Skogsmiljö och Trädlära

Mångfald i skogen – men hur lätt är det egentligen?

2 inlägg 2851 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Mångfald i skogen – men hur lätt är det egentligen?

svenssonlinnea  
#879156Hej!

Jag heter Linnea och skriver just nu mitt examensarbete på miljövetarprogrammet i Karlstad.
Det handlar om skogsägares perspektiv på att arbeta med biologisk mångfald i skogsbruket.
Det skulle betyda väldigt mycket för mig att få just ditt perspektiv på ämnet.

https://survey.kau.se/survey/26970

Med vänlig hälsning Linnea

TS

Re: Mångfald i skogen – men hur lätt är det egentligen?

Tralsmo  
#879256För egen del är ja rätt positiv till hur man skulle kunna värna den biologiska mångfalden i skogen.
De stora hotet är miljörörelsen som inte har en helhetsbild hur de fungerar att bruka skog å vilka fördelar de har för de svenska samhället i stort.
Ett annat hot är ju rödlistan som inte alls har nån relevans till vad som egentligen är hotade arter å som miljörörelsen använder för att enbart sätta käppar i hjulet för skogsbruk.

De finns rätt mycket mångfald som kan prioriteras utan att de kostar särskilt mycket för skogsägaren.
Men när skogsägare riskerar att få skog beslagtagen utan skälig ersättning (såsom pågår nu) så är man ju inte benägen att sköta skogen i den riktningen för då riskerar man att den blir beslagtagen för i bästa fall en spottstyver.

För egen del så är ja ju i huvudsak intresserad av skog å skötsel av skog.
Turism å sido pengar på tex kolkrediter intresserar mig inte alls av den enkla anledningen att de går att sköta sin skog me biologisk mångfald å ändå främja mångfald å få de ekonomiskt. De gäller bara att inte ha huvet under armen. Att syssla med turism å ekonomisk spekulation på vad som eventuellt kan vara lönsamt klimatmässigt är ja helt ointresserad av. Då kan ja väl lika gärna syssla med aktiemarknaden.

Att Sveriges skogar kan tillföra någonting klimatmässigt som främjar klimatförändringar globalt tror ja inte ett skvatt på men vissa kan säkert dra in en del pengar på den saken.
Bättre att satsa på biologisk mångfald som kan göra nytta.

Ståndortsanpassning är ju en sak, Lövin blandning en annan.
Att avverka områden som bara ger en spottstyver i intäkt är en annan.
Sistnämnda verkar ju skilja rätt mycket i norra å södra delen av landet.
Själv håller ja ju till i småland.
Att göra åtgärder här i tex en t18 me stora markskador för att dra in en spottstyver finns ju inte på kartan i min värld.
Här skiljer de nog mellan skogsägare kan ja tänka för norrut så är de kanske inte bättre än så å pengar måste ändå in.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).