Skogsmiljö och Trädlära

Trädet lind i skogsbruk

8 inlägg 1265 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädet lind i skogsbruk

Badger  
#821803 Pratade lite föryngring med skogsstyrelsen och fick veta att man kan få bidrag för att anlägga kantzon mot åkrar och betesmarker. Då skulle man med stöd plantera arter som bland annat fågelbär, rönn och lind för biologisk mångfald. Blev nyfiken och började leta lite fakta om lind. Är det ett pionjärträd? Sekundärträd? Vad kan det användas till? Växer det fort? Är det attraktivt att betas av vilt? Skulle vara intressant med lite erfarenheter. Det enda jag vet i princip är att det blir intressant honung av det.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädet lind i skogsbruk

Torbjörn Johnsen  
#821810 Jag tror att lind delvis kan anses som ett sekundärträd. Vi har planterat en del lind i vårt lövskogsprojekt (se trådarna här nedan) och de har ju inte direkt tagit täten när det gäller höjdtillväxt. Jag har inte järnkoll på hur överlevnaden har varit men de finns definitivt kvar och de som lever verkar vara friska och växtliga om än det går långsamt.

En stor del handlar väl om att få tag i en lämplig proveniens och här finns det nog stora begränsningar i vad som går att få tag på. De lind-plantor som vi köpte från Våxtorps plantskola var odlade i Danmark och var nog av dansk härkomst om jag inte minns fel. Hursomhelst så överlever de i södra Värmland även om de (ännu) inte är några tillväxtmonster jämfört med en del andra lövträd vi planterat.

Det mest klassiska användningsområdet för lind är väl som träsnidar-virke. Lindens ved är mjuk och lätt att tälja i. Sedan har linden en bastbark som jag tror har använts på olika sätt förr i tiden och den har även hamlats till foder men det är knappast aktuellt längre. Linden blommar ju härligt och är säkert fantastisk för den biologiska mångfalden. På somrarna brukar de dessutom bli fulla av bladlöss som kladdar ner allt som parkeras under ett präktigt lindträd. Säkert också en viktig del i biologisk mångfald.

Skogsforums lövskogsprojekt

Lövplantors tillväxt – efter tre växtsäsonger

Användarvisningsbild

Re: Trädet lind i skogsbruk

Badger  
#821816 Tack Torbjörn. Om jag förstått rätt så frösår sig Lind knappt inte alls i Sverige så det verkar vara rotskott som gäller och det kanske begränsar odlingen av plantor. Ni hade hägnat in hela ert projekt eller hur? Så viltbetesbiten testade ni inte antar jag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädet lind i skogsbruk

Torbjörn Johnsen  
#821821 Ja, hela området är inhägnat så vi har inte haft problem med viltbete (borsett från bitvis svåra sorkangrepp och lite hare). Vi ska mäta upp beståndet nu till våren innan växtsäsong fem drar igång så får vi se hur många lindar som lever.

Avatar Fallback

Re: Trädet lind i skogsbruk

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821826 Såg en artikel om snickerier av lind i förra veckans Skogseko från Skogsstyrelsen. Har inte läst den ännu men den går att se på sidan 33 i bifogad länk https://e-tidning.skogseko.se/p/skogseko/skogseko-nr-4-2023/r/17/32-33/1525/1152333

Jag har mängder med lind i några arrenderade beteshagar. Ursprunget till flertalet av dem var en gubbe i den byn som gick bort för många år sedan. Han planterade lind till sina bin och det synt minsann. Där linden finns verkar den livskraftig och svår att få bort. Har några buketter med stubbskott efter avverkning och de verkar sätta nya löv ett par gånger om året när de blir renbetade av korna.
Helt klart det mest smakliga av lövträd som finns i dessa hagar.
Stubbskott borde gå att klippa och uppföröka som sticklingar. Fallna lindar rotar sig överallt utmed stammen så förmågan till att bli bra sticklingar verkar finnas.

Användarvisningsbild

Re: Trädet lind i skogsbruk

Badger  
#821829 Ja, det verkar vara biodlare som gynnat dem. Då kanske du ska köra ner några skott i backen så kan du sälja plant :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädet lind i skogsbruk

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821830 Har förstått att det är svårt att få tag på skogslind som plantor.

Användarvisningsbild

Re: Trädet lind i skogsbruk

HannuRöj  
#821837
Badger skrev:Tack Torbjörn. Om jag förstått rätt så frösår sig Lind knappt inte alls i Sverige så det verkar vara rotskott som gäller och det kanske begränsar odlingen av plantor. Ni hade hägnat in hela ert projekt eller hur? Så viltbetesbiten testade ni inte antar jag?

Min bror flyttade rotskott och de lyckdes bra i stort sett. 😀

Det är inte nödvendigt, men jag skulle ändå klippa jordklumpen lös rund plantan och flytta senare på hösten när det inte längre är risk för torka.
Ju större jordklump desto bättre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).