Skogsmiljö och Trädlära

Expertfråga; Fann jag vit lömsk flugsvamp igår?

2 inlägg 1428 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Expertfråga; Fann jag vit lömsk flugsvamp igår?

ThePoisonousMushroo9  
#852330 ” Vit flugsvamp är förrädisk eftersom den till utseendet liknar populära matsvampar, främst vissa champinjoner. Unga exemplar kan också förväxlas med röksvampar.

– De som har störst risk att drabbas av svampförgiftning är människor som tror sig vara svampexperter; de som påstår att de naturligtvis känner igen hur en champinjon ser ut, säger Koivusalo.

Den vita flugsvampen är helvit och ändrar inte färg vid tryck. Hatten på en ung svamp är oftast äggformad, blir klockformad med tiden och nästan utbredd som gammal. Hatten på äldre exemplar kan också gulna något mot mitten. Unga svampar har ingen kännspak doft, men med åldern bildas en sötaktig och obehaglig lukt. ”

TS

Re: Expertfråga; Fann jag vit lömsk flugsvamp igår?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852439 Det enda ätliga jag känner till som man kan blanda ihop med lömsk flugsvamp är champinjoner och champinjoner tycker jag är lätta att se skillnad på med sina mörka skivor och den distinkta lukten av friskt vetemjöl.
De på bilden skulle jag inte vilja ha i svampkorgen.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).