Skogsmiljö och Trädlära

Angrepp på gran - Granbarkborre?

3 inlägg 2122 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Angrepp på gran - Granbarkborre?

GSImannen  
#803471 Hej
När jag var och knallade i skogen för 2år sen så stötte jag på en liten grupp med döda granar, barken hade börjat släppa och stammen har börjat spricka.
Funderade lite och kollade på skogen runt omkring, är som uppe på en ås bredvid en sjö så är mest tall och sen blandat med gran och björk. Kunde iaf inte hitta angrepp på andra granar.
Förra sommaren såg jag ännu några granar med samma öde.
Nu i mitten på maj såg jag att några granar har småa hål och kåda har runnit ut, är bara i solsidan angreppen är.
Försökte karva lite lätt men kunde varken se nån skyldig och eller nån gång uppåt från hålet.

TS
Användarvisningsbild

Re: Angrepp på gran - Granbarkborre?

GSImannen  
#803991 Lite uppdatering..
Förra söndagen inspekterades dom flesta granarna i det området, och märkte med färg på alla angrepp jag kunde se.
Idag fällde jag en av granarna som har mest angrepp, och när man karvar i barken så syns bara deras hål in mot stammen.
Det syns aldrig nån gång från hålet efter stammen.
Men när man drar bort barken så ser man på stammen småa märken men inget litet djur syns, precis som att dom bara gnagat ett hål in.

Har några fällor placerade borta på kanten mot ett gammalt kalhygge, ca 20år sen dom högg.
Några små odjur fanns i fällorna iaf.

TS

Re: Angrepp på gran - Granbarkborre?

Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804399 Är nog tretåig hackspett som gör hålen.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).