Skogsmiljö och Trädlära

Granbarkborrar 2023

14 inlägg 3389 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Granbarkborrar 2023

Torbjörn Johnsen  
#800382 Än så länge har vädret varit mer gynnsamt för granskogen än för barkborrarna. Kyligt väder i hela landet gör att de ännu inte kommit igång med svärmningen. Skogsstyrelsen har påbörjat sin svärmningsövervakning men första veckan (vecka 16) var det i stort sett tomt i fällorna. 2021 och 2022 började svärmningen på allvar den här veckan (v18) och nästa i södra Sverige men det ser fortsatt ut att bli relativt svala temperaturer närmaste tiden. Bra för skogen!

Skogsstyrelsen kör samma svärmningsövervakning som tidigare år och ni hittar den via länken här:
https://gisportal.skogsstyrelsen.se/por ... 1fbae9d38d

Här kan ni plocka ut både länsvis data samt för enskilda orter och det finns historisk data från 2021 och 2022 med i graferna. Vecka för vecka.

Bekämpningsmetoden "Sök- & plock" har inte visat sig speciellt effektiv då merparten av angripna träd blir kvar i skogen som yngelhärdar. Dagens struktur på avverkningsarbetet, med hela jobbet "outsourcat" till bolag och virkesköpare samt de slimmade personalstrukturerna inom skogsbruket är inte flexibelt nog för att fara runt och plocka ut angripna träd i små volymer. Det är i princip bara självverksamma skogsägare som klarar detta och de är som bekant ett krympande släkte.

Vi kan väl hjälpas åt att rapportera svärmningsaktivitet och skadebild i den här tråden under året? Vi få be en stilla bön om att vädret inte blir för torrt i sommar. Det verkar vara enda sättet att bromsa barkbore-angreppen som läget ser ut idag och med de resurser som Skogsstyrelsen är beredd att sätta i verket. Rådgivning och kampanjer i all ära men de biter tyvärr dåligt på barkborrarna.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar 2023

Knagge  
#800390 De enda jag vet som sköter sök och plock är engagerade självverksamma skogsägare som har koll på sin skog.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar 2023

jannee  
#800391 Sök och plock är inte detsamma som att stämma ån i bäcken.
Är egentligen intet annat än ett tafatt försök att rädda något av virkesvärdet.
Gäller i stället att vara steget före borren, avverka alla träd som riskerar att bli utsatta och som riskerar att dö.
Troligtvis det mest ekonomiskt fördelaktiga.
Vad du senare ska göra med marken kan man fundera över - lönsamheten för golfbanor är ju inte direkt lysande, vindkraftverk om nu inte grannarna lägger in sitt veto.
Hur allvarliga angreppen ska bli avgörs till syvende och sist av vädret, får vi inget regn är riskerna stora att det blir ett nytt 2018, självklart spelar värmen roll men hur som helst är det regnet som är den avgörande faktorn.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar 2023

Knagge  
#800397 I sök och plock ingår att ser man grupper med angripna träd är det bättre ringa virkesköparen och avverka området.
Har jag under 5 träd per ha kör jag sök och plock.
Men allt beror på hur beståndet ser ut.
Jag bor i Västra Småland och bara haft ett område jag behövt avverka.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar 2023

källefall8  
#800416
jannee skrev:Sök och plock är inte detsamma som att stämma ån i bäcken.
Är egentligen intet annat än ett tafatt försök att rädda något av virkesvärdet.
Gäller i stället att vara steget före borren, avverka alla träd som riskerar att bli utsatta och som riskerar att dö.
Troligtvis det mest ekonomiskt fördelaktiga.
Vad du senare ska göra med marken kan man fundera över - lönsamheten för golfbanor är ju inte direkt lysande, vindkraftverk om nu inte grannarna lägger in sitt veto.
Hur allvarliga angreppen ska bli avgörs till syvende och sist av vädret, får vi inget regn är riskerna stora att det blir ett nytt 2018, självklart spelar värmen roll men hur som helst är det regnet som är den avgörande faktorn.


