Sida 3 av 5

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: ons 22 jan 2014, 23:23
av Bengt Ek
Berätta här (eller för mig, bengt@skogen.se) hur det gick!

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: ons 22 jan 2014, 23:30
av JensSkoog
Bengt Ek skrev:Berätta här (eller för mig, bengt@skogen.se) hur det gick!

Det ska jag göra!

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 24 jan 2014, 09:41
av Bertilsson
Tråden tar upp tvivel omkring prenumerationskampanjen. En tidning som framhäver sin förträfflighet genom att presentera prisnivåer och omständigheter, som motsvarar referat från friidrottstävling, där de hoppar 190 cm och detta påstås vara förnämliga resultat. Är det "vinnande"?
- Vad hjälper det att de talar om att vissa hoppar ännu högre, det gör inte läsningen attraktiv, om det skall vara sporre för de som behöver uppgifterna för rimligt mål.
- Om en tidning skall behålla prenumeranter behövs genomgående kvalitet och objektivt innehåll.

En tidning till som ger ut "prisjämförelse", har idag i princip två helsidor om hur dålig statistiken omkring priser är.
http://www.atl.nu/skog/statistiken-visa ... -ga-priser
Hoppas nu att båda tidningarna samverkar till åtgärder, som driver fram uppgifter som har värde för sina läsare.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 24 jan 2014, 10:56
av towes
Ett förslag till Tidningen Skogen, apropå senare kommentarerna och idrottsjämförelser: Inför månadsvisa "rekord". Dvs de bäst betalda normal-avverkningarna detta numret.

Jag inser att man inte alltid får vetskap om det verkliga "rekordet" då dessa kanske inte vill skylta med sina affärer, utan bygger på frivillig rapportering från de som vill (givetvis utan namnpublicering). Går det inte visa ett riktigt rättvisande riktpris från de listor man har tillgång till så kan man i alla fall skylta med de verkliga "vinnarna". Allt för att påvisa de skillnader bl.a. ATL nämnde i sin artikel.

Känner för övrigt en avlägsen granne som fått avsevärt mer än 200 kr högre pris per m3fub för det som ATL nämner för "sågtimmer av gran i södra Sverige" och jag tror inte han/hon är ensam. Publicera sådant så framgår än mer att de "officiella" siffrorna inte är mycket att nöja sig med vid en förhandling.

En kommentar från Skogen ang detta förslag tas tacksamt emot.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 24 jan 2014, 12:40
av Bertilsson
towes skrev:Känner för övrigt en avlägsen granne som fått avsevärt mer än 200 kr högre pris per m3fub för det som ATL nämner för "sågtimmer av gran i södra Sverige" och jag tror inte han/hon är ensam. Publicera sådant så framgår än mer att de "officiella" siffrorna inte är mycket att nöja sig med vid en förhandling.
Angående prisjämförelse, vem som än gör dem.
1 Alla visar avverkningspriser på Qberas klena trädbank. Den har för små träd för att ge rättvisa åt virke i Götaland. (Om jag inte minns fel ca 30 kr/m3)
2 Det är tyvärr inte timmerpriset som visas.

3 Erhållet timmerpris från köpare kan vara högt men måste kontrolleras på följande;
a) Är det matrisfub/fuskfub
b) Görs hårdhänt fördelningsaptering eller annat uttag utöver prislistan.
c) Till vilken diameter tas timmer?
d) Hur betalas vrak och vilka vrakmängder är OK.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 24 jan 2014, 17:00
av bodaedet
Jag tycker att Skogen är den bästa lektyr som finns, trots taskiga prisjämförelser. Den enda tidning som jag läser varenda rad.
Men finns underlag för bättre jämförelser, så skulle det nog vara med. Jag själv skulle aldrig sälja skog med bara en tidnings, oavsett vilkens uppgifter. Det gäller att ligga i och ringa runt för att få bästa pris.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: fre 24 jan 2014, 17:52
av Bertilsson
bodaedet skrev:Jag tycker att Skogen är den bästa lektyr som finns, trots taskiga prisjämförelser. Den enda tidning som jag läser varenda rad.
Men finns underlag för bättre jämförelser, så skulle det nog vara med. Jag själv skulle aldrig sälja skog med bara en tidnings, oavsett vilkens uppgifter. Det gäller att ligga i och ringa runt för att få bästa pris.
Kan instämma i skrivningen.
Anser dock att Skogen kan kontrollera/förstå att matrisfub används på flera ställen. Även Södra har det.
- Att behöva valla 3 köpare för varje avverkning på 400 m3 är dock onödigt kostsamt, men nu nödvändigt. Detta ville jag skulle minska.
- Det innebär kostnad på ca 10.000 kr att fördela på 400 m3. Det blir 25 kr/m3. Det närmar sig skotningskostnad för säljare och köpare. Två köpare får dessutom inte mycket för jobbet. Deras kostnad måste tas någonstans.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: mån 27 jan 2014, 14:33
av Bertilsson
Öppen begäran till tidningen Skogen Bengt Ek.

