Skogsmiljö och Trädlära

Mycket toppbrott denna vinter

37 inlägg 16935 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

masterchief  
#124180 Tror det blir för smal stam i förhållande till hävstången även om hållfastheten är högre per kvadratcm.

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124181 Det är diametern som har betydelse, ev. skillnad i hållfasthet är liten i förhållande till skillnad i geometri.

Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

haggloader  
#124183 Alltså mindre problem med större diameter?

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124184
halvproffs skrev:Har nu varit ute och åkt skidor och tittat på skogen och det finns som tur är inga toppbrott här. det har ej varit någon blötsnö utan bara kallsnö. Verkar vara värst i Jönköpings län och runt Skellefteå. Finns det några vittnen därifrån på forumet?


Min mark gränsar i ena hörnet mot Jönköpings län. För drygt en vecka sedan var jag uppe och kollade detta hörn. Inte så farligt här på min mark, men fy farao vad två olika grannars tallbestånd såg ut. I dessa två tallbestånd skulle det normalt göras en förstagallring om några år. För deras del gäller snarare skördare än motorsåg. För min del gäller det mest att siktröja rågången i tid.

Rent generellt verkar granarna ha klarat sig betydligt bättre än tallarna i mina trakter. Är det lika dant hos er?
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 27 mar 2011, 22:13, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124185
haggloader skrev:Alltså mindre problem med större diameter?


Japp! Har ju lite med hur mycket snö det ligger på grenarna att göra också. Men undertryckta tallar som är smala med alla grenarna högt uppe ligge risigt till.

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

masterchief  
#124186 Hos mig har granarna tagit mest stryk, ca 90% av toppbrotten är och var gran på mina marker.

Användarvisningsbild

Re: Mycket toppbrott denna vinter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124190
masterchief skrev:Hos mig har granarna tagit mest stryk, ca 90% av toppbrotten är och var gran på mina marker.


Jaha, där ser man.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).