Skogsmiljö och Trädlära

Typer av mögel och svamp.

3 inlägg 2063 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Typer av mögel och svamp.

botil  
#780789 Vet inte om detta ligger i rätt kategori, men provar.
Jag har en känsla av att det hemmasågade fortare får påväxt än köpe-virke. Jag tycker jag ser det när jag snickrar, och man står ute och kapar brädor och reglar. Blir de liggande lite i ur och skur tycker jag att de egna får påväxt tidigare. Eller är det bara slumpen?

För det ska väl vara den relativa fuktigheten på ytan som var värst, och det är ju lika, det är ju vädret som bestämmer.

Men de reglar jag snickrar med, som förblir omålade, men under tak, tex stommen i ett skjul, de håller sej fina.

Sedan har jag märkt att det även blir vit påväxt på egensågat som legat ute. Bifogar en bild, på resterna av en form jag byggde av egensågat.
Såg något liknande i en stenhög, där det legat även lite virkesspill. Och lite betong. Bifogar bild.
Detta vita tycker jag nog att jag sett mer på senare år. Anledningen till denna frågan är att jag blivit rädd för hussvamp, sedan jag läste något repotage om det.
Är det stor chans för hussvamp, när virkes-rester blir liggande utomhus?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Typer av mögel och svamp.

HannuRöj  
#780828 Ingen fara, svampen sprider endast till färsk virke. 👍 Och då behövs en svamp som kan utveckla spårer.
Vet inte vad heter den, men den är ganska vanlig i sakta torkat tall. Reglar, ved och avverkningsresterna i skogen.

Svarta punkterna i virket indikerar smittan. Punkterna försvinner vid hyveln, men svampen dör inte.
I värsta fall dyker upp fläckor igen igenom målade ytan. Typ en ny hus och mögel i fasaden 😮.

Avatar Fallback

Re: Typer av mögel och svamp.

torpöbo  
#780841 Följer tråden med intresse då jag går i funderingarna att såga brädor av en avblåst tall som stått några år. Men är lite orolig för röta och mögeltillväxt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).