Skogsmark skall producera maximalt så att så mycket CO2 som möjligt binds
Skogsfastigheter
Laserskanning, karta mina sidor
Re: Laserskanning, karta mina sidor
mån 17 nov 2014, 22:11#299257Hm, undrar när de kommer till mina fastigheter? Fattas några hundra meter nu....

tis 18 nov 2014, 07:10#299297
I länken jag hänvisade till den 16 november så kan du se en färglagd karta där den inre delen av norra Sverige beräknas vara klar i December. Jag vill minnas att du har din skog i Jämtland så i December någon gång. Detta så vida att dina saknade hundra meter inte ligger så fjällnära att området alls inte är skannat, vilket också framgår av infon i länken.
Själv så räknar jag också att få det fullt ut i December, 4km längre österut så finns det redan klart.
Och vidare kartan för färdigställandet anger att det alltjämt avser betaversioner så länge.
Jasi skrev:Hm, undrar när de kommer till mina fastigheter? Fattas några hundra meter nu....
I länken jag hänvisade till den 16 november så kan du se en färglagd karta där den inre delen av norra Sverige beräknas vara klar i December. Jag vill minnas att du har din skog i Jämtland så i December någon gång. Detta så vida att dina saknade hundra meter inte ligger så fjällnära att området alls inte är skannat, vilket också framgår av infon i länken.
Själv så räknar jag också att få det fullt ut i December, 4km längre österut så finns det redan klart.
Och vidare kartan för färdigställandet anger att det alltjämt avser betaversioner så länge.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
TS
Re: Laserskanning, karta mina sidor
tis 18 nov 2014, 17:55#299355
Ok, tack. Jag hade missat den PDF:en. Ser ut som att jag får med en del i december men inte allt. Såg också ut som att de skall fortsätta att scanna nästa år.
rokon skrev:Jasi skrev:Hm, undrar när de kommer till mina fastigheter? Fattas några hundra meter nu....
Ok, tack. Jag hade missat den PDF:en. Ser ut som att jag får med en del i december men inte allt. Såg också ut som att de skall fortsätta att scanna nästa år.
Skogsmark skall producera maximalt så att så mycket CO2 som möjligt binds
tor 04 dec 2014, 22:50#302674Nu har en uppdatering lagts ut för Norrland, jag kan se alla mina fastigheter!
tor 28 maj 2015, 22:06#331664Oftast så tycker jag att volymen stämt rätt bra på de få fastigheterna jag kollat både med laserscanningen och på plats i skogen. Scanningen brukar visa mera än skogsbruksplanen tycker jag.
Sista stället som jag kollade med scanningen stämde det däremot rätt dåligt mot vad som planen anger, -25% ca. Vet inte varför riktigt då jag inte kollat nåt där i fält ännu.
Ett rätt intressant verktyg om man kan lita på det.
Antar att största felen blir där det finns mycket impediment för scanningen lär ju räkna med varje liten buske som står där, eller?
Intressant att höra vad fler har för erfarenhet.
Sista stället som jag kollade med scanningen stämde det däremot rätt dåligt mot vad som planen anger, -25% ca. Vet inte varför riktigt då jag inte kollat nåt där i fält ännu.
Ett rätt intressant verktyg om man kan lita på det.
Antar att största felen blir där det finns mycket impediment för scanningen lär ju räkna med varje liten buske som står där, eller?
Intressant att höra vad fler har för erfarenhet.
346xp/MS140/D4/642/L47/SBA111
fre 29 maj 2015, 08:12#331682
Menar du att felmarginalen på laser scanningen är ungefär samma som en manuellt gjord skogsbruksplan?
Mangan skrev:Det kan bli en hel del fel även vid fältbedömning. Såg någonstans att det är unegför lika stor felmarginal.
Menar du att felmarginalen på laser scanningen är ungefär samma som en manuellt gjord skogsbruksplan?
346xp/MS140/D4/642/L47/SBA111
lör 30 maj 2015, 07:02#331841Lite spekulationer från min sida nu
Är det mycket underväxt, sly osv blir det med i laserdatat medan den manuella "missar" det.
Utifrån det kan man få en för hög volym från laserdata.
Omvänt, lite eller ingen underväxt stämmer laserdatat bra jämfört med manuellt.
Löv påverkar också laserdata, volymen blir högre
Någon som vet om det finns programvaror till överkomligt pris (helst gratis såklart) för att tolka laserdata ur skoglig synvinkel?
Motsvarande programvaror finns redan för kartframställning (orienteringskartor).
Är det mycket underväxt, sly osv blir det med i laserdatat medan den manuella "missar" det.
Någon som vet om det finns programvaror till överkomligt pris (helst gratis såklart) för att tolka laserdata ur skoglig synvinkel?
Motsvarande programvaror finns redan för kartframställning (orienteringskartor).
lör 30 maj 2015, 08:01#331854
Som en mätning i fält med relaskop tror jag de menade.
aalg skrev:Mangan skrev:Det kan bli en hel del fel även vid fältbedömning. Såg någonstans att det är unegför lika stor felmarginal.
Som en mätning i fält med relaskop tror jag de menade.
Självvald väg i egen skog
lör 30 maj 2015, 09:58#331869
Du kan använda qgis som är gratis om du vill göra egna analyser.
http://www.qgis.org/en/site/
SaabAero skrev:Lite spekulationer från min sida nu![]()
Du kan använda qgis som är gratis om du vill göra egna analyser.
http://www.qgis.org/en/site/
lör 30 maj 2015, 11:02#331877Zon statistik är väl den som är lättast att använda.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
ons 12 aug 2015, 13:50#339066Jag är kanske lite långsam, men såg nu att Skogliga grunddata fått en uppdatering med lite nya färger. OCh så prövade jag att rita ett bestånd och generera en rapport. Intressant! Synd bara att datat redan är lite gammal, mer än 3 år för min del av Sverige.
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
Självvald väg i egen skog

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).