Skogsmiljö och Trädlära

Fridlysta arter väntas tappa skydd

12 inlägg 2047 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Fridlysta arter väntas tappa skydd

Elis76  

Re: Fridlysta arter väntas tappa skydd

Bosse1  
#899636Är ju bra det på många vis, inte minst för den där roten.
Roten till det onda har det varit. Är ju tvärfel att använda vissa arter i politiska syften. Ja just det politiska syften 😎

Tralsmo  
#899641Knäroten har väl egentligen varit en indikator på höga naturvärden om ja fattat rätt?
I övrigt har den väl bara blivit fridlyst på grund av att den tillhör orkidé släktet.

Så vanlig som den verkar va nu så kan man väl såfall ifrågasätta de.

Finns de höga naturvärden i en skog så bör de ju tas hänsyn till är min uppfattning.

Om den nya listan blir konsekvent upprättad mot naturvärden så är de bra kan ja tycka.

Nu ska man nog inte förvänta sig att den upprättas utifrån verkliga värden.
De kan gå hur som helst me tanke på skyttegravskriget som pågår i denna fråga.

De lutat väl mest mot att miljö å klimat orgipolerna får mest att säga till om.
Men får reservera mig mot att de kanske för en gångs skull kan gå korrekt till men de har väl inte hänt än i denna fråga.

Antingen går de åt pipsvängen me skogsbruket eller ochså går de åt pipsvängen me klimatet å den biologiska mångfalden.

Nånting mittemellan verkar inte vara möjligt.

Bosse1  
#899648Ja det är ju trevligt med gröön skylt uppe.Säga en sak göra en annan,fiint som fan.
Ungefär som miljöpartiet köra sten med gammal skitig dieselbil.eller förbjuden giftfärg på båtjäveln

isteskog  
#899654Det där tror jag först på när det realiseras. Kommer nog att bli ett ramaskri bland diverse partier och särintressen, ska bli spännande att följa debatten på Fb framöver.....

Tralsmo  
#899655Kanske ja uttryckte mig luddigt?

Allafall, finns de naturvärden I skogen så får man ju ta hänsyn till dessa.
Oftast går de att jämka mellan naturvärden å produktion.

Går inte de utan att de blir avverkningsförbud så bör skogsägaren kompenseras i vettig omfattning.

Man får hålla isär generationsskifte å köp är min uppfattning.

Ett generationshifte bygger ju på att ett övertagande blir ekonomiskt möjligt å de medför ju att pengar måste in för den som övertar.

Dom som köper skog me höga naturvärden rent bör ju ha tillräcklig kunskap för å begripa va dom köper kan ja tycka. Joo där stack ja ju ut hakan.

Naturvärden I skog är ju inte omöjligt å se om man är något lite begåvad.
Exakta abrovinkler behöver man inte veta.
Mycket av de som är naturvärden är ju helt ebberöd å försöka göra pengar på. Där stack ja ut hakan igen.
Jooo ja håller till mitt I Småland så perspektivet utgår från de.

isteskog  
#899657Jag har skrivit många gånger att Miljörörelsen ska köpa de där skiftena där det finns stora naturvärden, men konstigt nog så nappar de aldrig.... 😉

Bosse1  
#899664Ja så är det, dom vill inte äga och vill inte att nån annan ska äga. Bra å ta bort bevis för statligt övertagande i dessa rullar så blir dom kvar i verkligheten 😀 👍

Användarvisningsbild

Elis76  
Användarvisningsbild

Bjänndal  
#899694Ja man kan ju hoppas att det blir en mer realistisk nivå på hänsyn och avsättning. Nu känns det som ett lotteri.
Men fridlysning är ju bara ett hinder. Rödlistan och en del listor från EU kan också vara ett hinder.
Sedan kan man ju fundera på var ribban ska ligga för skyddsvärda skogar. FSC har ju 5% som ska skyddas och ytterligare 5% som sköts med alternativa metoder. Läste ett förslag för ett tag sedan att naturvårdarna ville att 20% skulle skyddas. Jag har även sett förslag på att all skog som är naturligt uppkommen och opåverkad av modernt skogsbruk ska skyddas. Så när någon hävdar att skogen är skyddsvärd så är det en partsinlaga.
Men om man är lite kritisk så finns det ju markägare som är giriga och ska skrapa ur varenda pinne med absolut minsta möjliga hänsyn. Ibland är det rent dumt där kostnaden överstiger intäkten.
En fundering är ju hur jordbruket klarar artskydd mm. Om man förbjuder skogsbruk under fåglarnas häckningssäsong, så har jag svårt att se att jordbruket kan tillåtas. Men det vore kanske bäst för naturen om människan svalt ihjäl!

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#899700Enligt ATL så togs inte knärot bort från listan så NSF verkar haft fel i sitt antagande i första artikeln från SVT ovan.

https://www.atl.nu/naturvardsverket-for ... ysta-arter

Bosse1  
#899745Ja då vill ingen ha knärot,eftersom det betraktas som bevis för statligt övertagande 👎

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).