Skogsmiljö och Trädlära

Vattendirektivet?

106 inlägg 42598 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vattendirektivet?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53102 Södra hade årsmöte här förra veckan. Tyvärr hade jag förhinder men farsan var där o bl.a så hade Christer Segersten ett föredrag om vattendirektivet som EU tar fram. Enligt honom var det nu riktigt bråttom, förslaget som ligger skulle innebära att 20 m från alla vattendrag omfattas o blir skyddade om detta skulle gå igenom. Det var nåt typ sistadatum på detta vid midsommar tror jag. Totalt i Sverige skulle det innebära 700 000 ha skogsmark som skyddas på detta sätt. Information ska finnas på Länsstyrelsens hemsida men såna där sidor är inte lätta att läsa för gemene man.
Är det nån som har lite koll på vad detta egentligen är?

Magnus M



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vattendirektivet?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53116 Hur defineras ett vattendrag? Kan inte tro att en 20 m zon efter alla vattendrag ska bli permanent skyddade utan att skogsägaren har något att säga till om. Skogsägaren äger ju träden, någon sorts dialog måste ju till.

Användarvisningsbild

Re: Vattendirektivet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53117 Vattendirektivet är ett bindande EU-direktiv, som säger att alla vattendrag i EU skall ha god status till år 2015. Så för varje vattendrag skall bl.a. en åtgärdsplan tas fram och implementeras för att vattendraget skall kunna uppfylla kraven på god status vid år 2015... Bland annat har det inrättats 5 regionala vattenmyndigheter i Sverige, uppdelade efter vattendelarna för landets huvudavrinningsområden. Själv bor jag inom ett huvudavrinningsområde, men har skogen på ett annat huvudavrinningsområde.

Ser vi inte upp så kan det bli ännu hårdare restriktioner för bl.a. skogsdikning och dikesrensning (med allt elände som det kan medföra för oss skogsägare i form av bl.a. stormskador, försämrad virkeskvalitet och minskad skogstillväxt) och avverkningar för att skydda fiskparasiterande dammusslor och andra (för myndigheternas miljömuppar) livsviktiga vattenorganismer. :ymdevil: :ymdevil:

Enligt klassisk miljömuppsterrror så lär vi skogsägare inte få ett endaste rött öre i ersättning för dessa kommande restriktioner utan dessa ingrepp får vi vackert tåla ståendes med mössan i hand. 😡 😡 😈 😈 X( 👎

Jag tror att Christer Segersten syftade på att dessa åtgärdsplaner för varje enskilt vattendrag skulle vara klara till midsommar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vattendirektivet?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53128 Det stämmer nog Niking! En skogsägare hade tagit till orda o förklarat hur dom gick till väga där han verkade, i en bäck hade det tagits ett prov som var surt o sen hade tydligen ett jättestort område dragits över en kam o klassats efter det provet. Hans skog var med däri fast den låg flera km därifrån. Segersten var ganska bekymrad i tonen när han talade om detta.

Är det nån som har hittat nåt läsvärt i gyttret av dokument på länsstyrelsen så länka gärna.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vattendirektivet?

Torparn79  
#53133 häromkring har LRF's lokalavdelningar kört igång med studiecirklar som handlar om vattendirektivet.
jag ska ev. iväg ikväll, dock ej studiecirkeln utan en annan träff om denna bedrövelse.

det som jag reagerade över när Per Nyström, styrelsemedlem LRF-Mälardalen, var och pratade om detta är ju att man gissar sig till tidigare kvalitéer på vattnet och att man har satt upp som mål att man ska uppnå vattenkvalité som var för hundratals år sedan...

det blir en uppdatering ikväll eller imorgon.

Avatar Fallback

Re: Vattendirektivet?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53146 Vill man avverka närmare än 20m,dikesrensa,skyddsdika etc bör man alltså göra detta snarast möjligt?

Har faktiskt träffat ett par skogsbrukare som skickat gallringsmaskiner i gammelskog p.g.a "intrångsskräck".Pratade nyligt med en entreprenör som gallrat igenom en stor fastighet 130-årig blandskog.
Välgrundat eller ej,det finns tydligen redan nu en del skogsbrukare som känner sig så hotade av dessa intrång att man i praktiken förstör en del miljövärden i förebyggande syfte.
Skulle detta sprida sig vore det inte bra alls.Hoppas man tar detta i beaktande när intrångsersättningar förhandlas.
Hårda intrångsvillkor kan alltså leda till medveten förstöring av naturvärden,eg.mot allas vilja.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Vattendirektivet?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53152 Misstänker att vi får lida för alla nedskitade vattendrag i Italien m.fl
Tur att vi avverkade utmed en sjö för 5 år sedan 8)

Avatar Fallback

Re: Vattendirektivet?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53298
nisse skrev:Vill man avverka närmare än 20m,dikesrensa,skyddsdika etc bör man alltså göra detta snarast möjligt?

