Skogsmiljö och Trädlära

Ridning och rotröta

50 inlägg 17647 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65138 All heder åt Tintilar för att hon för en bra diskution, om något som många andra hästägare inte ens verkar fundera över...

Kom ihåg ni som är markägare att allemansrätten INTE gäller så fort det är någon form att vinstdrivande verksamhet. Tex turer med guide, ridskolegrupper och dylikt. Annonserar då tex ett hyrstall när dom säljer boxplatser att det finns mycket fina ridvägar runt stallet är det väldigt nära vinstdrivande tycker jag. De säljer ju sin produkt med hjäp av din mark!

Det här med trafiktillstånd för häst och ryttare tänkte jag kanske att någon form av "stresstest" av hästen tillsammans med ryttaren kanske kan vara vettigt? Sen en trafikutbildning för ryttaren, bara att jämnföra med moped där det idag krävs körkort. Och givetvis försäkring, det är inte rimligt som idag att bilförsäkringen ska täcka alla skador som uppkommer. Jag har tex mist alla mina skadefria år och får på det viset betala rätt mkt mer framöver nu.

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65283 Jodå, retoriken kan du och mycket god kunskap besitter du men du går i samma gamla spår som häst folket alltid har gjort. Mig själv inräknad. Jag kritiserar inte ditt handlande eller hur du bedriver din verksamhet utan jag försöker visa på de saker som faktiskt händer när man bedriver verksamhet på annans mark och inte på sin egen. Det helt uppenbara är att vi som häst ägare inte vill se att våra djur kan vara till skada för andra. Detta skulle isf direkt skada vår egen verksamhet/intressen och det var inte dit vi ville komma.
Ridning ger ökad rotröta, så enkelt är det! Jag skulle inte vilja att det var så men det är ett faktum som jag har egna bevis för. Så argumentet att "visa mig var jag kan finna något dokument på det" håller endast till någon får pengar nog till att forska runt ämnet.
Du har en god relation med dina markägare nu förmodligen tack vare att du är en trevlig människa, men kanske också pga skicklig retorik. Precis som du säger så är det svårt att se skador pga att de visar sig i framtiden. Fundera lite på hur din relation blir när det visar sig att markägarna förlorat tiotusentals kronor på ridningen som du har argumenterat för. Det är lätt att bita sig i baken. Jag vet vad min far sa när jag avverkade skogen som jag och syster red i.(jag kan inte återge detta pga alla fula ord)

Sedan är en sanning en sanning oavsett om den kommer från praktisk erfarenhet eller forskare.

Visst spelar mark typen in på vilket slitage det blir. Alla vet att det blir spår på alla marker utom hällmark och där skall man inte rida pga flera anledningar. Så det argumentet håller inte heller.

Vinst syfte eller inte är en definitions fråga men hur du än vrider och vänder på det så är reducerad hyra ett sätt att tjäna pengar. Dessutom ett som inte skattmasen gillar........ Sedan finns det oerhört få människor som är beredda att lägga sina pengar och tid på ren välgörenhet som endast bringar förluster för dem själva. Därför är det väldigt svårt att i rätten bevisa att man inte har haft någon vinst på sin verksamhet oavsett om man ville det eller inte.

Jag beundrar att du vågar ta diskutionen med markägarna och tycker att du är ett föredöme för andra hästägare vad gäller viljan att skapa dialog.

Men vilken ingångs vinkel har man med dialogen?
Skall jag höra mig för om vi får vara här?
eller
Jag är här, hur löser vi problemet med att vi rider på era marker?
eller
Jag rider här för det finns i AR samt ingen forskning visar att detta är skadligt för skogen, iaf inte ännu.

Det är en oerhörd skillnad och jag är rädd att vi torskar på ett prejudikat förr eller senare. Och då kommer detta att kosta stora pengar.

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65518 Jag har del i en skogsbilväg där det tränas mycket med travhästar, största andelsägaren hyr ut stallplatser.
Att stallägaren eller någon i samma familj tränar travhästar på våran skogsbilväg är väl inget jag tycker om eftersom vägen ju blir full i spår, men samtidigt måste jag väl acceptera det.
Däremot tycker inte det är juste att annat folk som bara hyr stallplats håller på att träna häst på våran väg, jag skulle t.o.m tro att stallplatserna hyrs ut med "träningsmöjligheter". :roll:

Tänk hur det skulle se ut om jag t.ex skulle hyra ut ett torp längs nämnda väg där det enligt mig ingick ett par kilometer samfäld skogsbilväg att använda till valfri träning, t.ex för quad, motard eller whatever? :-?

Finns denna problematik på flera håll?

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66002
D Brown skrev:Jag har del i en skogsbilväg där det tränas mycket med travhästar, största andelsägaren hyr ut stallplatser.
Att stallägaren eller någon i samma familj tränar travhästar på våran skogsbilväg är väl inget jag tycker om eftersom vägen ju blir full i spår, men samtidigt måste jag väl acceptera det.
Däremot tycker inte det är juste att annat folk som bara hyr stallplats håller på att träna häst på våran väg, jag skulle t.o.m tro att stallplatserna hyrs ut med "träningsmöjligheter". :roll:

Tänk hur det skulle se ut om jag t.ex skulle hyra ut ett torp längs nämnda väg där det enligt mig ingick ett par kilometer samfäld skogsbilväg att använda till valfri träning, t.ex för quad, motard eller whatever? :-?

Finns denna problematik på flera håll?


Läge för bom på den vägen med andra ord...

Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Fredrik Reuter  
#339537 Hej,
Denna fråga, eller främst kanske Ridning i Skogen pratade vi om igår över en fika.
Det verkar finnas mycket okunskap i ämnet och därför lade jag till en liten sammanfattning i länken ovan. Så diskutera ridning i länken ovan och hur pass mycket ridning sprider rotröta i denna tråd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).