Skogsmiljö och Trädlära

Återvätning gammal torvmark

65 inlägg 17263 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Återvätning gammal torvmark

jannee  
#796412 Återvätning blir det även naturligt om du inte fortsättningsvis rensar dina diken.
När man dikar ur mossmark eller torvmark sjunker marken undan för undan allt eftersom torven/mossen förintas.
Upphör du med att rensa diket avstannar hela proceduren/ eller är du radikal öser du bara igen diket.
Tror inte det behövs några tillstånd om det nu inte drabbar andra.

Användarvisningsbild

Re: Återvätning gammal torvmark

Badger  
#796415
jannee skrev:Återvätning blir det även naturligt om du inte fortsättningsvis rensar dina diken.
När man dikar ur mossmark eller torvmark sjunker marken undan för undan allt eftersom torven/mossen förintas.
Upphör du med att rensa diket avstannar hela proceduren/ eller är du radikal öser du bara igen diket.
Tror inte det behövs några tillstånd om det nu inte drabbar andra.


Beror nog väldigt mycket på hur det ser ut. Om det är små smala skogsdiken kan man nog peta igen det på sin egen mark, men många torrläggningar gjordes gemensamt med en kanal som sträcker sig många mil. En sådan kan man inte peta igen hursomhelst. På min mark är huvudproblemet ett sådant stort gemensamt kanalprojekt som omvandlade hela traktens myrar till åkrar och skog. Så det behövs med 99% sannolikhet tillstånd till att anlägga någon form av damm/våtmark i området sa handläggaren jag pratade med på telefon (som ideligen återkom till frågor om jag hade planerat för parkering/skyltning och sånt som jag absolut inte vill ha. Jag vill ha något som är bra för landskapet och inte något Liseberg, vi har väl alla tillräckligt med idioter som åker in och dumpar skräp i skogen).

Avatar Fallback

Re: Återvätning gammal torvmark

Bosse1  
#799655 Här finns lite grejjer, innan man återväter 🙃

https://www.youtube.com/@PeatIndustry/videos

Avatar Fallback

Re: Återvätning gammal torvmark

jannee  
#803830 Man kan läsa i Skogseko om hur stor betydelse återvätning kan ha för vårt klimat.
I dag fick jag höra i Sveriges radio om vilka effekter återvätning ger där nu fullskaliga "försök" gjorts.
Det ÖKADE nämligen utsläppen av växthusgaser, då bl.a metan men också om att den skog som dränktes slutade med att ta upp koldioxid.
Hur vi människor ändå vänder oss så har vi ändan där bak.
Innan du börjar återväta myrmark eller torvmossar ska du nog tänka efter mer än en gång vilka effekter som uppnås kontra vilka effekter du vill nå.

Användarvisningsbild

Re: Återvätning gammal torvmark

Torbjörn Johnsen  
#803832 SR P1 har ett inslag om SLU-försök med återvätning av dikad myr. Utsläppen ökade:
https://sverigesradio.se/play/artikel/8375514

Användarvisningsbild

Re: Återvätning gammal torvmark

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803891
jannee skrev:Man kan läsa i Skogseko om hur stor betydelse återvätning kan ha för vårt klimat.
I dag fick jag höra i Sveriges radio om vilka effekter återvätning ger där nu fullskaliga "försök" gjorts.
Det ÖKADE nämligen utsläppen av växthusgaser, då bl.a metan men också om att den skog som dränktes slutade med att ta upp koldioxid.
Hur vi människor ändå vänder oss så har vi ändan där bak.
Innan du börjar återväta myrmark eller torvmossar ska du nog tänka efter mer än en gång vilka effekter som uppnås kontra vilka effekter du vill nå.


Tror dom även sa att störst / bäst effekt får man om man återväter åkermark.
Lär ju inte dröja allt för länge innan vissa kommer gapa högljutt om att vi skall göra just detta.... 🤬 🤬 🤬

Användarvisningsbild

Re: Återvätning gammal torvmark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803897
Zixten skrev:
jannee skrev:Man kan läsa i Skogseko om hur stor betydelse återvätning kan ha för vårt klimat.
I dag fick jag höra i Sveriges radio om vilka effekter återvätning ger där nu fullskaliga "försök" gjorts.
Det ÖKADE nämligen utsläppen av växthusgaser, då bl.a metan men också om att den skog som dränktes slutade med att ta upp koldioxid.
Hur vi människor ändå vänder oss så har vi ändan där bak.
Innan du börjar återväta myrmark eller torvmossar ska du nog tänka efter mer än en gång vilka effekter som uppnås kontra vilka effekter du vill nå.


Tror dom även sa att störst / bäst effekt får man om man återväter åkermark.
Lär ju inte dröja allt för länge innan vissa kommer gapa högljutt om att vi skall göra just detta.... 🤬 🤬 🤬


Det har sedan länge funnitd bidrag, för att skapa våtmarker på just åkermark. Gamla och bortodlade torvjordar är väl mest relevanta att återväta, då det blir för dyrt (med dagens lagstiftning) att torrlägga dessa marker (till fullgott dräneringsdjup) en omgång till.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Återvätning gammal torvmark

Knagge  
#803898 Jag tycker det är amatörmässig okunnighet att gå ut med storskaliga projekt med återvätning om man inte har övertygande bevis om att det är bra.
Varje förslösad skattekrona är en stöld från skattebetalarna.

