Skogsmiljö och Trädlära

Studentuppsats om inställning till våtmarker

26 inlägg 4952 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

stackenas  
#789743
Bosse1 skrev:Får man nåt över förutom en blöt fläck, när konsulter, tjänstemän på länsstyrelse och kommun +matrial och entreprenörer fått sitt??


Nej om det blir projektpengar över ska de betalas tillbaka. Men om man får stöd beviljat täcker det 90% av kostnaderna och med den insatsen känns det som en bra investering i fastigheten samtidigt som det gör nytta för närmiljön.
För LONA måste man söka genom kommunen så vitt jag vet. Jag har tagit hjälp av en konsult och kostnaden för denna är med i budgeten för våtmarken som helhet.

Obs Man får inte dämma torvmark så att det blir vattenspegel. Där är det istället återvätningsavtal med Skogsstyrelsen som kan vara aktuellt, men är osäker på ersättningsnivå. Rör sig om avtal på 50 år har jag för mig.
Senast redigerad av stackenas mån 23 jan 2023, 21:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

Badger  
#789797
Per-Elvis skrev:Det fanns inte så många val i det här fallet men jag upplever att samarbetet gick bra. Jag ångrar inget och de har experter på våtmarker, kontakt med duktiga grävare osv. Även tillståndsprocessen gick väldigt snabbt. De hade kontakt med rätt personer både på kommun och länsstyrelsen.


Fick du stöd för anläggsningskostnaderna? Vad var det för typ av mark som du anlade våtmarken på ? Skog, Mosse, åker?

Blev nyfiken och googlade lite och hittade bara stöd för åkermark. Såg att hushållningssällskapet tar 1300kr i timmen för att utreda så man vill ju veta om det finns rimliga förutsättningar innan man låter den taxan rulla...

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

Per-Elvis  
#789801 Det var på en mosse kan man säga. De stod för alla kostnader. Vi står för en skötsel. Tror vi har tur att de hade pengar kvar när året var på väg att ta slut. Vi fick sjöutsikt och fågelliv istället för ett område som inte gick att vistas i.

Avatar Fallback

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

alias  
#789802
Badger skrev:
Per-Elvis skrev:Det fanns inte så många val i det här fallet men jag upplever att samarbetet gick bra. Jag ångrar inget och de har experter på våtmarker, kontakt med duktiga grävare osv. Även tillståndsprocessen gick väldigt snabbt. De hade kontakt med rätt personer både på kommun och länsstyrelsen.


Fick du stöd för anläggsningskostnaderna? Vad var det för typ av mark som du anlade våtmarken på ? Skog, Mosse, åker?

Blev nyfiken och googlade lite och hittade bara stöd för åkermark. Såg att hushållningssällskapet tar 1300kr i timmen för att utreda så man vill ju veta om det finns rimliga förutsättningar innan man låter den taxan rulla...


I vilken del av landet håller du till?

Jag var på en föreläsning i Jägareförbundets regi med en som höll på med projektering av våtmarker och jag vill minnas att man kunde söka något stöd/bidrag även för utrednings- & projekteringsfasen.

Han som höll i denna föreläsning tror jag bodde utanför Älmhult och hade jobbat på Skogssällskapet tidigare. Nu kommer jag inte ihåg namnet, men finns intresse så kan jag försöka leta upp det.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

Per-Elvis  
#789805 Jag är i Halland men antar att du frågar Badger.

Avatar Fallback

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

alias  
#789806
Per-Elvis skrev:Jag är i Halland men antar att du frågar Badger.


Korrekt uppfattat, även om det kanske blev lite otydligt med de dubbla citaten.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

Badger  
#789808 Småland

Avatar Fallback

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

alias  
#789849 Magnus Strandberg var namnet på föreläsaren (f.d. viltförvaltare på Skogssällskapet).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

danielstudent  
#800871
Per-Elvis skrev:Hej. Vet inte om jag är i målgruppen. Har 8 hektar mark. Hälften skog och hälften äng. Inga ekonomiska incitament att äga detta mer än att det är kul med natur och att slippa nära grannar. Anlade en våtmark för några sedan. Hör av dig om du vill men jag är som sagt ingen som lever av skog eller jordbruk. Bor lite söder om Falkenberg


Hej Per-Elvis!

Jag skulle gärna få kontakt med dig och diskutera mer. Om du fortfarande är intresserad kan du maila mig på gusdanibj@student.gu.se. Eller om du skickar din mailadress här.

//Mvh Daniel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

danielstudent  
#800872
stackenas skrev:Hej Daniel,
Jag är i färd att anlägga en LONA-våtmark på fastigheten som ligger ca 6mil inåt landet från Varberg sett. Saknar godkännande för vattenverksamhet från Länsstyrelsen (lång handläggningstid) men räknar med att kunna bygga den i sommar.
Syftet med våtmarken är att gynna fågellivet samt buffra vatten i landskapet. Hojta till om det låter lämpligt.


Hej Stackenas!

Jag kontaktar gärna dig om du fortfarande är intresserad? Skulle jag kunna få din mail? Annars kan du skicka iväg ett mail till gusdanibj@student.gu.se.

//Mvh Daniel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

danielstudent  
#800880
Badger skrev:Kan helt kort inflika att min inställning var positiv tills jag kontaktade länsstyrelsen. De var väldigt lite hjälpsamma. Fick inte kontakt med någon som ville hjälpa till med att förklara hur man skulle gå vidare och ansöka för ett sådant projekt. Det verkade bara intresserade av att gå och fika.

Ni här i tråden som lyckades få till det. Hur gick ni tillväga för att väcka Länsstyrelsens intresse?


Hej Badger!

Jag skulle jättegärna få kontakt med dig om en eventuell intervju. Skulle du kunna skriva din mail här? Annars kan du maila till gusdanibj@student.gu.se så kan vi ta det därifrån.

//Mvh Daniel.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).