Skogsmiljö och Trädlära

"Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

135 inlägg 41739 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66405 Inget ont om jägarna, det är reglerna runt älgjakt som bidragit till stor älgstam.
Finge jag som markägare diktera antalet älgar som skulla bort så vore problemet mindre.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66411
wigge skrev:är nu markägaren så intresead av att få ner älgstammen så finns det väl inget som säger att inte han kan vara en jägare?
Markägaren har alltid jakträtt.


En kalv om året!? Finns inge möjlighet att det hjälper mot älgskador om grannfastigheterna är med i en storlicens där de bara skjuter halva tilldelningen.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66412
Röjkvist skrev:Inget ont om jägarna, det är reglerna runt älgjakt som bidragit till stor älgstam.
Finge jag som markägare diktera antalet älgar som skulla bort så vore problemet mindre.


Jag undrar om jägarna skulle orka skjuta så mycket så att de kan sänka antalet älgar så pass mycket som skulle behövas?

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66413
slagdala skrev:
Mangan skrev:1. Och hur många jägare finns det...
2. Mina rågrannar, tex.

En jägare som skjute för dåligt ger ingen nytta för markägaren (om han/hon inte betalar väldigt bra).


Utgångspunkten är ju problem med stor älgstam och betskador på tall.

Det finns massor av jägare, men markägaren är beroende av minst en!


Bara om de kan och vill skjuta så mycket så att det gör någon skillnad.

Jag är inte beroende av jägare som skjuter av räv för att hålla antalet rådjur uppe, tex.

Dina rågrannar har kanske inte det problemet eller helt enkelt inte bryr sig.


Nej, de bryr sig inte. Och eftersom reglerna är som de är, så kan jag inte skjuta så många djur som skulle behövas heller. Fick jag det,skulle jag nog allt ta upp en bössa självt. Eller hyra ut till någon som sköt så många djur som behövdes.

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66419
Mangan skrev:
Röjkvist skrev:Inget ont om jägarna, det är reglerna runt älgjakt som bidragit till stor älgstam.
Finge jag som markägare diktera antalet älgar som skulla bort så vore problemet mindre.


Jag undrar om jägarna skulle orka skjuta så mycket så att de kan sänka antalet älgar så pass mycket som skulle behövas?


Ja det är en faktiskt en berättigad fråga utifrån hur jaktlagen ser ut idag, och det sjunkande antalet jägare. Så mycket skit som jägare, utan urskiljning, får ta i media så skräms många unga bort från det. Här är väl det stora problemet för alla parter, och snart också, lite sådär skadeglatt, för alla jakt och skogsbrukshatande människor i städerna, när vildsvinen tar över trädgårdarna. Vem ska "ta bort dem" då?. För då kommer jägarna var ba att ha. Kommer ni ihåg björnen som kom till Stockholm, de hann knappt trycka tidningen innan den var skjuten. Björn och varg är väldigt bra, så länger de håller till utanför Sthlm och de andra större städerna. Blirt lite jävligare med vildsvinen.

Men med friska någotsånär unga (dvs flertalet under 70 år) jaktlag så är själva jakten inget problem. Vi har ju väldigt många månader på oss. Problemet är tilldelningen, men enligt den nya utredningen så ska markägarnas "makt" över hur mycket som ska skjutas öka kraftigt. Vi får väl se vad det blir.
Sen tycker jag nog att alla markägare borde ta en jaktlicens, jag tog i sena år och så svårt eller tidskrävande var det inte. Sen väljer man ju hur mycket man vill jag, men för egen del tycker jag det känns bra och trevligt att få jaga älg en vecka plus några helger per år. Rackarns gott kött i frysen blir det också :grin:

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66459 Det finns ju älgskötselområden.

I älgskötselområden finns stor möjlighet att på verka, men det gäller att engagera sig inte bara gnälla hemma.

I det älgskötselområdet som jag jagar i var markägare/jägare arga pga betskador.
Då beslutades att 3st extra ko med kalv fick skjutas.
Sen har har vi fri avskjutning av kalv.
Men trots fri avskjutning av kalv så skjuts det väldigt lite kalv.

Jag upplever det som att det är sällan hela tilldelningen skjuts.

