Skogsmiljö och Trädlära

Intressant forskning: resistens mot askskottsjuka?

2 inlägg 1397 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Intressant forskning: resistens mot askskottsjuka?

Torbjörn Johnsen  
#774528 Skogforsk har lagt upp en artikel om projektet att hitta askar som är resistenta mot de dödliga angreppen av askskottssjuka. Orsaken till sjukdomen är en svamp som angriper träden via blad och bladstjälkar. Kvistarna dör successivt av uppifrån och på sikt kan hela trädet dö. Svampsjukdomen kom in i Europa från Asien och till Sverige i början av 2000-talet.

I Asien är askarna mer resistenta mot sjukdomen och man har upptäckt att uppskattningsvis 1-3% av askarna i Sverige är resistenta. Skogforsk driver därför ett projekt som går ut på att hitta så många askar som möjligt i naturen som eventuellt kan vara resistenta. Och att sedan odla upp material från dessa och testa för att på sikt få fram resistenta kloner som kan användas i föryngringsarbete.

Än så länge handlar det mest om ett vetenskapligt arbete för att ta reda på fakta och hitta material. Om det ska kunna tas vidare till förädlingsarbete och plantproduktion behöver fler intressenter kliva in i projektet enligt Skogforsk.

Här kan ni läsa hela artikeln på Skogforsks sajt.

Vi har ju planterat askar bland alla våra trädslag i vårt lövskogsprojekt. Än så länge går de ganska långsamt men är friska. Vi får följa utvecklingen och se hur många som överelever: Lövplantors tillväxt – efter tre växtsäsonger



   TS
Användarvisningsbild

Re: Intressant forskning: resistens mot askskottsjuka?

anersimyra  
#774578 Jag vill minnas att skogsstyrelsen redan ca 2010 uppmanade till att hålla koll på och rapportera in friska individer i angripna bestånd..🤔

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).