Skogsmiljö och Trädlära

Rädda 100 år gammalt äppelträd

5 inlägg 573 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Rädda 100 år gammalt äppelträd

MaxW  
#913344Hejsan,

Flyttade in till hus förra året och på tomten har vi ett cirka 100 år gammalt äppelträd som tidigare ägare inte tog hand om så värst bra, tror de aldrig klippte ner det på de 10 år de bodde här. Under stormen vid nyår så föll trädet och funderar nu på vad bästa lösningen är. Rötterna revs inte upp ur marken och trädet har blommat och börjat producera äppel. Vi har klippt ner trädet nu så att vikten skulle vara i bättre balans om vi fick det rakt igen. Vi har pratat med 3 arborister/trädgårdsmästare där två säger att det inte kommer gå att rädda och den tredje säger att han kan försöka med gav inget estimat om hur länge det skulle ta och sa bara 3000 kr/h. En kompis tycker vi kan dra upp det själva med rep och 3 'climbing pulleys' och sedan stötta det genom att skruva ihop några 'plankor'. Det finns inget annat träd eller stor sten som kan användas som ankare på gården och får inte plats med traktor eller liknande. Jag är lite orolig över att vi gör detta själva med tanke på krafterna som behövs för att dra trädet, ännu till då det legat såhär i 7 månader. Vad tror ni skulle vara bästa åtgärden?

TS
Användarvisningsbild

Re: Rädda 100 år gammalt äppelträd

UTB  
#913357Oavsett om det går att få trädet att klara sig några år till så lever det på sista versen...

Jag skulle ympat några friska grenar på en ny rot så jag kan behålla trädet oavsett vad som händer.

/UTB

Användarvisningsbild

anersimyra  
#913365Visst går det att under vissa förutsättningar räta upp ett vindfällt träd, men i det här fallet där det uppenbarligen mer eller mindre brutits nära stammen skulle jag själv stöttat trädet i den nuvarande lutningen. Hade det funnits en större rotplatta där endast mindre rötter gått av kunde det varit idé att försöka räta upp trädet. I övrigt är en timpenning om 3000:- kronor i timmen rena rånförsöket..🤑🤑🤑😂

Användarvisningsbild

MaxW  
anersimyra skrev:Visst går det att under vissa förutsättningar räta upp ett vindfällt träd, men i det här fallet där det uppenbarligen mer eller mindre brutits nära stammen skulle jag själv stöttat trädet i den nuvarande lutningen. Hade det funnits en större rotplatta där endast mindre rötter gått av kunde det varit idé att försöka räta upp trädet. I övrigt är en timpenning om 3000:- kronor i timmen rena rånförsöket..🤑🤑🤑😂

Jo det var timpenningen och inget tidsestimat som fick mig att sluta lyssna på herren :) Just nu verkar trädet luta på/hållas uppe tack vara 'terassen' bredvid. Så du tror inte det skulle överleva att rätas upp, då börjar det vara väldigt många som säger så åt mig :') Då tror jag att vi lämnar det för säsongen för att ta vara på äpplena och sedan nästa år får ta bort det helt.

UTB skrev:Oavsett om det går att få trädet att klara sig några år till så lever det på sista versen...

Jag skulle ympat några friska grenar på en ny rot så jag kan behålla trädet oavsett vad som händer.

/UTB

Precis det som påverkar hur mycket möda och besvär jag är beredd på att rädda trädet, är inte ens så förtjust i äppel :D Förstått att ympning är något man borde göra i början av våren? Har inte riktigt läge för att plantera äppelträd annanstans på gården och det är väl inte klokt att plantera nytt träd på samma plats.

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
#913574Jag säger alltid till kunder med gammla fruktträd att dom skulle plantera ett nytt träd
eller två om det finns rum. Sen kan de vänta lite tid och få bort det gammla.
Det trädet där skulle jag aldrig offra tid eller pengar på.
Är ju alltid en fråga om man vill behålla ett träd för det det ger av frukt
eller för att det ger skydd emot sol eller bara är som en snygg
dekoration i trädgården. 😉
Och om du inte gillar äpplen, så plantera körsbär eller plommon 🤩

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).