Visst är det så att den skog som börjar bli avverkningsmogen ligger i riskzonen men om jag skulle ligga steget före å avverka allt i riskzonen så skulle jag va tvungen att hugga allt äldre än 50-60 år. Har angrepp här å där varje år, på kullarna likväl som på mossarna…

Börja med å ta rätt på alla vindfällen under våren å håll sen koll på stående skog under borresäsongen, meddela grannen om du ser angripna träd på andra sidan gränsen. Om alla gjorde det så tror jag vi skulle ha ett bättre läge. Ligger tyvärr mycket färskt yngelvirke kvar i skogarna.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar 2023

Bug Warrior  
#803141
Torbjörn Johnsen skrev:Än så länge har vädret varit mer gynnsamt för granskogen än för barkborrarna. Kyligt väder i hela landet gör att de ännu inte kommit igång med svärmningen. Skogsstyrelsen har påbörjat sin svärmningsövervakning men första veckan (vecka 16) var det i stort sett tomt i fällorna. 2021 och 2022 började svärmningen på allvar den här veckan (v18) och nästa i södra Sverige men det ser fortsatt ut att bli relativt svala temperaturer närmaste tiden. Bra för skogen!

Skogsstyrelsen kör samma svärmningsövervakning som tidigare år och ni hittar den via länken här:
https://gisportal.skogsstyrelsen.se/por ... 1fbae9d38d

Här kan ni plocka ut både länsvis data samt för enskilda orter och det finns historisk data från 2021 och 2022 med i graferna. Vecka för vecka.

Bekämpningsmetoden "Sök- & plock" har inte visat sig speciellt effektiv då merparten av angripna träd blir kvar i skogen som yngelhärdar. Dagens struktur på avverkningsarbetet, med hela jobbet "outsourcat" till bolag och virkesköpare samt de slimmade personalstrukturerna inom skogsbruket är inte flexibelt nog för att fara runt och plocka ut angripna träd i små volymer. Det är i princip bara självverksamma skogsägare som klarar detta och de är som bekant ett krympande släkte.

Vi kan väl hjälpas åt att rapportera svärmningsaktivitet och skadebild i den här tråden under året? Vi få be en stilla bön om att vädret inte blir för torrt i sommar. Det verkar vara enda sättet att bromsa barkbore-angreppen som läget ser ut idag och med de resurser som Skogsstyrelsen är beredd att sätta i verket. Rådgivning och kampanjer i all ära men de biter tyvärr dåligt på barkborrarna.



Stikkord: "EL NINJO" x2 somre!?

Det er spådd VARME, se link med rödt på kartene! SörNorge og Syd Sverige vil kunne(?) få sitt!
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ny ... /15655348/

Det brant stort i Sverige i 2014 og i 2018! - Det ble bevilget hele 350 Mill.SEK til mange
helikoptere, fly og brannvernmatriell. Verdiene, den gangen, som totalt gikk tapt etter disse
brannene var på ca. 2,5 Mrd.

i 2019 så ble det bevilget 90 Mill. SEK :3 år til Skogsstyrelsen i prosjektet "STOPPA
Borrarna" Den gangen hadde vel GBB drept skog for ca. 15 MILLIARDER SEK!
(siden "Gudrun" i 2005) - er det nok godt over 20 Mrd.?

Prosjektet "Stoppa" Borrarna er visstnok nå avsluttet(?) - men GBB-har lysende fremtids-
utsikter i törre, varme somre i 2023 & 2024(?) - Finns en "Plan B"? Da helst med et nytt
prosjekt-slogan:

"Döda GBB i feromonfälle-kampanjer! - STOPPA SKOGDÖDEN!"

LOOK TO LATVIA!: = 0,4% Skogdöd i 2020, etter feromonfellekampanje....!

Hvorfor IKKE den samme effektive metoden i Norge og Sverige..???

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar 2023

Torbjörn Johnsen  
#811732 Efter att den befarade torkkatastrofen kom av sig i början av juli och övergick till regnrekord så har fokus på barkborreskador klingat av. Skadorna verkar ha minskat i många områden trots att det enligt Skogsstyrelsens svärmningsövervakning var många orter som hade relativt rikliga svärmningar under försommaren. I stora delar av landet har granarna i år haft riklig tillgång på vatten och det kan ha dämpat effekten av angreppen. Det man också kan se i Skogsstyrelsens svärmningsövervakning är att sensommarsvärmningen har varit betydligt mer sparsam än under senare år. Troligtvis även det en effekt av en regnig och svalare sommar. Men det finns undantag.

