dig värvas av någon bekannt om du ej vill ha med säljare att göra.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 17 jan 2014, 17:51
av anersimyra
Är det inte den nya tidningen Skogsägaren du menar ? www.atl.nu/skog Den ges ut i samarbete med ATL. Jag har själv blivit uppringd av försäljare vilka lämnar mycket övrigt att önska. Men efter mycket om och men fick jag hem en tidning.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 17 jan 2014, 20:44
av Bertilsson
Angående Skogens egen marknadsföring via försättsblad till utskickad faktura skriver de: "Genom vår bevakning av virkesmarknaden jämför vi även varje månad vem som betalar bäst för virket."
- Detta är en falsk varudeklaration. Skogens priser är 50- 120 kr/m3 för låga.
- Detta beror på att bolagen visar sedan flera år en för låg prisnivå, antagligen i syfte att ändå kunna "köpa på lista" vid möjlighet.
- Dessutom är vissa korrektioner fel använda i testen och sen kommer en icke medräknad förlust genom matrisfub/fuskfub som ofta påverkar 10- 30 kr/m3.
- Sannolikt beror de sista felen på okunnighet.

"Reklam" får tydligen vara hur fel som helst.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 17 jan 2014, 21:18
av rokon
Ja det har du rätt i Berilsson. Reklam får vara "fel" bra reklam är så till sin karaktär, kort och slagkraftig samt utstickande, och ej ett faktaunderlag för beslut. Jag tror nog alla som har gått någon kurs i marknadsföring och reklam får lära sig det.
Men flera gånger har de i sina prisjämförelser när det gäller dessa artiklar påpekat hur det förhåller sig, inte varje månad men flera gånger.
En prenumerant som läser tidningens artiklar om prissättningen får klart för sig att detta är en lägsta gräns.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 17 jan 2014, 21:56
av Bertilsson
rokon skrev:Ja det har du rätt i Berilsson. Reklam får vara "fel" bra reklam är så till sin karaktär, kort och slagkraftig samt utstickande, och ej ett faktaunderlag för beslut. Jag tror nog alla som har gått någon kurs i marknadsföring och reklam får lära sig det.
Men jag tillåter mig att framföra kritik mot fel som är nära 25% av verkligt värde.
- Hur kan vi agera när det upptäcks att uppgifterna är vilseledande för stor del av skogsägarna?
- En "pristabell" blir normerande för många läsare och jag vill att ni hjälper till att förmedla en mera riktig bild av priserna.
- Skogen borde våga lägga ut de köpare de får listor från på andra vägar än nätet. Men troligen vågar Skogen inte detta.
För vem är tidningen bäst?
rokon skrev:Men flera gånger har de i sina prisjämförelser när det gäller dessa artiklar påpekat hur det förhåller sig, inte varje månad men flera gånger.
En prenumerant som läser tidningens artiklar om prissättningen får klart för sig att detta är en lägsta gräns.
I så fall vore jag tacksam om ni också kan peka på vad Skogen skrivit om i exempelväg om vilken fördelningsaptering de använt för vissa köpare när de lagt på deras tillägg.
- Har de nämnt att någon prislista har konsekvens av matrisfub/fuskfub?
- I så fall hur mycket påverkades värdet?

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 17 jan 2014, 23:31
av Mangan
Det är rätt.tydligt att de jämför prislistor som är uppgivna av bolagen, det är ingen statistik över genomförda affärer.

De säger ingenting om hur många kepsar man får, det är väl det värsta?!?!

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 17 jan 2014, 23:41
av rokon
Nej det är bara i Finland de har ett system baserat på faktiska affärer.
Inte bara kepsar Mangan, de har sköna gröna huggarblusar också, så man slipper att synas när man är i skogen.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 17 jan 2014, 23:41
av Mangan
Kvaliteten på almanackan varierar stort också!!!

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 17 jan 2014, 23:52
av Hugin
anersimyra skrev:Är det inte den nya tidningen Skogsägaren du menar ? http://www.atl.nu/skog


Nej, det handlar om tidningen "Skogen".

- Är det ingen mer skogsägare/entreprenör som uppfattat att de har en drive via ett telecall-bolag nu?

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: lör 18 jan 2014, 00:25
av Vedmaskin
Baggböla skrev:Nu prenumererar jag förvisso på tidningen och slipper därav telefonsamtal.


När man säger upp ett befintligt tidningsabonnemang så börjar det ringas. Har gjort så med två andra tidningar.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: mån 20 jan 2014, 10:50
av Bertilsson
Bertilsson skrev:
rokon skrev:Men flera gånger har de i sina prisjämförelser när det gäller dessa artiklar påpekat hur det förhåller sig, inte varje månad men flera gånger.
En prenumerant som läser tidningens artiklar om prissättningen får klart för sig att detta är en lägsta gräns.
I så fall vore jag tacksam om ni också kan peka på vad Skogen skrivit om i exempelväg om vilken fördelningsaptering de använt för vissa köpare när de lagt på deras tillägg.
- Har de nämnt att någon prislista har konsekvens av matrisfub/fuskfub?
- I så fall hur mycket påverkades värdet?
Har du eller någon annan verkligen sett förklaring på dessa sista 20-30 kr/m3 timmer för vissa köpare?

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: mån 20 jan 2014, 11:27
av rokon
Nej Bertilsson det har jag inte sett någon förklaring på.
Mitt tidigare svar syftade på det du skrev "- Detta är en falsk varudeklaration. Skogens priser är 50- 120 kr/m3 för låga." Där jag kommenterade att de hade vid flera tillfällen förklarat att virket ofta betalas högre än vad deras listor visas.
Så hur den totala kubikmängden(och därmed dessa 20-30kr/m3) kan påverkas som konsekvens av matrisfub/fusfub har i alla fall inte jag uppmärksammat att de har omnämt i dessa artiklar.
mvh rokon