Skogsmiljö och Trädlära

Krokiga skogen i Polen

6 inlägg 2487 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Krokiga skogen i Polen

Fredrik Reuter  
#792446 I nordvästra Polen, intill staden Gryfino ligger krokiga skogen eller Krzywy Las som den heter på polska. Det handlar om ett 0,3 hektar stort område med planterad tall där merparten har en kraftig böj i roten. Området omges av rak tallskog och att detta område har krokiga tallar förbryllar. Området planterades 1934 och uppmärksammades först efter andra världskrigets slut.

Flera teorier har funnits eller finns till varför denna "plätt" har fått denna utformning. En är att just detta område planterades med en speciell typ av tall. Kritiker till denna teori säger att då borde skogen vara krokig även högre upp. Andra tror att storm eller snö orsakat detta när beståndet var ungt, andra säger att området kördes över av den tyska krigsmaskinen. En teori är också att man med mänsklig påverkan skapade detta område för att göra speciellt virke för träsnideri.

Vad tror du?

Här är en video om skogen:



Mer info om skogen:

https://krzywylas.pl/

https://en.wikipedia.org/wiki/Crooked_Forest



   TS
Användarvisningsbild

Re: Krokiga skogen i Polen

Bax  
#792447 Jag tror på det sista.
Typ båtspant eller vad det heter.

Avatar Fallback

Re: Krokiga skogen i Polen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792457 Det är hållare till jordglober.
Sådana där som sitter i nordpolen och sydpolen, ser ni väl.

Användarvisningsbild

Re: Krokiga skogen i Polen

Bax  
#792458 Men skogen är ju i nordvästra Polen 🙃 😀

Avatar Fallback

Re: Krokiga skogen i Polen

alias  
#792462
Orsa skrev:Det är hållare till jordglober.
Sådana där som sitter i nordpolen och sydpolen, ser ni väl.


Till sådana jordglobshållare tror jag att det behövs bipolära tallar! 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Krokiga skogen i Polen

Torleif  
#792992 Litet sådan skog skulle man ha. Vränger och stammar i parti och minut bara att hugga och såga upp och bygga båtar av. Ser man på resultatet är det alldeles uppenbart att någon har odlat båtvirke.

Jag brukar spara på krokiga småträd när jag hittar dem just för att de skall växa till sig och bli båtvirke.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).