ons 24 jun 2026, 21:48#912700Underväxtröjer ett cirka 10 ha stort 30-årigt tallbestånd. Tallarna är 8–10 meter höga. På flera fläckar finns det lokalt väldigt många stammar som har knäckts på mitten på grund av upplega och snölast. Ofta inom en radie på ungefär 20 meter. Vi hade en vinter för cirka fyra år sedan med mycket toppbrott.
Jag vet inte om det är selektiv perception, men jag inbillar mig att 9 av 10 gånger finns det en stor levande eller död asp i närheten, och massvis med midjehöga aspar.
Jag försöker lära mig nått av detta så att samma sak inte händer på fler ställen.
Hör skadorna ihop med asparna? Hur motverkar man det?
Skogsmiljö och Trädlära
Pga knäckesjuka??
TS
ons 24 jun 2026, 22:33#912705Fast är det inte yngre och inte så långa tallar som drabbas av knäckesjuka?
8-10 m och brott kanske mer handlar om snö?
8-10 m och brott kanske mer handlar om snö?
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
tor 25 jun 2026, 04:44#912707Jo det är helt klart snön som knäckt tallarna. Kanske också är den enda orsaken…
Mest brydd varför det inte är enstaka träd här och var som är knäckta. Mer som att det fläckvis ligger massvis med knäckta träd. Sen vet jag inte om det är ren inbillning, men får för mig att det alltid verkar finnas en massa asp i dom där fläckarna.
Mest brydd varför det inte är enstaka träd här och var som är knäckta. Mer som att det fläckvis ligger massvis med knäckta träd. Sen vet jag inte om det är ren inbillning, men får för mig att det alltid verkar finnas en massa asp i dom där fläckarna.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).