Har faktiskt träffat ett par skogsbrukare som skickat gallringsmaskiner i gammelskog p.g.a "intrångsskräck".Pratade nyligt med en entreprenör som gallrat igenom en stor fastighet 130-årig blandskog.
Välgrundat eller ej,det finns tydligen redan nu en del skogsbrukare som känner sig så hotade av dessa intrång att man i praktiken förstör en del miljövärden i förebyggande syfte.
Skulle detta sprida sig vore det inte bra alls.Hoppas man tar detta i beaktande när intrångsersättningar förhandlas.
Hårda intrångsvillkor kan alltså leda till medveten förstöring av naturvärden,eg.mot allas vilja.

/Nisse


När jg gick i Värnamo var det folk som högg "sönder" såna blandskogar på helgerna hemmavid, just pga av reservatsskräck. Allt grovt löv och alla träd med konstiga lavar åkte ner.
Förjäkligt rent ut sagt att det ska behöva göras så, men det kanske var rätt. Man vet ju aldrig när det dyker upp nån med lupp om halsen...

Avatar Fallback

Re: Vattendirektivet?

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53338
OAS-forests skrev:Hur defineras ett vattendrag?

Sammanfattande benämning på strömmande vatten – allt från en liten bäck till en stor flod. Det finns inga allmänt vedertagna definitioner på vad som skall kallas å, bäck, älv, flod o.s.v. men det som karaktäriserar storleken på ett vattendrag är dess vattenföring (hur mycket vatten som passerar per tidsenhet genom en tvärsektion av vattendraget eller vid dess mynning vid havet).

Användarvisningsbild

Re: Vattendirektivet?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53343 Läser på Norra skogsägarnas hemsida att det finns förslag från Skogsstyrelsen att införa en körningsfri zon om 20 m på varje sida om en bäck. Konsekvenserna skulle påverka bruket av ca 400 000 ha produktiv skogsmark.

Det är framförallt sönderkörd mark nära vattendragen som man vill begränsa omfattningen av. Norra Skogsägarna menar att sådana kantzoner måste fastställas från fall till fall beroende på marken och stådortens egenskaper.

Användarvisningsbild

Re: Vattendirektivet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53419 Läste också samma sida för några dagar sedan. Låter ju vettigt och borde inte hindra att man avverkar ända ner till ett vattendrag om man bara kör med lätta maskiner alternativt manuell huggning. Som självverksam skogsägare känns det inte som någon större begränsning för skogsbruket, det är snarare strandskyddet på 100 m (som länsstyrelsen utökat till 300 meter här hemma) för annan verksamhet som är mer besvärande.

Användarvisningsbild

Re: Vattendirektivet?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53430 Jag tänker som du. För oss självverksamma privatskogsägare kan detta inte innebära någon större skilnad jämfört med idag.

Avatar Fallback

Re: Vattendirektivet?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53468 Jag vill inte måla fan på väggen, men att väggen får annan färg det ska ni ha klart för er.
Oavsett om man är självverksam eller inte.
En avverkning kommer att prövas inom vatten direktivets regler i fortsättningen, av skogsstyrelsen.
Vatten direktivet kommer att förändra mycket inom jord och skogsbruk, över huvud taget all markanvändning.
Dessutom finn det något som länsstyrelsens juristerna kallar försiktighets principen.
Att avverka ett halvt Ha för att slippa avverkningstillstånd det blir nog svårt. Den möjligheten försvinner.
Alla diken rinner ut i något som i sin tur rinner ut i osv, till sist havet.
Själv ser jag mycket mörkt på situationen som den framstår nu.
LRF skogsägarna, Södra, Norrskog, Mellanskog alla bolag struntar i problemen som kommer att uppstå för privata skogsägare.
De stora drakarna har jurister som kan ta konflikterna. Och egna limnologer biologer och allt vad dom heter.
Men vilka har du ?
Hur mycket kan du om vattendiriktivet ?
Sist men viktigast tänker du bry dig ?
Jag riktar frågorna till alla som läser på skogsforum.

Avatar Fallback

Re: Vattendirektivet?

frasse  
#53474 LRF i Gävleborg kommer att ha information i länet.Bl.a Sandviken 30/3 kl 1900

Användarvisningsbild

Re: Vattendirektivet?

Torparn79  
#53525 får ni möjlighet så försök att gå studiecirkeln "Vattnets väg" genom vuxenskolan.
kommer att köras intensivt i västmanlands län nu under våren.
jag tror att mycket matnyttigt kommer upp till ytan :ugeek: .

jag tror inte att det största bekymmret kommer att vara avverkningar utan dikning och dikesskötsel.
risken finns att dom kommer att sätta käppar i hjulen där i och med att man snabbare lakar ur ett skogsområde när det är nydikat/skötta diken och då kommer ju mätvärdena att kraftigt öka vid lite större nederbördsmängder medan man fångar upp en stor del av ex. näringsämnen i bottensedimentet...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).