Skogsmiljö och Trädlära

Drygt 2 miljoner m3 föll i stormen Dave

2 inlägg 679 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Drygt 2 miljoner m3 föll i stormen Dave

Fredrik Reuter  
#909237Skogsstyrelsen har nu gjort en större genomgång av skadeläget i skogen efter stormen Dave. Värst är läget i Västra Götaland och Jönköpings län.

– Skadorna är spridda över ett stort område, och lokalt har det fallit relativt mycket skog, vilket vi fick rapporter om redan förra veckan. Att det är spridda skador har gjort uppskattningen av skadeomfattningen extra svår. Men vår gemensamma bedömning är att drygt 2 miljoner kubikmeter har fallit, säger Mattias Sparf, regional skadesamordnare på Skogsstyrelsen.

Bedömningen är att skadorna främst hittas i hyggeskanter, nygallrad skog och fröträdställningar. Har vi hört det förr?

Totalt kan detta innebära att vinterns två stormar som drabbade Sverige 2025/2026 totalt har fällt uppemot 13 miljoner m3sk.

Här kan du läsa mer: https://skogsstyrelsen.se/nyhetslista/s ... eter-skog/

TS

Re: Drygt 2 miljoner m3 föll i stormen Dave

Tralsmo  
#909428Hoppas de är ok å lägga i denna tråd.

Börjar söndagen med lite vindfällen.
Observera att denna grangallring gallrades me H8 å skotades me traktorekipage för ca 15 år sen.

De går å snirkla in sig, har varit här förut men inte just på denna stickväg.

1.5 grip massa,6 grankubb, 3 tallkubb å en klen grantimmer blev de på ca 40 min skotning.

Edit: lägger till kartbilden ja har på skärmen.
De är detta spår ja skotat nu.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).