Skogsmiljö och Trädlära

Skjutbana?

8 inlägg 781 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Skjutbana?

Davide82  
#912853Detta kanske är i fel forumsdel. Men moderator får väl flytta den?

Jag har köpt en fastighet och på den är det en hagelbana i ett gammalt grustag.

Hade nog helst velat att den inte var där av miljöskäl och funderar nu på hur en nerläggning går till. Någon som varit med om liknande?

Hade varit skönt om man bara avanmälde den hos polisen o.s.v. Jag vill nog inte ha dit någon miljömupp som mäter så mycket om än jag tror att det inte är skjutet så mycket bly eftersom den är relativt ny. Stålhagel antar jag inte är så allvarligt.

TS
Användarvisningsbild

Re: Skjutbana?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#912854Vi behöver fler skjutbanor så fundera ett varv till på om du inte istället ska försöka
göra den bättre och mer populär istället?

Användarvisningsbild

Contårta  
#912855Tråkigt ifall den används - speciellt om den är ny. Då håller den säkert alla standarder och endast stålhagel är godkänt. Eller tänker du miljömässigt på att det smäller och låter?

Finns det en förening som arrenderar mark där eller är det en oregistrerad bana?

Användarvisningsbild

Davide82  
#912857Jag är främst orolig för en stor ekonomisk smäll den dagen det läggs ner ifall föroreningsvärdena har gått över några tröskelvärden.

Det är en liten skytteförening som arrenderar marken för en spottstyver.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#912859@Davide82

Gjorde Du inte en genomgång av fastigheten innan Du köpte den?

Användarvisningsbild

Davide82  
Elis76 skrev:@Davide82

Gjorde Du inte en genomgång av fastigheten innan Du köpte den?

Absolut. Men hade inte koll på detta med saneringen. Tänkte mest att det var ett onödigt användande av marken och att jag hellre kanske skulle vilja ha skog där. Men eftersom det endast är ca 1 ha med extremt fattig mark (grustag) så kändes det ok.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#912863Så här säger Copilot
Tag det för vad det är

Huvudregel: “Förorenaren betalar”
- Den som har drivit skjutbanan (verksamhetsutövaren) ansvarar i första hand för saneringen.
- Det gäller även om verksamheten är nedlagd sedan länge.

Exempel: en skytteförening, försvarsmakten eller ett företag som drivit banan.

Om verksamhetsutövaren inte finns kvar
Om det inte går att få ansvar av den som orsakat föroreningen (t.ex. konkurs, okänd aktör):

- Fastighetsägaren kan bli ansvarig, men bara om de:
1. kände till föroreningen, eller
2. borde ha upptäckt den vid köp.

I sista hand – samhället
Om ingen ansvarig kan pekas ut eller betala kan:
- kommunen eller staten gå in och bekosta saneringen (ibland med statliga bidrag via Naturvårdsverket).

Kort sammanfattning
1. Först ansvarar den som skötte skjutbanan
2. Om det inte går → fastighetsägaren (i vissa fall)
3. Om ingen kan hållas ansvarig → staten/kommunen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tva-miljarder-blyhagel-ska-saneras-bort-skytteklubben-tvingas-sta-for-dyra-notan

https://d-jur.se/fastighetsratt/fororenad-mark-fastighet/

Användarvisningsbild

anersimyra  
#912869https://www.naturvardsverket.se/amnesom ... ta-om-bly/. Bly från skjutbanor kan förorena den omgivande miljön.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).