tor 05 dec 2024, 16:10#8640238 ha är inte att förakta, jag har huggit många år på 8,5 ha och fått in flera hundra tusen, några år i rad med strax över 100' .
Har själv kalhuggit tre ytor, två mindre och en större. Jag tycker absolut inte att dessa ytor stör något, det är på dessa ytor man ser djurliv, resten av fastigheten är "bara skog". Så klart finns det djur där också men de ses väldigt sällan pga alla träd.
Jag betalade 349' för en bekväm fyrhjulsdriven traktor med 12-tons huggarvagn för 8-12 år sedan, har väldigt lite sönderkört och inkomsterna har tickat in stadigt och över tid.
Första åren hyrde jag ett likadant ekipage av en bekant, att jag sedan köpte nästan exakt lika var väl mest för att jag var van vid kombinationen antar jag.
Att börja slutavverka för att köra timmer 800 m med fyrhjuling anser jag inte görbart (inte med normalt tålamod iaf). 🤪
Skogsfastigheter
Nya skogsägare - Tar vi oss vatten över huvudet?

tor 05 dec 2024, 17:02#864035
Ser ut som en Avesta vagn på bilderna ? Jag hade en kranman T1710 och den är för klen om man hugger timmer i full längd visst man kan krångla och lyfta en ände i taget men tar lång tid och blir dom för grova är gripen för liten ändå men till klenare funkar den bra. Sen är hela ekipaget för lätt om man använder vinchen blir det grövre virke står det inte kvar.
Ollep skrev: 🥳 [Hej. ATV + vagn är inga leksaker. Vi tog reda på 550m3fub efter stormen Dagmar 2011 och allt körde jag ut med Grizzly 700 och en kranman T1700. Sedan har jag köpt på mig gallringar och skotat ut med ekipaget. Det blir inga skador eller vägar och det är en trivsam sysselsättning. Numer med egen skog och lite mer hektar så kör jag en Alstor Combi som jag varit jättenöjd med.
Ser ut som en Avesta vagn på bilderna ? Jag hade en kranman T1710 och den är för klen om man hugger timmer i full längd visst man kan krångla och lyfta en ände i taget men tar lång tid och blir dom för grova är gripen för liten ändå men till klenare funkar den bra. Sen är hela ekipaget för lätt om man använder vinchen blir det grövre virke står det inte kvar.
tor 05 dec 2024, 17:26#864041Jadu? Jag började den 27/12 -11 och var klar med allt 15/6-12. Jobbade 7 dagar och ledig 7 men 90 mil resväg tor jobbet gjorde att jag spenderade 5 dagar i skogen varannan vecka. Hur många timmar jag spenderade på det hela vet jag inte men iaf efter alla omkostnader så räckte pengarna till att köpa en KTM 450 och resa + uppehälle för att köra Gotland Grand National i oktober samma år.
tor 05 dec 2024, 17:28#864042Säg att jag lastade 2m3fub så 275 lass ungefär
tor 05 dec 2024, 18:46#864055Lite mer bilder efter stormen å målgång i GGN
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tor 05 dec 2024, 20:23#864069Har funderat mycket på den här frågan om maskiner och små fastigheter. Jag köpte (lånade till) 23 ha (allt från kalhygge till 100+) för 8 år sedan som nybörjare med en dröm och utan maskinkunskap, ca 1 timmes bilresa från hemmet. Trodde jag skulle klara mig med en motorsåg och en skottkärra men upptäckte snabbt att träd är tunga saker. Var/är skeptisk mot ATV (olycksrisk, kanske inte rationellt) och köpte därför efter ett år en Oxen minilunnare med hydraulisk vajer. Det går rätt bra att lasta och frakta även tunga stockar men att lasta av är en annan femma, så det blev en del brottningsmatcher på avlastningsplatsen (fallande längder) medans mörkret föll. Kroppen började dock säga ifrån efter fyllda femtio så köpte nyligen efter många års drömmande och sparande den minsta Bison (Kranman). Helt suverän med roterbar stol och belysning och förstås en hydraulisk kran. Ska dock nämna att jag är lyckligt lottad och kan kombinera skogen med konsultverksamhet som ger ekonomiskt utrymme för den här typen av val.
Som jag ser det är det mest ekonomiska för 8 ha utan olika skatteplaneringsaspekter att i princip äga så få maskiner som möjligt och slippa lägga tid och pengar på underhåll och avskrivning. Motorsågskörkort såklart och några bra sågar. Röjsågskurs var också givande. Enstaka vindfälle och gallringsträd skulle jag ta ut som ved med ATVn eller såga upp till plank eller barka och lämna. Att ta ut virke för försäljning i små mängder är tror jag endast vinstgivande om man har tillgång till en bekant med en bra maskin i närområdet. Det tar sin tid att få ut 10 fub (Södras bötesgräns).
Så allt beror på, ekonomi, ork, andra saker som kräver tid. Har man redan en ATV och är sugen på ansträngning då kanske en vagn med hydraulisk vajer är en bra start. Annars verkar många jättenöjda med en ATVvagn med hydraulkran. Och glöm inte att underhålla äktenskapet, få saker som är lika vinstgivande. Och grattis med skogsförvärvet!
Som jag ser det är det mest ekonomiska för 8 ha utan olika skatteplaneringsaspekter att i princip äga så få maskiner som möjligt och slippa lägga tid och pengar på underhåll och avskrivning. Motorsågskörkort såklart och några bra sågar. Röjsågskurs var också givande. Enstaka vindfälle och gallringsträd skulle jag ta ut som ved med ATVn eller såga upp till plank eller barka och lämna. Att ta ut virke för försäljning i små mängder är tror jag endast vinstgivande om man har tillgång till en bekant med en bra maskin i närområdet. Det tar sin tid att få ut 10 fub (Södras bötesgräns).
Så allt beror på, ekonomi, ork, andra saker som kräver tid. Har man redan en ATV och är sugen på ansträngning då kanske en vagn med hydraulisk vajer är en bra start. Annars verkar många jättenöjda med en ATVvagn med hydraulkran. Och glöm inte att underhålla äktenskapet, få saker som är lika vinstgivande. Och grattis med skogsförvärvet!
tor 05 dec 2024, 20:40#864071
Dom är tämligen lika bra i styrka och kvalitet, viktigaste är om åf är bra.
toker72 skrev:Ollep skrev:Det är en Kranman T1700 med en 330 kran som jag hade och körde ut efter stormen. Sedan 2019 bytte jag till en Avesta UE
Hur är styrkan på Avesta jämfört med Kranman.
Dom är tämligen lika bra i styrka och kvalitet, viktigaste är om åf är bra.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).