Skogsmiljö och Trädlära

Interaktivt verktyg för att räkna "mantelvolym"

2 inlägg 1157 visningar Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Interaktivt verktyg för att räkna "mantelvolym"

Fredrik Reuter  
#901651Bakgrund: För ganska länge sedan så pratade jag med Tvillingarna i Hyssna. Ett av sidospåren den gången var tesen om att vi lätt glömmer bort att trots att stora och gamla träd kan ha smala årsringar så kan tillväxten ändå vara rejäl. Det är ju ren matematik så jag färdigställde nu äntligen ett interaktivt verktyg för att vi alla själva kan testa och se skillnaden mellan årsringar i relation till mindre och större träd.

Trots att det är "lågstadienivå" på detta så blir det ganska intressant. Troligtvis för att vi lätt glömmer bort något som är basalt. Men det är ju faktiskt lite som att träd varje år behöver en ny vinterkappa och för varje år sitter redan föregående års vinterkappor kvar så det behövs en större för varje år. Mantelarean blir alltså hela tiden större och givet detta så kan kappans tyg minska i tjocklek trots att "mantelvolymen" fortfarande ökar.

Testa gärna själv, verktyget finns att testa i länken nedan. Det är i en förstaversion så ev. fel eller brister kan vi diskutera här i tråden.

Verktyget: skogsfakta/taltdukseffekt.php

Och för dig som inte upptäckt våra verktyg, spana in listan över alla här: skogsfakta/

TS
Användarvisningsbild

Re: Interaktivt verktyg för att räkna "mantelvolym"

HannuRöj  
#901654😀 Det är ju bra räcknare.
Vill bara tillägga. Tillväxt i kubik är en ekologisk mätare, men tillväxt i procent är det som används i skogsekonomi.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).