SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Årsringsbredder visar på starkt minskad tillväxt i skogen?

23 inlägg 4940 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Årsringsbredder visar på starkt minskad tillväxt i skoge

Torbjörn Johnsen  
#802533 Det som slår mig när det gäller detta datamaterial är varför inte SLU har gjort mer av det? De bör ju ha datakraften att analysera denna data både utan och innan. Eller har de gjort det men inte publicerat resultat?

Avatar Fallback

Re: Årsringsbredder visar på starkt minskad tillväxt i skoge

gurka  
#802538
Torbjörn Johnsen skrev:Det som slår mig när det gäller detta datamaterial är varför inte SLU har gjort mer av det? De bör ju ha datakraften att analysera denna data både utan och innan. Eller har de gjort det men inte publicerat resultat?


Det verkar i varje fall finnas två olika trender i diagrammet. En långsiktig (fram till 1970) och en årsvarierad.
Den långsiktiga verkar absolut vara påverkad av någon av människan förändrad parameter.

Användarvisningsbild

Re: Årsringsbredder visar på starkt minskad tillväxt i skoge

skogshare  
#802549 För att kunna dra några långtgående slutsatser av de minskande årsringsbredderna vore det intressant att få fram motsvarande SLU-statistik över utvecklingen av höjd- och volymtillväxt för gran, tall och björk på jämförbara boniteter. Även data om beståndsslutenhet vore värdefullt att kunna väga in för att bedöma orsakerna till trädens försämrade tillväxtutveckling.

Användarvisningsbild

Re: Årsringsbredder visar på starkt minskad tillväxt i skoge

Hodal  
#802586
alias skrev:Som läsare så saknar jag en hel del uppgifter.

Hur har urvalet gjorts (träd i vissa ålders eller huggningsklasser eller minimidiameter m.m.?)?

Är det aritmetiska medelvärden eller har de vägts mot någon annan parameter såsom volym eller grundyta?

Det enskilda trädets diameterutveckling säger ju inte så mycket om beståndens tillväxt. Ta exemplet med att ställa en fröträdställning - de friställda tallarnas diametertillväxt kommer att öka, även om den kraftiga sänkningen av beståndets virkesförråd kommer att sänka dess tillväxt.

Jag tror att det är väldigt svårt att analysera mätdata utan att ta hänsyn till betydligt fler parametrar.

Några följdfrågor som dök upp hos mig var;

Kan dippen i diametertillväxt på 50-talet bero på att man började hugga bort gamla glesa restskogar och anlade ny skog?

Bidrog igenplanteringen av dålig åkermark på 60-70-80-talet till växtliga gallringsbestånd på bördig skogsmark några årtionden senare?

Har den nya skogsvårdslagen på 90-talet (med slopandet av t.ex. röjningsplikten) till en sämre diameterutveckling i dagens skogar jmf. med de som anlades tidigare?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Som alias skriver, är årsringsbredden en markör för det enskilda trädets tillväxt, och inte nödvändigtvis beståndets tillväxt. Därmed måste årsringsdata analyseras med hänsyn till beståndsdata. Det är också av vikt att analysera årsringar i jämförbara bestånd, för att kunna dra några slutsatser. Det behövs alltså fler uppgifter, för att veta vad som egentligen hänt med årsringsbredden. Jag gissar t ex att den genomsnittliga slutenheten är högre idag än tidigare, vilket ger att tillväxten fördelas på fler stammar och därmed smalare årsringar, men det går inte att säga från detta data.

Avatar Fallback

Re: Årsringsbredder visar på starkt minskad tillväxt i skoge

jannee  
#802594 Utan att krångla till det för mycket kan man säga att trädet har stått för trångt i förhållande till möjligt näringsintag, då i huvudsak vatten.
Vi har i alla fall i östra Götaland haft vattenbrist sedans 2018 vilket också väl syns på årsringarna - inget snack om annat.

Avatar Fallback

Re: Årsringsbredder visar på starkt minskad tillväxt i skoge

bgsentr  
#802818 Kväve och svavelnedfallet har avtagit!

Avatar Fallback

Re: Årsringsbredder visar på starkt minskad tillväxt i skoge

Klanten  
#802987 Förslag till SLU som ämne på examensarbetet/doktoranddtudier?
Om dom inte redan satt någon/några på att gräva i och analysera datat.
Dom har väl tagit fram mätserien/datat av någon anledning

Användarvisningsbild

Re: Årsringsbredder visar på starkt minskad tillväxt i skoge

Wigglo  
#803112 Excel ska väl hantera 150000 rader?
Om inte annat så via PowerPivot.

Men, det bästa är ju att läsa in datasetet i en databas, finns gratisversioner, och sen koppla Excel, Power BI eller liknande mot databasen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).