1 Kan prenumeranter få tillgång genom Skogens hemsida till de prislistor som används i jämförtesterna?
2 Kan redan gjorda prisfiler erhållas för behov från samma källa?

Kanske flera ser detta som en fördel genom prenumerationen.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: tor 06 feb 2014, 17:23
av Bengt Ek
Ett förslag till Tidningen Skogen, apropå senare kommentarerna och idrottsjämförelser: Inför månadsvisa "rekord". Dvs de bäst betalda normal-avverkningarna detta numret.


Ja tack! Alla som vill ha en öppnare virkesmarknad är välkomna att skicka resultatet av sina virkesaffärer till oss på SKOGEN. Ange gärna län, köpform, sortiment, ungefärlig volym, köpare och betalat pris. Vi publicerar inga namn på källan/säljaren utan uttryckligt tillstånd men behöver själva veta vilka ni är så att vi kan säkra kvaliteten på informationen. Det hela blir förstås ingen riktig statistik men säkert intressanta exempel! Förhoppningsvis många.

Kontaktuppgifter finns i tidningen men ni som inte har den kan till exempel mejla bengt@skogen.se eller larsakerman@telia.com.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: tor 06 feb 2014, 17:43
av towes
UTMÄRKT!!!

Förslagsvis avslöjar ni inte heller vem köparen är, då detta annars i vissa lokala fall relativt enkelt kan avslöja uppgiftslämnaren. Det viktiga är att man som säljare ser vilka priser som existerar på marknaden, snarare än vem som betalt dom. Åtminstone inledningsvis, allt för att ni ska få uppgifter överhuvudtaget.

Givetvis är det önskvärt att ni sållar, eller åtminstone granskar, rena fantasipriser. Om en lokal såg ger ett fantastiskt pris för ett mindre parti stamkvistad fur så bör det rimligtvis ej exponeras som ett "typ-pris".

Gå gärna ut med samma information i nästa nummer av tidningen, ni når garanterat fler potentiella uppgiftslämnare den vägen. Mycket viktigt att påpeka, ja garantera er sekretess. Att den faller inom ramen för det lagstadgade meddelandeskydd som finns i Sverige.

Att kunna uppvisa ett scannat kontrakt vore också önskvärt från uppgiftslämnaren, åtminstone stickprovsvis. Mycket viktigt att ingen part kan slå hål på denna "statistik" som en partsinlaga för att höja priserna".

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: tor 06 feb 2014, 19:15
av Bengt Ek
Förslagsvis avslöjar ni inte heller vem köparen är, då detta annars i vissa lokala fall relativt enkelt kan avslöja uppgiftslämnaren.


Vi får se vad vi kan göra av det som kommer in. Man behöver såklart bara berätta det man vill. Och källskyddet är som bekant inskrivet i grundlagen. Något "typ-pris" lär vi inte få underlag till, bara exempel på nivåer som har förekommit. Intressant nog tycker jag. (Men jag vet Lennart, inte tillräckligt!)

