Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbranden i Bodträskfors för 20 år sedan

5 inlägg 328 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Skogsbranden i Bodträskfors för 20 år sedan

Elis76  
#914861Ett reportage och intervju med en drabbad skogsägare 20 år efter branden.

Finns det några erfarenheter från någon på forumet som varit skogsbrandsdrabbad där återväxten blivit lyckosam?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/sa-ser-bodtraskfors-ut-20-ar-efter-enorma-skogsbranden

TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbranden i Bodträskfors för 20 år sedan

Torbjörn Johnsen  
#914871Rent rubrikmässigt ser det ju ganska makabert ut. I alla fall för oss som har koll på skogsforums medlemmar😱

Användarvisningsbild

Granstorp  
#914872Drabbades av skogsbrand 2019 och måste väl säga att återväxten varit lyckosam förutom att Södra hade uppenbara problem med sina tallplantor runt 2020 och många tallar som då planterades har dubbeltopp och växer lite som buskar. Har väl tänkt lite så att dom som ser ut som rododendronbuskar får stå kvar och kan förhoppningsvis falla älgen i smak. Sen är ju självföryngringen helt makalös efter en skogsbrand, det fullständigt exploderar med asp och björk och rönn. Tyckte dom första åren att det växte väldigt långsamt men nu ligger jag istället efter med röjningen. Efter branden planterades 20 000 gran, 20 000 tall och ca 3 000 lärkplantor. Ytan som brann var 60ha.

Ungskogen runt sjön nedan är delar av det som brann 2019.

1786446598_2026-06-26-16-33-26-054.jpg

Användarvisningsbild

JörgenO  
#914884🤣 🤣 🤣
Torbjörn Johnsen skrev:Rent rubrikmässigt ser det ju ganska makabert ut. I alla fall för oss som har koll på skogsforums medlemmar😱

WarPeter  
#914886Jag lyssnade på P3 dokumentären om branden i västmanland på semestern. Om man inte lyssnat innan är den intressant och gripande.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sk ... astmanland

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).