Skogsmiljö och Trädlära

är detta tibast?

21 inlägg 3364 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

är detta tibast?

Vildmark  
#775813 Funderar på vad det är som jag hittat i skogen. Är detta Tibast? Stammen är taggig.



   TS
Användarvisningsbild

Re: är detta tibast?

anersimyra  
#775814 Nej, det är inte tibast..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: är detta tibast?

Vildmark  
#775820 vad är det då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: är detta tibast?

anersimyra  
#775838 Jag visade bilderna för en växtkunnig kamrat som sa att bladformen pekar på Tibast men att den håriga stammen inte stämmer med Tibast..🤔

Användarvisningsbild

Re: är detta tibast?

Erre  
#775869 @Tåndemåla

Avatar Fallback

Re: är detta tibast?

tallen100  
#775876 Nej gjorde en bilgoogling och tibast verkar inte ha "hårig" stam eller blad..

någon Tåndemåla tror jag inte det är 😉 🤭

Användarvisningsbild

Re: är detta tibast?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775885 Rent spontan kan jag säga att det är inte någon tåndemåla heller 😀

Användarvisningsbild

Re: är detta tibast?

Älgfoderodlare  
#775887 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: är detta tibast?

anersimyra  
#775890 Växten på bilden har inga törnen, de ”taggar” man ser på stam och blad påminner om nässla. Jag tippar på någon typ av ört och det vore ju festligt om det var en TALLÖRT.. 🤣

Avatar Fallback

Re: är detta tibast?

Amatörhuggare 62  
#775932 Så här ser den ut,

Användarvisningsbild

Re: är detta tibast?

Mosstorpet  
#775985 Ett mysterium , tycker det liknar någon typ av cannabis. Har ingen erfarenhet av det 🙃 som väl är.

Användarvisningsbild

Re: är detta tibast?

anersimyra  
#776649
1666777036_69eff782-d4f9-4fcd-859f-27492488e5e9.jpeg
1666777035_abf0cc77-19c7-4d4e-9e5e-b556cf28ecce.jpeg
Växten i fråga är lupin..🙂

Användarvisningsbild

Re: är detta tibast?

Vildmark  
#776669 Den på din bild är lupin , men den jag fotat är ju taggig? Och den kändes relativt vedartad. Ska se hur den står sig i vinter och följa den i vår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: är detta tibast?

anersimyra  
#776675
Vildmark skrev:Den på din bild är lupin , men den jag fotat är ju taggig? Och den kändes relativt vedartad. Ska se hur den står sig i vinter och följa den i vår.

Den jag fotat har en exakt lika stam som den du fotat och försöker man dra isär stammen så förefaller den att vara vedartad. Stammen går alltså inte knäcka av utan man får vrida och dra rätt mycket för att få av den.

Avatar Fallback

Re: är detta tibast?

hfab  
#776687 Bilden Vildmark har tagit visar tydligt en växt med "hårig" stam och blad. Anders har hittat en lupin som inte alls är hårig.

Kanske skulle gått till specsavers?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).