   TS
Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

wigge  
#66469 tyvär är det i allt för många jaktlag där jägarna bestämmer och inte markägarna... blir en utdragen kirurgjakt ända in i november, där det släpps förbi älgar i parti och minut för att de skall skutas en specifik älg. tycker det vore bättre att jaga intensivt i 2 veckor å skjuta det som kommer i pass.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66474
wigge skrev:tyvär är det i allt för många jaktlag där jägarna bestämmer och inte markägarna... blir en utdragen kirurgjakt ända in i november, där det släpps förbi älgar i parti och minut för att de skall skutas en specifik älg. tycker det vore bättre att jaga intensivt i 2 veckor å skjuta det som kommer i pass.


Så jagade vi älg i Sverige för 50 år sedan (då skulle kon skjutas och kalven sparas). Resultatet var en väldigt liten älgstam. Så du har helt rätt i det resonemanget.
Men, modern älgjakt betyder inte att man skjuter det som kommer till passet.
Kossan skjuts sist om hon har kalvar.
Tjurar skjuts enligt olika modeller för att få en bra älgstam = stora fina älgar. Under lång tid har slaktvikterna minskat på älgen pga av för dålig tillgång på stora tjurar.

Mark ägare är för dåliga på att skriva kontrakt med jägarna, man kan ju binda priset på arrendet till jaktresultatet.

   TS
Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

wigge  
#66477 re "slagdala" har inte sagt något om att man skall skjuta kon först de hör till jakt etik att skjuta kalvar först sen kon.
men som det är nu iaf på området där mina marker är så håller vi på att förstöra tjurstammen iom att vi endast jagar tjur.
Tjurarna som finns är ju knappt som fjolingar...Därför tycker jag de är bättre skjuta det som kommer för de jämnar ut sig i slutändan och kanske det sparas nån fin skoveltjur för framtida avel.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66482
slagdala skrev:Det finns ju älgskötselområden.

I älgskötselområden finns stor möjlighet att på verka, men det gäller att engagera sig inte bara gnälla hemma.


Jaha, och hur skall jag som inte ingår i något område och får skjuta exkat en kalv per år kunna påverka, menar du?

Skall jag ringa upp länsstyrelse och be dem som utöka tilldelningen ännu mer, trots att de lovliga älgarna inte skjuts av grannjaktlaget?

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66483
slagdala skrev:Mark ägare är för dåliga på att skriva kontrakt med jägarna, man kan ju binda priset på arrendet till jaktresultatet.


Jag vet att Ernst har gjort det. Jag förstår bara inte hur man skall kunna skriva ett sådant kontrakt om tilldelningen är en kalv? Med rådjur skulle det kanske funka.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66484
Mangan skrev:
slagdala skrev:Mark ägare är för dåliga på att skriva kontrakt med jägarna, man kan ju binda priset på arrendet till jaktresultatet.


Jag vet att Ernst har gjort det. Jag förstår bara inte hur man skall kunna skriva ett sådant kontrakt om tilldelningen är en kalv? Med rådjur skulle det kanske funka.


Det är väl ganska enkelt, skjuts inte tilldelningen så blir det dyrare att arrendera jakten.

   TS
Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66485 Men snälla, tror du en kalv gör någon skillnad? Givetvis skjuter jägarna den stackars kalven de får (annars lär de får jaga någon annan stans nästa år).

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66486 Visst kan det vara bra att styra avskjutningen för att påverka stammens sammansättning,men det har ibland drivits in absurdum. Ofta är det nog hundförarna som vill ha maximalt med jakt.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Torparn79  
#66490
Mangan skrev:Men snälla, tror du en kalv gör någon skillnad? Givetvis skjuter jägarna den stackars kalven de får (annars lär de får jaga någon annan stans nästa år).

mjo, om dom kommer åt den under dom första dagarna på älgjakten..
jag vet väldigt många som tar semester dom första 3 dagarna på älgjakten för att "komma hemifrån", sen sätter dom inte sin fot i skogen nå mer förrän nästa älgjakt, dock så är detta i "större" jaktlag där man i princip tar in vem som helst för att fylla passen och det finns ett gäng jägare som är ute i ur och skur oxå..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).