Ångermanlänningen
Skogsfastigheter
Rationaliseringsförvärv
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in tis 20 nov 2007, 20:55#13700Någon som vet vad som gäller för ett rationaliseringsförvärv? Vad ställer länsstyrelsen för krav?
TS

ons 21 nov 2007, 21:26#13754Hej på er!
Någon som vet vad som gäller om man köper till skogsmark, säg under november månad. Köpekontrakt/köpebrev upprättas och betalning sker omgående. Men lagfart på skifter erhålls först i januari nästkommande år.
Har man då rätt att nyttja skogsavdraget på det första året?
Jag menar alltså är skogsavdraget knytet till tidpunkt för affär eller tidpunkt för lagfart?
Någon som vet vad som gäller om man köper till skogsmark, säg under november månad. Köpekontrakt/köpebrev upprättas och betalning sker omgående. Men lagfart på skifter erhålls först i januari nästkommande år.
Har man då rätt att nyttja skogsavdraget på det första året?
Jag menar alltså är skogsavdraget knytet till tidpunkt för affär eller tidpunkt för lagfart?
Ångermanlänningen
TS
ons 21 nov 2007, 21:36#13755Hej,
Har tyvärr ingen egen info/erfarenhet, hoppas nån av oss kan hjälpa till...
Länktips:
http://skatteverket.se/skatter/infotext ... 03897.html
MvH Fredrik
Har tyvärr ingen egen info/erfarenhet, hoppas nån av oss kan hjälpa till...
Länktips:
http://skatteverket.se/skatter/infotext ... 03897.html
MvH Fredrik
ons 21 nov 2007, 22:11#13758Har gått efter kontraktsdagen och ingen har märkt, brytt sig eller klagat. Lagfarten kan ju dröja hemskt länge om det vill sig illa.
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
ons 21 nov 2007, 22:14#13759Tack för tipset!
Följande är citerat från skatteverlets sida;
"Avdragsutrymmet bestäms med ledning av anskaffningsvärdet för skog och skogsmark vid förvärvet av lantbruksenheten".
Jag tolkar "vid förvärvet" som tidpunkt för affären, och då man får tillträde till fastigheten. Alltså inte då man vinner lagfart.
Följande är citerat från skatteverlets sida;
"Avdragsutrymmet bestäms med ledning av anskaffningsvärdet för skog och skogsmark vid förvärvet av lantbruksenheten".
Jag tolkar "vid förvärvet" som tidpunkt för affären, och då man får tillträde till fastigheten. Alltså inte då man vinner lagfart.
Ångermanlänningen
TS
tor 22 nov 2007, 10:36#13773Lagfarten har ingen skattemässig betydelse.
"När köpebrevet är undertecknat är du ägare till huset. Men enligt lagen är du skattemässig ägare till huset redan från den dag köpekontraktet skrivs."
http://www.juristbyran.com/sst/inf/out/ ... 69,00.html
Var köpebrev/kontrakt en handling?
"När köpebrevet är undertecknat är du ägare till huset. Men enligt lagen är du skattemässig ägare till huset redan från den dag köpekontraktet skrivs."
http://www.juristbyran.com/sst/inf/out/ ... 69,00.html
Var köpebrev/kontrakt en handling?
tor 22 nov 2007, 10:50#13775Det är två separata handlingar.
Köpekontrakt beskriver affären (säljare, köpare, vad som affären gäller samt hur och när köpeskillingen skall betalas).
Köpebrev är köparens kvitto på att köpeskillingn är betald.
Jag tror båda måste biläggas för att man skall få lagfart på fastigheten.
Köpekontrakt beskriver affären (säljare, köpare, vad som affären gäller samt hur och när köpeskillingen skall betalas).
Köpebrev är köparens kvitto på att köpeskillingn är betald.
Jag tror båda måste biläggas för att man skall få lagfart på fastigheten.
Ångermanlänningen
TS
fre 04 apr 2008, 21:12#25378Nu har jag fått lagfarten, tänker inte ansöka om rationaliseringsförvärv.
Ångermanlänningen
TS
lör 05 apr 2008, 18:02#25458På rationaliseringsförvärv är det väl ingen lagfartskostnad,det blir stämpelavgift som är några hundralappar. Skiftes nummer tas bort från det köpta och får ett delnummer av stamfastigheten, (den du redan har)
Så blev det när jag köpte en släktings fastighet.
Lagfartskostnad är ca 1,5% av köpesumman.
Så blev det när jag köpte en släktings fastighet.
Lagfartskostnad är ca 1,5% av köpesumman.
Re: Rationaliseringsförvärv
mån 19 maj 2008, 18:04#29227
Du skall köpa en fastighet nära den du har så att du kan driva verksamheten mer rationellt. Jag provade att köpa fler delar i en redan delägd fastighet och det fungerade inte som rationaliseringsförvärv. Nu har jag köpt en fastighet 14 mil bilväg från min förra, fortfarande i samma kommun och det tror jag inte heller kan räknas som rationaliseringsförvärv.
OAS-forests skrev:Någon som vet vad som gäller för ett rationaliseringsförvärv? Vad ställer länsstyrelsen för krav?
Du skall köpa en fastighet nära den du har så att du kan driva verksamheten mer rationellt. Jag provade att köpa fler delar i en redan delägd fastighet och det fungerade inte som rationaliseringsförvärv. Nu har jag köpt en fastighet 14 mil bilväg från min förra, fortfarande i samma kommun och det tror jag inte heller kan räknas som rationaliseringsförvärv.
Skogsmark skall producera maximalt så att så mycket CO2 som möjligt binds

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).