Skogsmiljö och Trädlära

Markägare gjort diken, får böta

20 inlägg 13953 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markägare gjort diken, får böta

Forestboy  
#499201 Jag har tillomed ett kronotorp i finland [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: Markägare gjort diken, får böta

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499218 Det är handgrävt en del diken på min mark på fyrtio-femtiotalet och då dämdes ett litet dike upp
och sen vickades torven lös och dämningen släpptes så torven spolades ut, sen upprepades det
tills hela sträckan var klar. Så ingen stod och lyfte/kastade/grävde på tyngsta sättet.

Avatar Fallback

Re: Markägare gjort diken, får böta

jannee  
#499222 Tiderna förändras, själv lät jag bygga ca 4 km skogsbilvägar och gräva ca 2 km diken på 70 och 80 talet utan att rådfråga någon. När skogsstyrelsen gjorde en skogsbruksplan för några år sedan ställdes dock en förfrågan om när jag dikade ur styvt 2 ha sumpmark.
- Under 70 talet blev mitt svar och med detta lät sig skogsstyrelsen representant nöja.

Avatar Fallback

Re: Markägare gjort diken, får böta

Umea  
#503355 @towes skrev detta inlägg år 2010
Nja, det är en sanning med modifikation. Om man inget gjorts med diket sedan 30-talet, eller för den delen de 20-30 senaste åren (räknat i sydsverige) kan det ha inträtt ett så kallat "nytt natusrtillstånd". Detta innebär igenväxning så pass att naturen närmst diket inte längre är som det var då diket var nytt, dvs det har försumpats igen.
Om så är fallet måste man faktiskt söka tillstånd hos länsstyrelsen för markavvatning, även om det rör dikesrensning.
Lyssnade på en kontrollant en gång som visade ett sådant exempel på dike där jag själv aldrig kunnat gissa att det var något "nytt natusrtillstånd".
Aldrig är det enkelt inte...



Vad gäller nu år 2018 när man behöver rensa riktigt gamla diken ? Har något förändrats ? Kan man rensa ett riktigt gammalt dike utan tillstånd ?

Tacksam för uppdaterad information.

Lev och Må !
Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Markägare gjort diken, får böta

Månskensbonne  
#503639 Gjorde en mindre avverkning på 1-1,5 ha vårvintern 2016 på ett 100-årigt bestånd som låg lite otillgängligt till på min fastighet. Beståndet ligger delvis i en sjökant och sluttar svagt ner mot sjön. I detta bestånd och mot kanten av det fanns väldigt gamla diken. Eftersom beståndet var väldigt fuktigt markbereddes det med grävmaskin och i samband med det skrev jag att jag ville dikesrensa när jag gjorde avverkningsanmälan. Skogsstyrelsen var ute och tittade och deras kommentar var bara den att det var en mycket god ide, skulle bara se till att det gjordes slamgropar. Så här ett par år efter är resultatet mycket gott. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).