Sida 2 av 2

Re: Deklaration mm Flera Delägare

Postat: fre 06 maj 2011, 23:12
av SkogsMaja
Vi har gemensam bokföring som vi sedan tar upp med var sin tredjedel av på våra NE-blanketter.

Vi gjorde ingen till "redovisningsansvarig" på blanketten, men i praktiken är det jag.
Jag sammanställde allt och sen delade vi bara alla poster på 3.
Jag vet inte om det var den bästa lösningen, men det fanns ett exempel i broschyren för NE-blanketten och då gjorde jag likadant.
Nu har vi inte gjort så mycket mer än att köpa grejer, så det blir ju lite mer att tänka på vad gäller "skatteplanering" den dan vi ska avverka något...
Men såhär i efterhand = oj vad jag oroade mig i onödan.

Så rent praktiskt var det helt OK, sen kan man ju diskutera principer i evighet tills man blir trött på sig själv.
Det här med gemensam ekonomi för driften.... självklart, men vad ska ingå där? Att tycka samma i den frågan kan vara svårt emellanåt.
Ska personliga skyddskläder inköpta med egna privata medel ingå i den "gemensamma ekonomin"?
Borde hamna utanför det gemensamma i ruta R22, där man enligt alla exempel tar upp sina "tillsynsresor" som också är en privat utgift relaterad till verksamheten men som inte ska påverka övriga delägare.
Kostnader som är direkt kopplade, tex plantor, markberedning, plogning av väg - Ja visst det är en kostnad vi tar gemensamt antingen ur kassan eller så bidrar vi med lika delar från egen ficka.
Jag tycker detta är solklart och jättelogiskt, och hur jag än försöker kan jag inte förstå vitsen med att dra in "egna" kostnader i vår gemensamma ekonomi. Känns mer som att ju mer de andra handlar så står jag rent tekniskt i skuld till dem/verksamheten.

Re: Deklaration mm Flera Delägare

Postat: lör 07 maj 2011, 10:24
av erikl
Eftersom ni har gemensamt ägande så är det ju självklart att alla då måste gemensamt sträva efter en gemensam skötsel av fastigheten. Sedan kanske inte alla delägarna i praktiken kan bidra med samma andel av det praktiska men det brukar gå att komma överens. En väl skött fastighet gagnar ju alla och om en delägare är uppenbart passiv och inte bidrar med någonting så får ni komma överens om hur tex ett överskott skall fördelas. Grunden måste dock vara att driftens kostnader skall bäras av fastighetens avkastning, ingen delägare skall behöva skjuta till egna privata medel utan att få täckning för dessa från driften.

Tipset är därför att se till att rörelsen har en kassa och använd den för att betala kostnader för driften. Kassan kan sedan behöva förstärkning men gör det i form av kapitaltillskott som bokförs tydligt efter hur mycket var och en av delägarna har bidragit med. Detta gör att ni även kommer ifrån diskussionen om "personliga skyddskläder inköpta för privata medel" - detta är skyddkläder för den som sköter driften av fastigheten.

Re: Deklaration mm Flera Delägare

Postat: lör 07 maj 2011, 19:48
av Camwood
erikl skrev:Det går alldeles utmärkt att ha gemensam bokföring i form av enskild näringsverksamhet. Dock måste en av delägarna vara den som redovisar momsen gentemot skattemyndigheten (lämpligen den som äger största andelen av fastigheten).

Detta förutsätter dock att man har gemensam ekonomi för själva driften av verksamheten. Uppdelningen görs enkelt på NE-blanketten hur stor del av rörelsens vinst/förlust som respektive delägare tar upp i sin deklaration, insättningar på skogskonto etc.

Enskild näringsverksamhet är som det heter enskild :surp:Har man inte aktiebolag -handelsbolag-komanditbolag
så ansvarar man enskilt för all ekonomi och alla affärstransaktioner :grin:
Låt dej inte luras att tro någon annan kan ha ansvar för dina affärer :???: Ska ni ha affärer ihop med flera fixa aktiebolag :???: Man kan ha som beskrivit ovan ha gemensam ekonomi när allt funkar men ja lovar när det strular!!!!!!! :?: Skaffa aktiebolag :surp:

Re: Deklaration mm Flera Delägare

Postat: lör 07 maj 2011, 20:03
av haggloader
Aktiebolag får generellt inte äga skog.

Nu har det inte riktigt varit aktuellt för mig men skriver man personnummer i redovisningsansvarig så blir nog den personen ansvarig.

Re: Deklaration mm Flera Delägare

Postat: lör 07 maj 2011, 20:18
av Camwood
:ugeek:
haggloader skrev:Aktiebolag får generellt inte äga skog.

Nu har det inte riktigt varit aktuellt för mig men skriver man personnummer i redovisningsansvarig så blir nog den personen ansvarig.

Aktiebolag får bedriva skogsproduktion :shock:
Det är det jag menar med enskildfirma :ugeek: det får bara finnas en ENSKILD ansvarig

Re: Deklaration mm Flera Delägare

Postat: lör 07 maj 2011, 20:20
av SkogsMaja
Nej det är sant aktiebolag får inte äga skogen, men sköta driften, så det känns onödigt komplicerat.
Om bara var och en hade inställningen att i det stora hela är det "enskild" verksamhet, var och en för sig med undantag för plantor och andra direkta "insatser" i skogens värde och utveckling.