Användarvisningsbild

Re: Återvätning gammal torvmark

Ove Lindberg  
#803905 Vet någon på detta forum vad som händer med marken under om man tar bort en myr som bottnar på 2 meter? Jag tror jag vet.

Avatar Fallback

Re: Återvätning gammal torvmark

r93  
#803928
Niking skrev:
Zixten skrev:
jannee skrev:Man kan läsa i Skogseko om hur stor betydelse återvätning kan ha för vårt klimat.
I dag fick jag höra i Sveriges radio om vilka effekter återvätning ger där nu fullskaliga "försök" gjorts.
Det ÖKADE nämligen utsläppen av växthusgaser, då bl.a metan men också om att den skog som dränktes slutade med att ta upp koldioxid.
Hur vi människor ändå vänder oss så har vi ändan där bak.
Innan du börjar återväta myrmark eller torvmossar ska du nog tänka efter mer än en gång vilka effekter som uppnås kontra vilka effekter du vill nå.


Tror dom även sa att störst / bäst effekt får man om man återväter åkermark.
Lär ju inte dröja allt för länge innan vissa kommer gapa högljutt om att vi skall göra just detta.... 🤬 🤬 🤬


Det har sedan länge funnitd bidrag, för att skapa våtmarker på just åkermark. Gamla och bortodlade torvjordar är väl mest relevanta att återväta, då det blir för dyrt (med dagens lagstiftning) att torrlägga dessa marker (till fullgott dräneringsdjup) en omgång till.
/Niklas


Tar du inte emot bidragen kan det blir stora problem, jag har skrivit det innan, jag grävde en damm på en tunnland ungefär på en gammal sur åkerbit som inte odlats på 30 år, tackade nej till bidrag och fick länstyrelsen emot mig, jag riskerar vite för detta, det är 10 år sedan nu och jag har inte hört något på fem år nu.

Att få vite just nu för att ha anlagt våtmark hade varit ett roligt reportage för medierna tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Återvätning gammal torvmark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803957 Tja, vare sig du tar emot bidrag eller ej, så fordrar den tänkta våtmarken fortfarande ett tillstånd från länsstyrelsen, för att ställa om till våtmark. Hade du fixat ett sådant tillstånd - innan du började gräva den aktuella våtmarken?

Och ja, det är INTE samma personer på länsstyrelsen, som hanterar EU-stöd respektive tillstånd...

Dessutom är det en mycket stor skillnad i länsstyrelsens ögon, beroende om du vill anlägga en bevattningsdamm eller en våtmark! SYFTET styr vid tillståndsprövning.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Återvätning gammal torvmark

Sörlänningen  
#803959 Tomt
Senast redigerad av Sörlänningen ons 19 jul 2023, 23:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Återvätning gammal torvmark

r93  
#803965
Niking skrev:Tja, vare sig du tar emot bidrag eller ej, så fordrar den tänkta våtmarken fortfarande ett tillstånd från länsstyrelsen, för att ställa om till våtmark. Hade du fixat ett sådant tillstånd - innan du började gräva den aktuella våtmarken?

Och ja, det är INTE samma personer på länsstyrelsen, som hanterar EU-stöd respektive tillstånd...

Dessutom är det en mycket stor skillnad i länsstyrelsens ögon, beroende om du vill anlägga en bevattningsdamm eller en våtmark! SYFTET styr vid tillståndsprövning.
/Niklas


Jajemen! Jag fick tillstånd, när det sedan kom papper med diverse åtaganden för att få bidrag tackade jag nej, då jag helst vill styra över min mark själv.

Då vände det…..

Men jag har skickat väldigt mycket papper där jag förklarat nyttan med biologisk mångfald och viltvatten men detta var innan det blev modernt, och folk förstörde konst eller limmade fast sig i gatan.

Så jag fick argumentera FÖR vatten mot länstyrelsen.

Användarvisningsbild

Re: Återvätning gammal torvmark

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803972 Ytterligare något Att tänka på.....
P4 Jönköping brukar ha en frågestund med en "bygglovsexpert", då kom frågor om att gräva en damm, kommer inte ihåg varken frågan eller svaret, men sen sa han att det kan få konstiga konsekvenser i en del kommuner, fanns exempel på att strandskyddet kickar in efter ett bygge av damm, och att det sen blev omöjligt att bygga något mer på gården...

I dessa kommuner kanske det kan bli samma om man återväter och skapar en lite större vattenspegel... 🤔 🤔 🤔

Användarvisningsbild

Re: Återvätning gammal torvmark

Elis76  
#804012 Här en artikel [2023-06-18] om konsekverna för exempelvis vissa fågelarter pga tidigare gjorda utdikningar.

https://www.svt.se/mobileapp/text-tv/120

https://www.naturvardsverket.se/om-oss/publikationer/6300/atgardsprogram-sydlig-karrsnappa/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).