1694679139_södra-barkorre-2023.jpg


Södra redovisar sina skadeinventeringar idag i ett pressmeddelande och där kan man se att östra Småland fortsatt är drabbat av barkborreskador. Den här delen av landet har enligt SMHI inte fått samma regnmängder i sommar som i övriga landet och då ser man skillnaden på vad det gör för skadenivån. I övriga delar av Götaland är skadenivån nu nere i låga nivåer.

1694679139_smhi-regn-sommar2023.jpg


Även om skadorna minskat i år jämfört med de senaste åren så finns det stora populationer av barkborrar kvar i skogen. Det här gör ju att risken för omfattande angrepp nästa år fortsatt är stor om väder, vind och andra förutsättningar inte är på skogsägarnas sida. Så fortsätt att hålla koll och försök att få ut angripna träd ur skogen innan baggarna lämnar träden. Och varför inte ladda med lite fällor nästa vår?

Förra veckan åkte jag genom delar av Norge, från Trondheim och söderut mot norra Värmland. Jag uppfattade att det regionalt finns ganska stora angrepp av barkborre i Norge, med årsfärska skador som nu syns tydligt. Vad säger ni som bor i vårt västra grannland om skadebilden i Norge? Har den ökat i år eller är det samma som tidigare?

Här hittar ni en länk till Skogsstyrelsens svärmningsinventering och här finns länken till Södras nyhet om skadeläget hösten 2023.

   TS
Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar 2023

r93  
#811747
Knagge skrev:De enda jag vet som sköter sök och plock är engagerade självverksamma skogsägare som har koll på sin skog.


Detta är väldigt sant!

I byn är vi fyra skogsägare, tre av oss är engagerade, den fjärde har kört sofflocksmodell/skydda skogen.

I år är det väldigt tydligt att skadorna vi tre har är i anslutning till den fjärdes mark, det "smittar" helt enkelt över gränsen, jag är även rågranne till en annan utbo som inte är intresserad av skogsbruk över huvud taget, mot dennes mark har jag fått skador i år, det har inte hänt sedan 2018.

2020, 2021, 2022 har jag haft fem-tio träd per år, i år så kan jag börja räkna i kubik istället, så det är ganska trist.

Sök och plock fungerar! Men träden ska ju ut ur skogen så fort som möjligt, inte om tre månader.

Sedan är vi väldigt noga med att lägga vältan i mitten av byn, så långt från granskogen som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar 2023

Tralsmo  
#811756 Som r93 beskriver är de hos mig ochså.

Sök å plock funkar om man är med från början å ser till att virket kommer till terminal direkt.
Inte alla som har den förmånen tyvär.

Vissa grannar är duktiga , andra inte.

Bolag har ju skog så de räcker å inventerare som inte är på alert.

Själv har ja nu sålt å avverkat den mest kritiska granskogen ( i rätt ålder, 80 + å sist va de drygt hundra).

I år blev de 30-40fub.
Nåt har de ju dykit opp nu men de gör de alltid.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar 2023

anersimyra  
#811781 Jag såg i går ett inslag på nyheterna att svenska forskare lyckats framställa en nu kommersiellt gångbar fiber för framställning av kläder. Fibern tillverkas från borreangripen granved och 500 kilo ved genererar material som räcker för att tillverka tvåtusen (2000) T-tröjor..🤑🤑🤑🤑

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar 2023

r93  
#811881
anersimyra skrev:Jag såg i går ett inslag på nyheterna att svenska forskare lyckats framställa en nu kommersiellt gångbar fiber för framställning av kläder. Fibern tillverkas från borreangripen granved och 500 kilo ved genererar material som räcker för att tillverka tvåtusen (2000) T-tröjor..🤑🤑🤑🤑


Detta har ju varit på tal i säkert 15 år, men kul om det kunde slå.

Bambukläder är väl det som går bäst nu?

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborrar 2023

anersimyra  
#811885 https://www.tv4play.se/klipp/e1f8416c92 ... ngripet-träd-kan-bli-två-tusen-t-shirts 🙂👍

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar 2023

ÅsaNisse  
#812639 Jag funderar på om det är mycket barkborrar i marken runt granar. Det har blivit mycket grisbök på vissa områden i skogen även där det inte finns några borreträd, men jag har hört att vildsvin letar barkborrar. Kan det stämma?.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborrar 2023

jannee  
#812644 Ja det stämmer, grisar bökar gärna där det finns borrar men då även efter andra kryp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).