Skogsmiljö och Trädlära

Jättebalsamin

15 inlägg 2613 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jättebalsamin

Humlas  
#810139 Jättebalsamin har slagit klorna i ett hygge på vår fastighet. Stor del av hygget är täckt av plantor. Enl rekommendationer ska de rotryckas och läggas i sopsäckar för bränning, men det blir väldigt många säckar och antar att det är lite för sent på säsongen nu, fröna poppar ut när man rör dom. Finns det ingen mer maskinell metod som funkar?

1693161152_p2740863.jpg

1693161075_p2740859.jpg

1693161075_p2740866.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Jättebalsamin

Elis76  
#810142 Här kommer lite information.

Anmäl gärna fyndet till Artportalen. Länken finns i länken nedan.

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/Arter/eu-listade-etablerade-arter/jattebalsamin/

Användarvisningsbild

Re: Jättebalsamin

Nyborg  
#810147
Humlas skrev:Jättebalsamin har slagit klorna i ett hygge på vår fastighet. Stor del av hygget är täckt av plantor. Enl rekommendationer ska de rotryckas och läggas i sopsäckar för bränning, men det blir väldigt många säckar och antar att det är lite för sent på säsongen nu, fröna poppar ut när man rör dom. Finns det ingen mer maskinell metod som funkar?

1693161152_p2740863.jpg

1693161075_p2740859.jpg

1693161075_p2740866.jpg

Vi körde med betesputs och där det inte gick körde vi röjsåg/trimmer. Det var förra året. I år räckte det med lie en vända och nu sist gick vi och ryckte upp dem. Fantastiskt mycket mindre detta året! Blir spännande att se nästa säsong, vi lyckades nog ta dem i år innan de fröade 😀 .

Användarvisningsbild

Re: Jättebalsamin

Humlas  
#810150
Nyborg skrev:
Humlas skrev:Jättebalsamin har slagit klorna i ett hygge på vår fastighet. Stor del av hygget är täckt av plantor. Enl rekommendationer ska de rotryckas och läggas i sopsäckar för bränning, men det blir väldigt många säckar och antar att det är lite för sent på säsongen nu, fröna poppar ut när man rör dom. Finns det ingen mer maskinell metod som funkar?

1693161152_p2740863.jpg

1693161075_p2740859.jpg

1693161075_p2740866.jpg

Vi körde med betesputs och där det inte gick körde vi röjsåg/trimmer. Det var förra året. I år räckte det med lie en vända och nu sist gick vi och ryckte upp dem. Fantastiskt mycket mindre detta året! Blir spännande att se nästa säsong, vi lyckades nog ta dem i år innan de fröade 😀 .


Tog ni bort de nedslagna plantorna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jättebalsamin

rokon  
#810151 Vad är det för doft på blommorna? Hör ej något om det eller läser något om doft efter endast lite läsning iofs.

Användarvisningsbild

Re: Jättebalsamin

Nyborg  
#810153
Humlas skrev:
Nyborg skrev:
Humlas skrev:Jättebalsamin har slagit klorna i ett hygge på vår fastighet. Stor del av hygget är täckt av plantor. Enl rekommendationer ska de rotryckas och läggas i sopsäckar för bränning, men det blir väldigt många säckar och antar att det är lite för sent på säsongen nu, fröna poppar ut när man rör dom. Finns det ingen mer maskinell metod som funkar?

1693161152_p2740863.jpg

1693161075_p2740859.jpg

1693161075_p2740866.jpg

Vi körde med betesputs och där det inte gick körde vi röjsåg/trimmer. Det var förra året. I år räckte det med lie en vända och nu sist gick vi och ryckte upp dem. Fantastiskt mycket mindre detta året! Blir spännande att se nästa säsong, vi lyckades nog ta dem i år innan de fröade 😀 .


Tog ni bort de nedslagna plantorna?

Det hade varit ett evighetsjobb! Förutom de stora ytor som kördes med betesputs så gick vi två man femton timmar med röjsågen. Sista gången nu när vi gick så bröt vi av roten och ev blomma, var det frökapslar så la vi det i en påse.

Avatar Fallback

Re: Jättebalsamin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810155 Oj, hur stor areal rörde det sig om?