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: tor 06 feb 2014, 19:55
av Bertilsson
Bengt Ek skrev: Något "typ-pris" lär vi inte få underlag till, bara exempel på nivåer som har förekommit. Intressant nog tycker jag.
Till en början är nog "typpriset" osäkert tills många nog kommit in. Tillsammans blir det allt bättre och användbart.
Förslaget att "samla in" marknadspris är förmedlat för säkert ett år sedan och kunde varit provat.
Bengt Ek skrev:(Men jag vet Lennart, inte tillräckligt!)
Se svar ovan.
Texten till mig här känns onödig. Jag vet jag får kritik för att jag begär att uppgifter som anses ha "klass" skall ha det också. Åtminstone till över 95%. En handfull medvetna brister bör inte finnas.
- Att se flera skrivare här, hålla fanan hög för 80% tycker jag fler skulle reagera kraftigare emot. Speciellt när det blir normgivande för en underlägsen grupp.
- Om inte fler ställer upp med förvärvade nödvändiga kunskaper, så lär det bli väldigt tyst till slut och karteller gör helt som de vill, vilket jag anser att de gjort i ärendet minst 1.5 år.
- Men upplysningarna om detta har inte mottagits med särskilt stor välvillighet i flera kretsar.
- Att som äldre skogstjänsteman behöva agera på detta sätt, det förväntade jag mig inte, när det är skogsägare som borde försvara sin rätt i stället.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: sön 09 feb 2014, 20:41
av bgl
Kommentar till Bengt Eks inlägg 21/1 20.28.
Citat ur Pelle Holms klassiska bok "Ordspråk och talesätt":
"Ändamålet helgar medlen,sa han som stal grannens dass".
Känner BE över huvud taget någon telenasare som inte åberopar reglen att för att göra en god sak får man tänja på metoderna?
I detta fall är det säkert flera som tycker så, men hur ska man kunna urskilja detta ärende från alla andra störande uppringningar vi utsätts för varenda dag?

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: sön 09 feb 2014, 21:41
av Tosca
För tydlighets skull:
bgl skrev:Kommentar till Bengt Eks inlägg 21/1 20.28.
Citat ur Pelle Holms klassiska bok "Ordspråk och talesätt":
"Ändamålet helgar medlen,sa han som stal grannens dass".
Känner BE över huvud taget någon telenasare som inte åberopar reglen att för att göra en god sak får man tänja på metoderna?
I detta fall är det säkert flera som tycker så, men hur ska man kunna urskilja detta ärende från alla andra störande uppringningar vi utsätts för varenda dag?
Bengt Ek skrev:Ja, vi säljer helt klart SKOGEN på telefon. De flesta älskar naturligtvis inte att bli uppringda men eftersom det gäller en vettig och relevant produkt för något som de uppringda brinner för brukar folk ta det bra - och många tackar ja. Tycker nog att man kan säga att de ringer från oss, de representerar ju föreningen och tidningen och vi ska inte gömma oss bakom ett telemarketingföretag. Jag träffade säljarna i går för att följa upp hur samtalen går och hur reaktionerna är. De är verkligen engagerade yrkesmänniskor, någon skogsägare. Och de hade många exempel på trevliga och roliga samtal, som ledde till avslut - eller inte.

Re: Tidningen Skogen - prenumerationskampanj

Postat: sön 09 feb 2014, 22:15
av Bertilsson
Telefonförsäljning präglas mestadels av övertalning. Det är svårt att se det som bra metod för en tidning som anser sig vara den "vänliga tidningen".
- Använder telefonförsäljarna samma ord som Bengt Ek själv gör i bilaga till fakturan, så är det osant som framförs i övertygande syfte. Där står att Skogen med sin bevakning visar vem som betalar bäst för virket. Dessutom månadsvis. Detta är ett mycket felaktigt påstående, milt sagt.

En tidning bör skaffa sina prenumeranter genom förslag från andra läsare eller samtal omkring bra artiklar som det talas om. Eljest egen personal som kan ta emot förslag, kritik etc.
- Marknadsför sig en tidning som fristående bör den också framföra rak fakta på tydligt sätt. Att böja sig för annonsörer etc. är att vinna i en ända och förlora i en annan. Vårt land behöver en press som från början står upp för riktighet. När gränsen passerats är det tyvärr bara en utförslöpa att kämpa i.