Skogsmiljö och Trädlära

förstörda stigar/skogsvägar

8 inlägg 8003 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

förstörda stigar/skogsvägar

4takt  
#108093 Hej,det har varit avverkning här i skogen där jag bor,det finns blandannat en stig/skogsväg som är minst 200år gammal,på vintern är det skoterled,nu har dom kört sönder totalt, meterdjupa diken hela vägen efter hela skogsvägen, där skogsvägen slutar står en stuga som är K-märkt, förra året var dom på ett annat ställe efter skotereden och förstörde hela leden,ser förjävligt ut efter dom varit där,åkern som vi har hästarna på har dom med förstört,, Nu till min fråga,får man lämna så här efter sej,har dom ingen skyldighet att återställa i naturen. 😡 Mvh Stefan



   TS
Avatar Fallback

Re: förstörda stigar/skogsvägar

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108094
4takt skrev:Hej,det har varit avverkning här i skogen där jag bor,det finns blandannat en stig/skogsväg som är minst 200år gammal,på vintern är det skoterled,nu har dom kört sönder totalt, meterdjupa diken hela vägen efter hela skogsvägen, där skogsvägen slutar står en stuga som är K-märkt, förra året var dom på ett annat ställe efter skotereden och förstörde hela leden,ser förjävligt ut efter dom varit där,åkern som vi har hästarna på har dom med förstört,, Nu till min fråga,får man lämna så här efter sej,har dom ingen skyldighet att återställa i naturen. 😡 Mvh Stefan


Tråkigt med diken efter skotning.
Tyvärr är risken att det blir ännu sämre ur miljösynpunkt om man tar dit en grävskopa som försöker
snygga till lite på ytan.

Jag säger som min kollega brukar säga, man ska göra rätt från början!

Användarvisningsbild

Re: förstörda stigar/skogsvägar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108097 Klart att det går att laga till spåren om man vill. En 20 tons grävmaskin kan laga till en lång sträcka av den skogsvägen på en dag. Det handlar bara om entreprenören och skogsägarens vilja.

Avatar Fallback

Re: förstörda stigar/skogsvägar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108098 Skadan är inte på din mark? Om så är fallet så kan du försöka prata med bolaget som avverkat.
Hjälper inte det så återstå väl polisanmälan för miljösvineri 😡

Avatar Fallback

Re: förstörda stigar/skogsvägar

4takt  
#108100 Hej, nej det är inte min mark,inte åkern heller den lånar vi av en bonde,dom körde av våra stängselstolpar och trådar med,hade varit bra om man vetat om att dom skulle passera genom hela hägnet då vi då kunnat räddat stolpar mm.skogsvägen nyttjas av mer eller mindre alla i byn,fin och slät var den men nu kommer det inte ens att gå att åka skoter där,

   TS
Avatar Fallback

Re: förstörda stigar/skogsvägar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108126 Ingen gillar sönderkörda vägar, men det är trots allt en avvägning som markägaren får göra (om det är hans privata).

Jag tror inte det finns lagkrav på att fixa till vägarna.

Avatar Fallback

Re: förstörda stigar/skogsvägar

flisshejk  
#108140 När det gäller sönderkörda skogsvägar är det skogsägarens problem, däremot gamla skogsstigar som körs sönder där kan det bli frågan om åtal, man får inte ens lämna kvistar och ris på dessa stigar än mindre kör sönder dessa. Det är väl Länstyrelsens naturvårdsenhet som skall kontaktas, och det kan vem som helst göra.

Avatar Fallback

Re: förstörda stigar/skogsvägar

4takt  
#108153 Ok,tack för svaret,det ska jag undersöka på en gång.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).