Skogsmiljö och Trädlära

Vad göra med gammal inäga

17 inlägg 2832 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad göra med gammal inäga

Riga  
#816299 På nyförvärvade skogsgården (södraste Dalarna) finns ca 1 ha som varit äng/fårbete fram till för tre år sedan. Där tänkte jag försöka hävda ängen genom att slå/klippa gräs då det ligger runt husen och några grannar.
Men - sedan finns det ca 1,5 ha till som jag tror varit fårbete för lite längre sedan. Högt älggräs och 2 m aspsly på sina ställen. 1 m gran/björk/tall har börjat växa in i stängslet som avgränsar inägan mot skogen. (Skog och skog, ser man på flygbilden från 60-talet verkar det varit fin åker men nu 60 årig blandskog).
Har hjälplig koll på skogsbruk men noll på lantbruk - vad gör man bäst med gammal inäga. Denna inäga ligger lite mer avsides så jag tror inte någon bryr sig om det är skog eller öppet.
Vad gör man?
-riva upp stängslet och plantera skog, det finns redan lite plantor längs skogskanten. Men vad planterar man i så fall, gran är väl bäst ekonomiskt men det känns fel, är ändå lite kulturlandskap runtomkring. Kan man plantera björk och ha som en björkhage? Men även det känns ju fel, för några hundra år sedan gissar jag att någon med stor möda bröt fram åker där - ska man plantera igen den nu så lättvindigt.
Eller ska man försöka ha det som bete eller hötäkt(vet inte vad det heter). Jag kommer inte kunna bo där på heltid än och kan inte ta ansvar för djur och har inga maskiner till hötäkt. Finns någon marknad för sådant?
Mycket funderingar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal inäga

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816303 Det mest realistiska i ditt fall är att röja fram en blandskog av det som kommer upp. Att plantera är överkurs. Att driva jordbruk på den lilla ytan är definitivt överkurs.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med gammal inäga

UTB  
#816304 Steg ett är väl att kolla runt bland lokalboende...

Finns det får/hästar/köttdjur?

Är ju alltid trevligt att bevara lite öppet landskap.

/UTB

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal inäga

Riga  
#816305 Försökte få med lite bilder men lyckades inte. Om man vill driva upp skog på inägan, måste den inte markberedas, gräset är halvmeterhögt där det är som lägst.
Hade inga planer på jordbruk, men tänk om vi kommer sitta vid samma bord i Valhalla, han som bröt upp marken och jag som lät den växa igen.

Ska lyssna runt lite om bete, kruxet är väl att stängslet är i mycket skick.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad göra med gammal inäga

Hodal  
#816309 Jag håller med dig om att den mark som en gång odlats upp ska få förbli odlad mark. Vi har gott om skog i landet ändå, och kommer att behöva mat även i framtiden. Är det 1,5 ha som går att köra traktor på och till och inte är alltför långt bort borde det vara intressant för någon bonde att slå, förutsatt att du kan få ordning på marken först. Bort med stängslet - det ska ju inte vara kvar oavsett vad du tänker dig. Kör därefter med slaghack, om det inte är alltför grovt och högt. I så fall får du använda röjsåg med låga stubbar först och slaghack året efter. Kättingröjare kanske också skulle funka i det läget.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med gammal inäga

Elis76  
#816310 Vi har sparat alla gamla lindor, små skogsängar och slåtterplatser, kvarnplatser, båtplatser m.m. som våra förfäder anlagt. Det tycker vi är viktigt.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal inäga

jannee  
#816315 Om du inte gör något kan det ta 50 år innan inägan helt växer igen.
Tror att du får det svårt att få någon till att bruka marken, det kosta nämligen mer än det smakar.
Är staketet taggtråd eller annan tråd bör det tas bort omgående.
Vill du ha inägan öppen får du BETALA någon för att bruka den.
Vill du lägga ned energi och pengar, markbered och plantera, annars låt tiden gå, det få bli till vad det vill blir.
Att vara nostalgisk och försöka hålla gamla inägor öppna är upp till var och en, men på sikt kommer allt att återigen bli skogsmark.
Asp är annars ett trädslag som har en förmåga att växa in till hyfsade bestånd på gamla inägor, gäller att röja.
Eftersom du inte bebor fastigheten på heltid råder jag dig till att bara röja för att sedan låta träden successivt växa in.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal inäga

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816326 Ska du plantera gran ska du markbereda. Men det är det sämsta du kan göra om du vill bevara närmiljön.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal inäga

Riga  
#816332 Tack för bra ideér.
Jo, staketet (galvat rutnät - vad det nu kallas på fackspråk) ska bort. Det är nog högsta prioritet. Det har som sagt redan börjat växa in träd mellan maskorna och när träden är större är det ju nästan omöjligt att ta bort både dem och staketet med tråd inväxt i stammarnas nedersta del.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad göra med gammal inäga

Vildmark  
#816333 Ingen som jagar på marken? Perfekt ställe att anlägga en viltåker.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal inäga

Riga  
#816365
Inäga.pdf


Bilder hoppas jag

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal inäga

Riga  
#816374 @vildmark
Fastigheten ingår i ett jaktlag. Men finns en del planteringar och kommande planteringar bara några hundra meter bort.
Är det inte risk att man drar till sig vilt som även tuggar plantor och yngre röjskog?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal inäga

jannee  
#816378 Bort med nätet, låt sedan naturen ha sin gång.
Röj senare om eller när det blivit för tätt med uppslag.
Perfekt utrymme för det vilda.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med gammal inäga

PetterJ  
#816458 Jag har i år planterat en liknande inäga med tall. Fyra områden som totalt var runt 1,2 hektar. Bitvis berg i dagen och främst sandig jord. Ingen som brukat marken på 25 år. På sin höjt slaget för tio år sedan.

Jag lejde en grävare som gjorde fläckar och rensade dikena. Grästrampning/rycka gräs och sen viltbehandling har jag gjort i år och får nog hålla i några år till mot gräset. Får vara värt slitet för jag vill inte ha gran där.

Två liknande ”lyckor” lämnade jag för ”fri utveckling”. Mycket aspuppslag som aldrig når över 2 meter…

Gården ligger 2 km rakt in i skogen genom ett redan nedlagt lantbruk. Ska det brukas är det nog Jannes villkor ovan som gäller.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal inäga

Riga  
#816467 @Petter
Intressant - håller med dig o Skogsola, gran känns allra tråkigast. Men tall på inäga...hur vet man att det inte är för bördigt, frodvuxen grovkvistig tall är inte heller så trevligt. Min inäga är rätt fuktig och i och med att det varit åker för 60? år sedan är det väl troligen rätt bördigt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).