Det där med att se till att det finns en "kassa" med pengar i verksamheten som ska utnyttjas för i princip allt som har med skötseln att göra.... Kunde funkat om vi alla hade samma överskott att lägga in i verksamheten.
Om jag ändå leker med tanken att vi alla lagt Xkr i en gemensam kassa, ja då hade den varit slut ganska fort...
Om en person köper in maskiner/verktyg med tanken att andra personer ska använda dem, då kanske det hade varit bra att ha en vana att fråga först vad övriga delägare tycker, det kan vara modeller och märken som passar olika, och inte minst vikten, eller utformning på selar som ska passa.
Det har varit argumenten i efterhand för att motivera inköpen: jamen det är ju grejer vi alla ska använda... (Jahapp så bra då!? :???: ).

Re: Deklaration mm Flera Delägare

Postat: lör 07 maj 2011, 20:36
av Camwood
SkogsMaja skrev:Nej det är sant aktiebolag får inte äga skogen, men sköta driften, så det känns onödigt komplicerat.
Om bara var och en hade inställningen att i det stora hela är det "enskild" verksamhet, var och en för sig med undantag för plantor och andra direkta "insatser" i skogens värde och utveckling.

Det där med att se till att det finns en "kassa" med pengar i verksamheten som ska utnyttjas för i princip allt som har med skötseln att göra.... Kunde funkat om vi alla hade samma överskott att lägga in i verksamheten.
Om jag ändå leker med tanken att vi alla lagt Xkr i en gemensam kassa, ja då hade den varit slut ganska fort...
Om en person köper in maskiner/verktyg med tanken att andra personer ska använda dem, då kanske det hade varit bra att ha en vana att fråga först vad övriga delägare tycker, det kan vara modeller och märken som passar olika, och inte minst vikten, eller utformning på selar som ska passa.
Det har varit argumenten i efterhand för att motivera inköpen: jamen det är ju grejer vi alla ska använda... (Jahapp så bra då!? :???: ).

Om du tycker att aktiebolag är krångligt så är det ingenting mot att ni delägare inte är överens ( med enskildfirma):shock:
Jag vet inte hur stora pengar ni rör er med i er gemensama skog men om ni vill hålla juristkostnaderna låga skaffa aktiebolag :shock: aktibolagslagen är sen hednahös utprovad för gemensamt ägande :mrgreen:

Re: Deklaration mm Flera Delägare

Postat: sön 08 maj 2011, 09:44
av erikl
Intressanta inlägg! Om man nu måste ha aktiebolag för att kunna hantera gemensamt ägda fastigheter så ska man nog ta sig en rejäl funderare på varför man äger fastigheten tillsammans.......... Har man inte en gemesam målsättning till ägandet så skall man inte äga tillsammans. Skattemyndigheten brukar inte lägga sig i hur kostnader/intäkter fördelar sig mellan delägare - bara att det sammantaget sker på rätt sätt så här finns det goda möjligheter till kreativa lösningar. Förutsatt att man kommer överens förstås :-)

Re: Deklaration mm Flera Delägare

Postat: sön 08 maj 2011, 20:17
av Camwood
Ja varför drivs inte normala bolag som har flera delägare som enskildtbolag :?: Som Volvo AB och Holmen AB tex, eller alla tusentals små familjeägda aktiebolag :?: Dom har väl också gemnsam målsättning . Jo för att ska man driva ett projekt eller ett bolag ihop så
är AB formen av bolag mest utvecklad och förfinad för att samspelet ska flyta på :grin:

Re: Deklaration mm Flera Delägare

Postat: ons 11 maj 2011, 22:50
av SkogsMaja
Nej,
Det är inte krångligt med att vara enskilda näringsidkare, det tycker jag faktiskt inte längre. :grin:
När vi gör det på ett sånt sätt att vi gemensamt tar de kostnader som vi är överens om för driften, och har med det i vår gemensamma bokföring.
Övriga kostnader som rör våra egna insater i verksamheten tar vi upp själva var och en för sig i den utsträckning man köpt senaste modellen på sågarbyxor eller en röjsåg som är anpassad efter egna förutsättningar vad gäller vikt och utformning.
Allt som jag väljer själv för att enbart jag ska ha nytta av och använda i verksamheten, det ska inte falla på någon annan än mig själv att finansiera... och då hör det inte hemma i den gemensamma bokföringen.
Men självklart ska det ge mig rätt till personligt avdrag eftersom det har med min insats i verksamheten att göra.
Nej AB är inget för mig, och definitivt inte om argumentet för är att vi har ett dåligt samarbete och helt skilda visioner i nuläget. :???:
Lösningen är enkel, bara fråga varandra mer först innan nån av oss bestämmer sig för att vi behöver ditten och datten till verksamheten. Inget att bråka om när det är småsaker, men när det blir tio-tusentals kronor som rullar... :x