Skogsmiljö och Trädlära

Anmäla fällt småvilt - nytt påhitt?

8 inlägg 3918 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anmäla fällt småvilt - nytt påhitt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98581 "Länsstyrelsen i Norrbotten konstaterar att trots att kravet på viltrapportering för att få lösa nytt jaktkort gällt sedan 1993..."

Inget nytt påfund, alltså.

Staten kan väl sätta upp vilka regler de vill för att jaga på deras mark?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Anmäla fällt småvilt - nytt påhitt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98584 I mitt VVO så "måste" vi rapportera in allt vi fällt under jaktåret. Annars böter. Vi jagar bara på privatägd skog i Dalarna.

Stör inte mig, ger lite koll på hur vilttillgången är, även om inte alla rapporterar untan tar "böterna" i stället.

Avatar Fallback

Re: Anmäla fällt småvilt - nytt påhitt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98594 Som markägare så behöver man inte finna sig i alla påfund som en VVO styrelse kan hitta på. Rapportering må väl vara ok men några "böter" finns det inte lagrum för.

Användarvisningsbild

Re: Anmäla fällt småvilt - nytt påhitt?

Kse  
#98597 Ser inget problem i att rapportera in småviltet, det gör väl alla med älgen iaf?
Ta reglerna med en nypa salt så går det nog bra och fällrapport för småvilt är inget nytt på statens mark.
Vi har gjort fällrapport på Sveaskogs jaktweb efter avslutad jakt i flera år , lite kul att gå in och läsa historik bakåt i tiden vem som sköt vilken älg 2007 tex. Inrapporteringen på småvilt är det lite si och så med men jag lägger ut dom upg som jag får in och vi har då aldrig fått nå hot om böter.

Avatar Fallback

Re: Anmäla fällt småvilt - nytt påhitt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98608 Hur vet de att man rapporterat in ALLA kråkor man skjuter, och inte bara de första 47?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anmäla fällt småvilt - nytt påhitt?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98609
Mangan skrev:Hur vet de att man rapporterat in ALLA kråkor man skjuter, och inte bara de första 47?


Det vet man inte, det viktiga är att rapportera så slipper man avgifter/böter. :wink:

(Men eftersom jag precis läst klart en bok av Japans mostsvarighet till Kafka så vet jag nu att man kan inte lita på att inte kråkorna själva rapporterar aktuell siffra :surp: )

Avatar Fallback

Re: Anmäla fällt småvilt - nytt påhitt?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99321 Tänk igenom vad syftet med viltvårdsområde är. Om inte rapporterna kommer in så vet man inte status på området. I vårt VVO så lämnar vi inte ut jakträttsbeviset om vi inte fått in föregående års avskjutningsrapport.

Avatar Fallback

Re: Anmäla fällt småvilt - nytt påhitt?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115162
Skogsola skrev:Som markägare så behöver man inte finna sig i alla påfund som en VVO styrelse kan hitta på. Rapportering må väl vara ok men några "böter" finns det inte lagrum för.


Är detta helt säkert? Vi har böter i vårat VVO.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).