Användarvisningsbild

Re: Jättebalsamin

Nyborg  
#810158
Mangan skrev:Oj, hur stor areal rörde det sig om?

Sammanlagd yta var nog några hektar, var väl inte lika tätt med balsaminer överallt. Men för att hitta dem så fick vi även röja nässlor och hallonbuskar mm. Blev ett parkliknande landskap med lite buskar och träd mellan dikena. (Delvis utdikad mossmark)

Användarvisningsbild

Re: Jättebalsamin

Elis76  
#810212 Här kommer ett reportage om en som lyckats utrota jättebalsaminen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-ar-den-invasiva-arten-borta-forsta-platsen-i-lanet

Avatar Fallback

Re: Jättebalsamin

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810308 Intressant. Jag har tidigare aldrig sett jättebalsamin hemomkring och öht bara en gång tidigare i livet. Men ikväll när jag var ute och i lönndom sprayade gift på kanadensiskt gullris så hittade jag jättebalsamin på 3-4 kvadratmeter. De fick också smaka gift.
Betyder det att någon i byn har balsamin på tomten eller kan fröna färdas långt?
Var iofs på ett några år gammalt hygge så kanske en skogsmaskin haft med sig frö. 🤔

Avatar Fallback

Re: Jättebalsamin

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810312 Vi hade ett uppslag som kom för säg fem år sen, svårt veta när första började rota sej.. De tycks fröa och sprida sej snabbt. Vi drog upp med roten vilket gick lätt och stoppa i sopsäckar. Kan ha blivit sammanlagt ca tio. Det var ca ett par hundra balsaminer när vi hade flest. Det var förrförra sommarn. Det tog bra men det var några som kom ifjol. I år är det ingenting. Säg att vi lagt knappt et dagsverke tillsammans på att insatsen medräknat gå och kolla och efterrensa. Det är en halv kilometer bort där vi brukar gå med hunden. Nåt borde vi missat, men vi håller kollen och säger att det var tacksamt att rensa undan dessa.

Användarvisningsbild

Re: Jättebalsamin

Hodal  
#811661 Jag har ingen erfarenhet av dessa växter på hyggen, men i trädgård. Där var det mycket lätt att begränsa dem. Drog upp eller klippte av, båda funkade. Märkte aldrig att de avklippta eller uppdragna plantorna överlevde.

Självklart ska detta göras innan blomningen, så att man undviker fröbildning.

Balsaminerna går inte att jämföra med parkslide eller andra svårutrotade ogräs. Även lupiner är svårare än balsaminerna att få bort, enligt min erfarenhet. Fast även lupiner tynar bort om man klipper/slår dem flera gånger per år under några år.

Användarvisningsbild

Re: Jättebalsamin

Nyborg  
#811662 Vi har som sagt varit ute i omgångar och slagit och plockat, i och med mängden så har vi inte kunnat ta bort alla uppdragna plantor. De rackarna rotar sig lätt igen! Sista gången la jag ut dem i högar på ställen som är lättare att komma åt, gärna torrt och högt, där de har svårare att rota om sig.

Avatar Fallback

Re: Jättebalsamin

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811715
D Brown skrev:Intressant. Jag har tidigare aldrig sett jättebalsamin hemomkring och öht bara en gång tidigare i livet. Men ikväll när jag var ute och i lönndom sprayade gift på kanadensiskt gullris så hittade jag jättebalsamin på 3-4 kvadratmeter. De fick också smaka gift.
Betyder det att någon i byn har balsamin på tomten eller kan fröna färdas långt?
Var iofs på ett några år gammalt hygge så kanske en skogsmaskin haft med sig frö. 🤔


Det var 67 plantor utspritt över kanske 10-15 kvadrat, ett fåtal riktigt stora men de flesta små.
Skönt iaf att jag hittade dem även om det inte var på egen mark.

Användarvisningsbild

Re: Jättebalsamin

Västgötamulle  
#813312
rokon skrev:Vad är det för doft på blommorna? Hör ej något om det eller läser något om doft efter endast lite läsning iofs.


De doftar lite parfymaktigt. Påminner lite om vanilj. Behagligt om det är nån enstaka blomma men är det ett stort bestånd blir det lite kvalmigt och tjockt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).